Magna Steyr: wolny strzelec

Co mają wspólnego ze sobą Aston Martin, Saab, Jeep i BMW? Wszystkie te firmy korzystają z usług austriackiego producenta samochodów - Magny Steyr

Historia firmy zaczyna się od firmy Steyr założonej w 1864 roku. Produkcją samochodów zajęto się już w 1915 roku. W 1934 roku połączenie z firmą Austro-Daimler-Puch dało początek firmie Steyr-Daimler-Puch. Znana z produkcji terenowych Haflingerów, Pinzgauerów i Mercedesa G firma przetrwała do 1990 roku. Wtedy dopadł ją kryzys. Spowodowało to rozczłonkowanie firmy, której poszczególne działy zostały posprzedawane. Oddział zajmujący się produkcją samochodów osobowych trafił w ręce kanadyjskiego producenta części zamiennych i podzespołów dla przemysłu motoryzacyjnego Magna International. Tak narodziła się Magna-Steyr.

Dziś Magna-Steyr opiera się na kontraktach na produkcję samochodów. Oprócz wciąż kontynuowanej produkcji Mercedes G-klasy z fabryki w Graz wyjeżdżały już takie auta, jak:

- VW Transporter Syncro (T3) (1984 - 1992)
- VW Golf (II) Country (1990 - 1991)
- Audi V8L (1990 - 1994)
- Jeep Grand Cherokee (ZG) (1994 - 1998)
- Mercedes-Benz E-Class 4MATIC (W210) (1996 - 2002)
- Saab 9-3 Convertible (1996 - 2002)
- Jeep Grand Cherokee (WJ/WG) (1999 - 2005)
- Mercedes-Benz ML-Class (1999 - 2002)
- Chrysler Voyager (2002 - 2007)
- Mercedes-Benz E-Class 4MATIC (W211) (2003 - 2007)
- Saab 9-3 Convertible (od 2003)
- BMW X3 (od 2003)
- Jeep Grand Cherokee (WH) (od 2005)
- Chrysler 300C (od 2005)
- Jeep Commander (od 2006)
- Aston Martin Rapide (od 2010)

Jak widać ponad połowa modeli produkowanych w Graz posiada napęd na cztery koła. Inżynierowie Steyra mają bogate doświadczenia w produkcji aut terenowych, w tym dla wojska i potrafili zastosować je przy produkcji samochodów osobowych. W 1996 roku rozpoczęto produkcję Mercedesów E 4Matic z opracowanym przez Steyra układem przeniesienia napędu na obie osie. W 2002 roku fabryka w Graz otrzymała certyfikat Daimlera Eurostar, co pozwoliło rozszerzyć współpracę z koncernem Daimler-Chrysler. Najnowszym produktem Austriaków jest brytyjski arystokrata Aston Matin Rapide. Jest to pierwsze auto tej szlachetnej marki, które nie powstaje na angielskiej ziemi.

Dzięki zaradności zarządu i nowoczesnym metodom zarządzania produkcją Magna-Steyr jest największą firmą produkującą samochody na zlecenie. Możliwości produkcyjne sięgają 200 tys. aut rocznie.

Marcin Lewandowski


ZOBACZ TAKŻE:

680 KM w Mercedesie klasy G - ZOBACZ TUTAJ

Więcej o: