Światowe bestsellery

Na pierwszym miejscu bez zmian. Toyota Corolla to samochód, który licząc wszystkie generacje razem wzięte, sprzedał się w rekordowej liczbie 35 mln sztuk. A jak wyglądają dalsze pozycje?

1. Toyota Corolla

Pierwsza Corolla pojawiła się w 1966 roku. Jej nazwa oznacza małą koronę, co było odniesieniem do większego modelu Crown (z ang.: korona). Samochód w założeniu miał być dostępny dla każdego. Kolejne generacje pojawiały się co około cztery lata. Największą rewolucją w rozwoju tego modelu była piąta generacja, w której po raz pierwszy zastosowano przedni napęd. W latach 90. rozpoczęła się era oszczędności. Siódma generacja była bardziej ewolucją poprzednika, niż zupełnie nowym modelem. Wydłużono też okresy produkcyjne. Do tej pory sprzedano łącznie około 35 mln sztuk wszystkich dziesięciu generacji.

2. Ford serii-F

Pierwszy pickup Forda serii F, model F-1, pojawił się na rynku w 1948 roku. Od początku stał się tanim w zakupie i eksploatacji samochodem dla farmerów i drobnych przedsiębiorców. Na początku lat sześćdziesiątych poszerzono ofertę o wersję z podwójną kabiną. Z czasem możliwość wyboru poszerzała się o kolejne wersje silnikowe, napędowe i nadwoziowe, by każdy mógł dobrać auto do swoich potrzeb. Dzięki temu od lat Ford F-150 i jego mocniejsze odmiany nie schodzą czołówek rankingów sprzedaży. Do tej pory sprzedano 33,9 mln sztuk tych praktycznych samochodów.

3. Volkswagen Golf

Volkswagen Golf pojawił się na rynku w 1974 roku. Dzięki zmianie koncepcji napędu w stosunku do Garbusa i ładnemu nadwoziu zaprojektowanemu przez Italdesign Giugiaro stał się bestsellerem. Dodatkowej renomy przysporzyła mu sportowa wersja o nazwie GTI. Z czasem poszerzono ofertę nadwoziową m.in. o kabriolet. Produkcję Golfa I przeniesiono do RPA i zakończono dopiero w 2009 roku (więcej tutaj). Kolejne generacje stylizowano w Wolfsburgu, ale wzorując się na pierwszej serii. Łącznie sprzedano do tej pory 27,19 mln sztuk Golfów wszystkich sześciu generacji.

4. Volkswagen Garbus

Pierwszy Volkswagen Typ 1, czyli samochód dla ludu został opracowany przez Ferdynanda Porsche jeszcze przed II Wojną Światową. Produkcja rozpoczęła się w 1938 roku, ale na skalę masową ruszyła dopiero po wojnie. Największe zmiany przyszły w 1967 roku, wtedy też pojawiła się angielska nazwa Beetle. Przez lata był stale modernizowany, jednak do końca oparty był o prostą ramę. To najlepiej sprzedający się samochód wszech czasów, którego konstrukcja zasadniczo nie uległa zmianie od początku do końca produkcji. W 1978 roku zakończono produkcję w Niemczech przenosząc siły do Brazylii i Meksyku. Produkcję zakończono definitywnie w 2003 roku z wynikiem ponad 21,52 mln wyprodukowanych sztuk.

5. Ford Escort

Pierwszy Escort pojawił się w 1968 roku i podobnie jak pierwsza Corolla był tylnonapędowym sedanem napędzanym małymi silnikami benzynowymi. To samo można powiedzieć o drugiej generacji z 1975 roku. Wyjątkiem były wersje rajdowe RS2000 i RS1800 (zobacz jak Ken Block ujeżdża RS1800), które rozsławiły Escorta i zapewniły mu wiernych fanów. W 1980 roku zadebiutował przednionapędowy model, który produkowano do 1990 roku. Ostatnia generacja nie miała dobrej sławy. Nie pomogły modernizacje przeprowadzane co kilka miesięcy. Ford postanowił zrezygnować z nazwy Escort i w 1998 roku zaprezentował jego następcę, model Focus. Nie można zapominać także o amerykańskich Escortach, produkowanych w latach 1981-2003. Był one konstruowane w oparciu o podzespoły Mazdy 323. Licząc obie linie razem marka Escort zdołała zapewnić sobie piąte miejsce w rankingu sprzedaży z liczbą 16,5 mln sprzedanych aut.

Marcin Lewandowski
źródło: autoexpress


ZOBACZ TAKŻE:

Toyota inwestuje w Teslę - ZOBACZ TUTAJ

Więcej o: