Pilot Sport 3 na mokro

Opona, która skraca drogę hamowania na mokrej nawierzchni aż o 3 m? To możliwe. Sprawdziliśmy

Pilot Sport 3 spod znaku Michelina to opony do samochodów o sportowych aspiracjach. Od Opla Corsy OPC po Mercedesa E 63 AMG. Wszystko w 25. rozmiarach od 16 do 19 cali. Co ciekawe w odróżnieniu od swojego poprzednika nie będzie dostępna dla tzw. supercarów. W przyszłym roku właśnie dla nich Michelin szykuje coś wyjątkowego.

Wróćmy jednak do tegorocznej nowości. Każda nowa guma ma być lepsza, bezpieczniejsza i powodować mniejsze zużycie paliwa. W przypadku Pilot Sport 3 nie to jest jednak najciekawsze. Konstruktorzy z dumą opowiadają, że hamując z 80 do 10 km/h na mokrej nawierzchni jest ona w stanie skrócić drogę hamowania aż o trzy metry. Zwykle takie próby kończą się w okolicy 30 m. Nowy Michelin ma to zrobić w 27 metrów. W dodatku, takie parametry udało się uzyskać przy jednoczesnym wydłużeniu średniego przebiegu opony (o 10 proc.) i uzyskaniu mniejszych oporów toczenia.

Przyznacie, że brzmi to ciekawie. Jak jest w rzeczywistości? By się o tym przekonać pojechaliśmy na warsztaty zorganizowane na torze w Almerii. Tam mogliśmy sami sprawdzić jak Michelin radzi sobie na mokrym i suchym asfalcie.

Testy opon przeprowadza się w następującej kolejności. Najpierw przejeżdżamy dwa okrążenia z nową oponą Michelin, kolejne dwa tym samym autem, ale z gumami konkurencji. Po chwili ponownie dwa okrążenia z Pilot Sport 3. Tylko wtedy można zauważyć różnice.

Organizator przewidział trzy próby. Szybki przejazd na mokrym torze, próby hamowania oraz jazdy na suchej nawierzchni. W pierwszej próbie do dyspozycji mamy dwa auta: Audi A5 3.0 TDI quattro i Audi TT 1.8 TFSI. Opony? Michelin Pilot Sport 3 musi zmierzyć się najlepszymi: Pirelli PZero i Bridgestonami Potenza Potenza RE050A.

Po kilkunastu okrążeniach faktycznie Michelin robi lepsze wrażenie. Auta zachowują się stabilniej i później tracą kontakt z asfaltem. Dzięki temu zakręty można pokonywać szybciej. O ile jazda na mokrym przy granicznych prędkościach nie zdarza się każdemu, to hamowanie dotyczy już wszystkich. W tym celu przeprowadzono próbę nr II, czyli hamowanie na mokrym z prędkości 80 km/h do 10 km/h. Tym razem Pilot Sport w starciu z Goodyearem Eagle F1. Wyniki przedstawione poniżej mówią same za siebie. Pierwsza kolumna to opona Michelin Pilot Sport 3, druga (czerwona) to Goodyear Eagle F1.

Wyniki hamowania na mokrej nawierzchni 80-10 km/h. kolumna niebieska - Michelin Pilot Sport 3 , czerwona kolumna - Goodyear EAGLE F1

Ostatnia próba to jazda suchym górskim odcinkiem drogi. Długość trasy to około 3 km. Michelin nie twierdzi, że jest w tej konkurencji najlepszy. Pewien jest jednak dłuższej żywotności swojej opony. Przewaga francuskiego producenta ma polegać na odpowiednim kontrolowaniu ciśnienia, a co za tym idzie, temperatury gumy. Dzięki temu, bez uszczerbku na własnościach jezdnych udało się wydłużyć średni przebieg opony o około 10 procent. Podobnie jak wcześniej i tutaj do porównania mamy opony konkurencji - Continental ContiSportContact 3 oraz Dunlop Sport Maxx TT. Na suchej nawierzchni dużo trudniej jest wyczuć różnicę pomiędzy konkretnymi modelami. Po wielu okrążeniach, za delikatnie lepszą uznałbym oponę Dunlop Sport Maxx TT.

Chciałoby się powiedzieć świetna opona! Jest jedno ale. Przewaga Michelina dotyczy wszystkiego, co dzieje się na mokrym. Wyniki potwierdza niezależny test niemieckiego TÜV. Na suchym Pilot Sport 3 nie odbiega od reszty, ale może pochwalić się dłuższą żywotnością i mniejszym oporem toczenia. To wystarczy, by zmusić konkurencję do zakasania rękawów.

Marek Sworowski                                                                            Jesteśmy też na Facebooku i Blipie

O tym jak jeździć zimą możesz przeczytać TUTAJ

Nowy bat na kierowców! - ZOBACZ TUTAJ

Sprawdź przejezdność dróg przed podróżą - ZOBACZ TUTAJ

O tym jak jeździć zimą możesz przeczytać TUTAJ

Nowy bat na kierowców! - ZOBACZ TUTAJ

Sprawdź przejezdność dróg przed podróżą - ZOBACZ TUTAJ

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.