Elektryzująca przyszłość

Za dziesięć lat aż 10 % sprzedawanych aut mają stanowić pojazdy elektryczne. Które z nich będą cieszyły się największą popularnością?

Alternatywne źródła energii są ostatnio oczkiem w głowie wielu producentów. Koncerny co rusz pokazują nowe auta hybrydowe, elektryczne i wodorowe. Ta pierwsza technologia stosowana jest już od dłuższego czasu przez Toyotę. Również inni w ostatnim czasie uzupełnili swoje portfolio o takie modele. Prawdziwy przełom w motoryzacji nastąpi jednak wtedy, gdy na rynku pojawią się prawdziwe auta elektryczne, a to nastąpi już wkrótce.

Już teraz możemy kupić pierwsze samochody elektryczne, jednak ich prawdziwy wysyp szacowany jest na 2011 rok. Zrobiliśmy zestawienie najciekawszych aut z wtyczką.

Mitsubishi i-MiEV

Moc - 64 KM (180 Nm) Zasięg - 160 km Cena - 32 tys. euro

Auto ze wszystkimi cechami prawdziwego mieszczucha. Do naładowania baterii potrzebuje około siedmiu godzin.

Chevrolet Volt

Moc - 150 KM Zasięg 64 km Prędkość max. - 160 km/h Cena: ok. 70 tys. zł

WIECK/GM To będzie pierwszy samochód elektryczny dla szerszego grona odbiorców. Mimo zaawansowanej technologii, auto ma być przystępne cenowo. Volt ma jeszcze jednego asa w rękawie. Na jego pokładzie zamontowano również silnik spalinowy, który pełni funkcję generatora prądu, co pozwala wydłużyć jego zasięg do około 1000 km.

Tesla Roadster

Moc - 250 KM Zasięg - 352 km Prędkość max. - 210 km/h Cena - 100 tys. dolarów

Jego niepodważalną zaletą jest to, że można go kupić już teraz. Ciekawe są również jego osiągi, których nie powstydziłyby się nawet samochody sportowe. Pierwsza "setka" na liczniku pojawia się już po 4 s.

Tesla model S

Moc - 480 KM Zasięg - 960 km Prędkość max. - n/n Cena - n/n

Mimo, że to dopiero drugi model tego producenta, nie przeszkodziło to w stworzeniu niezwykle emocjonującego projektu. Styliści Tesli zdecydowali się na ostatnio bardzo modne czterodrzwiowe coupe.

Mini E

Moc - 204 KM Zasięg - 240 km Prędkość max. - 152 km/h Cena - n/n

Mini jest w trakcie wprowadzania limitowanej serii 500 w pełni elektrycznych pojazdów. Na seryjną produkcję musimy jeszcze trochę poczekać

BMW ActiveE

Moc - 170 KM Zasięg - 160 km Prędkość max. - 145 km/h Cena - n/n

Co z osiągami? Przyspieszenie od zera do "setki" zajmuje 8,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 145 km/h.

Volkswagen E-Up

Moc - 80 KM Zasięg - 130 km Prędkość max. - 135 km/h Cena - n/n

Volkswagen planuje wprowadzić ten model na przełomie 2012-2013 roku. Samochód wyposażony został w baterie słoneczne na dachu, które nie tylko dostarczają energii do ładowania akumulatorów, ale pozwalają również na stałe wietrzenie wnętrza zaparkowanego samochodu poprzez napędzanie wentylatorów.

Volvo C30 BEV

Moc - n/n Zasięg - 150 km Prędkość max. - 130 km/h Cena - n/n

Ładowanie do pełna ze zwykłego elektrycznego gniazdka zajmie ok. 8 godzin, jednak gdy Volvo trafi na rynek w 2012 roku, bardzo możliwe, że sieć stacji szybkiego ładowania będzie już na tyle rozbudowana, że "tankowanie" potrwa dużo krócej.

Brabus Ultimate High Voltage Concept

Moc - 82 KM Zasięg - ok. 100 km Prędkość max. - n/n Cena - n/n

Pod względem osiągów elektryczny High Voltage nie będzie się wiele różnił od modeli napędzanych konwencjonalnymi motorami. Dzięki silnikowi o mocy 61 kW (82 KM) przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 9,8 s.

SAM RE-Volt

Moc - 20 KM Zasięg - ok. 100 km Prędkość max. - 90 km/h Cena - ok. 10 tys. euro

Dobre bo Polskie. Ten pojazd jest produkowany w Pruszkowie pod Warszawą. Niestety jego cena powoduje, że większość produkcji wyjedzie za granicę.

Marek Sworowski                                                                           Jesteśmy też na Facebooku i Blipie

2,6 s do setki, czyli najlepsi w sprincie - ZOBACZ TUTAJ

Czas to pieniądz - ile kosztują konie? - ZOBACZ TUTAJ

Więcej o:
Copyright © Agora SA