Polskie drogi coraz bezpieczniejsze

Nowa mapa EuroRAP (lata 2008-2010) pokazuje, że aż 42% polskich dróg to tzw. "czarne odcinki", na których ryzyko wypadku jest bardzo duże. To o 19% lepszy wynik od okresu 2005-2007, ale w dalszym ciągu nasze drogi pozostają jednymi z najniebezpieczniejszych w Europie

Żarówka to obecnie duży problem

EuroRAP (European Road Assessment Programme) uznało, że najwyższe ryzyko wypadku na drogach występuje w Bośni i Hercegowinie, Grecji i Polsce. Holandia jest liderem wśród państw osiągających najlepsze standardy bezpieczeństwa. Do najniższego poziomu ryzyka zakwalifikowano tam aż 88% dróg. Dla porównania - w Polsce odcinki o niskim i bardzo niskim współczynniku ryzyka stanowią 11% całej sieci drogowej. Choć ten wynik jest bardzo słaby, to w porównaniu z latami 2005-2007 jest o 7% lepszy.

Mapę EuroRAP tworzono w oparciu o statystyki policyjne. Choć jej najnowsza edycja nie napawa dumą, to są powody do ograniczonego optymizmu. 42% długości dróg krajowych, to "czarne odcinki" o najwyższym poziomie ryzyka. Wyniku chyba nie trzeba komentować, ale w porównaniu z latami 2005-2007 jest ich o 19% (3 tys. km) mniej. 76% długości dróg krajowych, to "czarne" i "czerwone odcinki"- o 10% mniej niż ostatnio.

Do 55% zmalała liczba wszystkich wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi, które miały miejsce na drogach krajowych oznaczonych czarną barwą. To o 16% mniej niż w poprzedniej edycji mapy. Odcinki, które spełniają wymogi małego i bardzo małego ryzyka wypadku stanowią 11% długości wszystkich dróg krajowych (o 7% więcej niż w latach 2005-2007). W przeważającej większości są to autostrady oraz dwujezdniowe drogi ekspresowe.

W Polsce odcinki, które spełniają wymogi małego i bardzo małego ryzyka wypadku stanowią 11% długości wszystkich dróg krajowych

W odniesieniu do lat 2005-2007 zmalała liczba wypadków śmiertelnych (o 21%), choć łączna droga przebyta przez pojazdy wzrosła o 6%. O 18% spadła również liczba wypadków ciężkich (z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi).

Najbezpieczniejsze drogi w Polsce znajdują się w województwie wielkopolskim. W dalszym ciągu największe ryzyko wypadku drogowego występuje w województwach lubelskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i podkarpackim.

oprac. Piotr Kozłowski, źródło: EuroRAP

ZOBACZ TAKŻE:

Raport TUV - bitwa japońsko-niemiecka

Nissany nie zjadą z taśm FSO

Ograniczenia prędkości nie zawsze skuteczne. Zobacz dlaczego

Największe grzechy polskich kierowców. A Twoje? >>

Samochody: ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA