40 lat VW Buggy - od Garbusa buggy do buggy up!

Volkswagen odkurzył ponad 40-letnią ideę buggy i zaprojektował prototyp buggy up!, spokrewniony z miejskim modelem up!

Volkswagen up!Volkswagen up! Volkswagen up! Miejski Volkswagen up!

Na początku lat 60. Amerykanie stworzyli buggy - samochód, który miał sprawiać szczególną przyjemność z jazdy, i to nie tylko konwencjonalnymi drogami. Niczym w roadsterze, w buggy można poczuć słońce na skórze i wiatr we włosach. Ponieważ rama podwozia Garbusa doskonale nadawała się do realizacji alternatywnych koncepcji nadwozia, takich jak samochody plażowe.

Jak brzmi recepta na buggy? Używany Garbus ze zdjętym nadwoziem, zastąpionym możliwie lekką, otwartą nadbudową wykonaną z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym. Wiele buggy powstało na skróconym podwoziu Garbusa, z którego w zależności od nadbudowy odcinano od 30 do 40 centymetrów. Dla optymalnej trakcji na luźnym podłożu felgi napędzanej tylnej osi były spawane, aby uzyskać maksymalną szerokość i możliwość nałożenia dużych opon. W większości buggy były pozbawione dachu, a niektóre wersje miały możliwość przypięcia brezentu do konstrukcji.

Idea "rekreacyjnego buggy" opierała się na Dune Buggy i Baja Buggy, które w USA brały udział w sportowych wyścigach na piaszczystym podłożu. Jednak podstawę dalszego rozwoju buggy stanowił przede wszystkim czynnik przyjemności. Dzieci-kwiaty chciały mieć przede wszystkim przyjemność z jazdy, a nie emocje towarzyszące rywalizacji. Moc silnika seryjnego Garbusa (34-44 KM) większości z nich w pełni wystarczała, aby przebić się przez wydmy.

Naturalnie trend ten dotarł także do Niemiec. Redakcja czasopisma "Gute Fahrt", zainspirowana popularnym amerykańskim Dune Buggy, zleciła w 1969 roku firmie Karmann z Osnabrück wybudowanie prototypu niemieckiego buggy na skróconym podwoziu Garbusa. Od 1971 roku można było kupić tego buggy pod nazwą Karmann GF (skrót od "Gute Fahrt", fot. z prawej). Do 1974 roku Karmann dostarczał zarówno zestawy do budowy jak i kompletne nowe samochody z silnikami Garbusa 1300 i 1500 o mocy 44 KM.

Jednocześnie firmie Autohaus Südhannover z Getyngi udało się otrzymać homologację dla importowanego z USA "Imp Dune Buggy". Oba modele można było potem zamawiać w firmie Karmann, w różnych stopniach rozbudowy (w zależności od zdolności rzemieślniczych właściciela) i w różnych kategoriach cenowych - od zwykłego zestawu części, który wymagał wiele wkładu własnego aż po gotowy nowy pojazd. Naturalnie na niemieckim rynku pojawiły się także buggy innych producentów, na przykład belgijskiego specjalisty od tworzyw sztucznych firmy Apal.

Teraz idea buggy przeżywa swój renesans. Podczas targów IAA 2011 we Frankfurcie zadebiutował koncepcyjny buggy up!. Współczesna odmiana nie jest jednak wykonana z GFK jak jego poprzednicy, lecz ze stali, i nie bazuje na Garbusie, ale na miejskim modelu up!. Zdjęcia prototypu możecie obejrzeć w galerii .

msob, źródło: VW

ZOBACZ TAKŻE:

Volkswagen Beetle od 68 990 zł - CENY

Volkswagen wyłączy cylindry

Volkswagen Beetle - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA