VW Garbus | Auto dekady

Gdzie byłaby motoryzacja bez popularnego Żuka? Na to pytanie nie ma odpowiedzi. Garbusa zmotoryzował powojenną Europę i był inspiracją do wielu kolejnych auta klasy kompaktowej

Garbaty Volkswagen nosi na swoich barkach ogromny ciężar - był w końcu pupilem Hitlera. To na jego polecenie i zgodnie z jego wytycznymi został w końcu stworzony. Miał to być samochód mieszczący 4 dorosłe osoby i bagaż, z silnikiem chłodzonym powietrzem który spala do 8 l/100 km, dostępny powszechnie w cenie poniżej 1000 raichsmarek.

Zadania stworzenia auta podjął się Ferdynand Porsche, tak ten od modeli Porsche. Pierwszy jeżdżący prototyp "V1" powstał w 1935 roku i od tego właśnie czasu firma VW liczy istnienie Garbusa. Powstało 9 wersji nadwoziowych (w ramach projektów seria V3, VW 30, V 303), oraz egzemplarze przedprodukcyjne do celów reklamowych (seria 38, seria 39).

Nie licząc modeli wojskowych i przeróżnych odmian Garbusa oficjalna produkcja cywilnego VW rozpoczęła się 11 lipca 1941 r. i trwała do 17 sierpnia 1944 r czerwca 2003 r. Daje to Garbusowi tytuł najdłużej produkowanego auta w historii i jednego z najpopularniejszych. Po wojnie z taśm produkcyjnych w Niemczech, Brazylii i Meksyku zjechało 22 miliony sztuk (ostatni egzemplarz miał kolor niebieski i numer fabryczny 21 529 464, trafił do muzeum w Wolfsburgu w Niemczech). Garbus stal się bazą dla stworzenia Volkswagena Karmann Ghia, a nawet Transportera.

Filip Otto

Zapraszamy do oddania głosu w sondażu na najlepszy Waszym zdaniem samochód lat 40.

ZOBACZ TAKŻE:

KONKURS | Wygraj komplet opon zimowych

Planujemy produkcję samochodów

Continental buduje pierwszą oponę radialną

Najlepsze auto lat 40. to:
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.