Laserowe reflektory BMW

Ksenony to teraźniejszość, a przyszłość to LED-y? Dla większości producentów - tak. BMW spogląda jednak nieco dalej i już pracuje nad reflektorami wykorzystującymi światło lasera
Laserowe reflektory BMW Już za kilka lat lampy w BMW zaświecą jeszcze jaśniej. Dla większości producentów ksenony to teraźniejszość, a przyszłość to LED-y. BMW spogląda nieco dalej i pracuje nad reflektorami wykorzystującymi laser. LED-owe reflektory to wciąż pieśń przyszłości. Przednie lampy w całości wykonane w tej technologii można już co prawda spotkać na ulicach, ale wyłącznie w autach z górnej półki. Na powszechne zastosowanie diodowych reflektorów będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Inżynierowie BMW sięgają jeszcze dalej w przyszłość. Ich zdaniem docelowym rozwiązaniem jest wykorzystanie w reflektorach światła lasera. Po co? Natura światła wytwarzanego przez lasery pozwala uzyskać promień o intensywności tysiąc razy większej od stosowanych obecnie diod LED-owych. Co więcej, zużywają przy tym znacznie mniej energii. LED-y z jednego wata potrafią wyprodukować strumień światła o jasności 100 lumenów, diody laserowe zaś mogą pochwalić się wartością 170 lumenów. Inżynierowie BMW przekonują, że reflektory laserowe nie będą stanowić zagrożenia dla ludzi, zwierząt i roślin. Wiązka nie będzie bowiem kierowana bezpośrednio przed auto. Niebieskawe światło produkowane przez laserowe diody posłuży do rozświetlenia fluorescencyjnego fosforu, czego efektem będzie jasne, białe światło. Przedstawiciele BMW zapewniają, że pierwsze seryjne modele wyposażone w reflektory laserowe powinny wyjechać na drogi w ciągu kilku lat.

Powrót aut z napędem jądrowym

LED-owe reflektory to wciąż melodia przyszłości. Przednie lampy w całości wykonane w tej technologii można już co prawda spotkać na ulicach, ale wyłącznie w autach z górnej półki. Na powszechne zastosowanie diodowych reflektorów będziemy musieli jeszcze trochę poczekać.

Inżynierowie BMW sięgają jeszcze dalej w przyszłość. Ich zdaniem docelowym rozwiązaniem jest wykorzystanie w reflektorach światła lasera. Po co? Natura światła wytwarzanego przez lasery pozwala uzyskać promień o intensywności tysiąc razy większej od stosowanych obecnie diod LED-owych. Co więcej, zużywają przy tyn znacznie mniej energii. LED-y z jednego wata potrafią wyprodukować strumień światła o jasności 100 lumenów, diody laserowe mogą pochwalić się wartością 170 lumenów.

Czy to bezpieczne? Inżynierowie BMW przekonują, że reflektory laserowe nie będą stanowić zagrożenia dla ludzi, zwierząt czy roślin. Wiązka nie będzie bowiem kierowana bezpośrednio przed auto. Niebieskawe światło produkowane przez laserowe diody posłuży do rozświetlenia fluorescencyjnego fosforu, czego efektem będzie jasne, białe światło.

Kiedy? Przedstawiciele BMW zapewniają, że pierwsze seryjne modele wyposażone w reflektory laserowe powinny wyjechać na drogi w ciągu kilku lat.

Bartosz Sińczuk

ZOBACZ TAKŻE:

Wściekła "jedynka", czyli BMW 1 M Coupe

BMW 1 M Coupe - bokiem przez ścianę - WIDEO

BMW - ogłoszenia

Więcej o: