Organizacja postanowiła przyłożyć większą wagę do kwestii ochrony pieszych. Dziś, by móc otrzymać pięć gwiazdek, wystarczy mieć w tej dziedzinie wynik 40%. Od przyszłego roku trzeba będzie uzyskać przynajmniej 60%. Oznacza to, że spośród dziesięciu przebadanych ostatnio aut (czytaj więcej w Kolejne rozdanie Euro NCAP ) żadne nie otrzymałoby maksymalnej, pięciogwiazdkowej noty.
Większość nowych modeli w dziedzinie "bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem" uzyskuje wynik pomiędzy 41 a 54%. Najlepiej ze wspomnianej dziesiątki wypadł Volkswagen Jetta (56%), najgorzej - Citroen DS5 (40%). A może wymagania naukowców z Euro NCAP są zbyt surowe i zwyczajnie nie sposób im sprostać? Okazuje się, że nie. Wśród najnowszych aut, prymusem w kwestii ochrony pieszych okazał się Ford Focus, któremu udało się uzyskać wynik 71% (i również pięć gwiazdek w ocenie ogólnej). Wygląda więc na to, że producenci będą musieli się bardziej postarać.
Bartosz Sińczuk
ZOBACZ TAKŻE:
Trzy gwiazdki Dustera w Euro NCAP