Reflektory pomyślą za Ciebie

W przyszłości, możliwa będzie jazda z włączonymi na stałe światłami drogowymi bez oślepiania innych kierowców. Nad nową technologią pracuje amerykańska firma Gentex, produkująca m. in. inteligentne systemy oświetlenia

Firma prezentuje trzy odrębne rozwiązania. Wszystkie one korzystają z systemu czujników umieszczonych za wstecznym lusterkiem. Ich zadaniem jest monitorowanie sytuacji przed pojazdem i podejmowanie decyzji o ewentualnej zmianie sposobu oświetlenia drogi przez reflektory.

Najciekawszym jest chyba tzw. Dynamic Forward Lightning. Bazuje on na systemie specjalnych przysłon, które w razie potrzeby potrafią "odciąć" odpowiedni fragment widma, zapobiegając oślepianiu kierowców poruszających się przed naszym samochodem. Jeśli przykładowo zbliżamy się do innego auta, czujniki wykrywają jego obecność (identyfikując przednie, lub tylne lampy) i uaktywniają odpowiednie przysłony. W rezultacie znajdujące się przed nami auto, staje się jedynym nieoświetlonym elementem. Bardzo dobrze zasadę działania systemu DFL obrazuje znajdujący się na dole strony film.

W chwili obecnej technologia ta opracowywana jest z myślą o zastosowaniu w reflektorach xenonowych. Firma liczy jednak na szybkie nadejście ery świateł wykonanych w technologii LED. Pozwoliłoby to znacznie uprościć sposób "odcinania" widma. Zamiast skomplikowanych ruchomych elementów, możnaby ten sam efekt uzyskać przez chwilowe wyłączanie poszczególnych diod.

Zanim firma zaprezentuje gotowe rozwiązanie, minie zapewne dobrych kilka lat. Już teraz jednak powstają pierwsze wątpliwości. Czy system będzie na przykład w stanie prawidłowo zidentyfikować pieszych poruszających się poboczem drogi? Ciekawe też, jak kierowca będzie reagował na częste, chwilowe zmiany w oświetleniu drogi oraz częściowe zaciemnianie pola widzenia?

Dużo wcześniej możemy się spodziewać innego z zaprezentowanych systemów. Variable Forward Lightning (VLF) dynamicznie dobiera maksymalny zasięg reflektorów do panującej na drodze sytuacji. O ile w tym przypadku nie powinno być problemów legislacyjnych związanych z użytkowaniem go w Europie, o tyle DFL będzie zapewne wymagał zmian obowiązujących w Unii Europejskiej przepisów

Bartosz Sińczuk

Turbooszczędność - nowy silnik BMW - ZOBACZ TUTAJ

Testy nowego czujnika zderzeniowego Forda - WIDEO

Samochody: BMW serii 7 - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA