Turbooszczędność - nowy silnik BMW

Trzy litry pojemności, sześć cylindrów, doładowanie i efekt: ponad trzysta koni. BMW zaprezentowało nową odmianę utytułowanego silnika znanego m.in. z serii 3

BMW serii 5 GT debiutuje w trzech wersjach: 535i, 550i oraz 530d - oczywiście wszystkie z dopiskiem GT. Wydawałoby się że wszystkie silniki są dobrze znane, ale pozory mylą. BMW 535i GT ma pod maską coś nieco innego, niż się spodziewamy.

Trzy litry pojemności, układ rzędowy i 306 KM. Cóż w tym nowego? A jednak, nowy silnik noszący oznaczenie N55 (brzmi jak nazwa nowej komórki) różni się od dotychczas znanej jednostki N54 (brzmi jak nazwa starej komórki). W BMW serii 3 , w " jedynce " i Z4 pracuje jednostka TwinTurbo. BMW 535i GT będzie napędzał TwinPower Turbo. W uproszczeniu różnica polega na liczbie turbosprężarek . TwinTurbo jak sama nazwa wskazuje ma dwie sprężarki, natomiast nowy TwinPower ma jedną turbosprężarkę dwustopniową. Inżynierom, tak trochę dla niepoznaki, udało się uzyskać identyczną moc 306 KM i identyczny moment 400 Nm. Przebieg krzywej momentu jest nawet lepszy, gdyż maksymalna wartość dostępna jest w zakresie 1200-5000 obr/min. N54 osiąga swoje czterysta Nm "dopiero"przy 1300 obr/min. Przekłada się to na niższe jednostkowe zużycie paliwa przy niższych prędkościach obrotowych silnika, co z kolei wpływa na niższe spalanie i niższą wartość emisji CO2 do atmosfery.

Efekty widoczne są gołym okiem. BMW 335i pali średnio 9,2 l/100km (z automatem) i emituje 221 gCO2 /km oraz przyspiesza 0-100 w 5,8 s. BMW 535i GT dzięki większej masie setkę osiąga "dopiero" po 6,3 s, ale zużycie paliwa jest niższe i wynosi 8,9 l/100km przy emisji 209 gCO2 /km.

Marcin Lewandowski

Ekologia zabija BMW - ZOBACZ TUTAJ

BMW X6 w wersji Mmmm... - WIDEO

Samochody: BMW 353i - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.