MultiAir - nowy system Fiata

Największym sukcesem Fiata w dziedzinie silników spalinowych było wprowadzenie na rynek wraz z firmą Bosch technologii common rail stosowanej w jednostkach wysokoprężnych. Technologia MultiAir ma być równie przełomowa

Technologia MulitiAir opracowana przez Fiat Powertrain Technologies ma za zadanie zapewnić maksymalne możliwe napełnianie cylindrów powietrzem. Wg Fiata straty podczas napełniania w konwencjonalnych silnikach benzynowych wyposażonych w tradycyjny mechaniczny rozrząd krzywkowy wynoszą średnio około 10%. Próby prowadzone przez wiele firm z zaworami sterowanymi za pomocą elektromagnesów nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Zbyt duża awaryjność i spory apetyt na energię spowodowały, że do dziś ta technologia nie zagościła pod maskami samochodów.

MultiAir to system rozrządu, w którym mechanizm krzywkowy połączono z układem hydraulicznym, poprzez który sterowane są zawory ssące. Krzywka przekazuje ruch do układu hydraulicznego w którym znajduje się elektrozawór. Gdy jest on w pozycji zamkniętej, rozrząd pracuje jakby był układem czysto mechanicznym. Gdy zawór jest otwarty charakterystyka i czas otwarcia zaworów ssących mogą być sterowane w celu zapewnienia optymalnych wartości spalania. Mówiąc wprost w zależności od obciążenia silnika i warunków pracy układ albo zapewnia maksymalne możliwe wartości mocy i momentu obrotowego, albo obniża spalanie i optymalizując jego proces jednocześnie prowadzi do obniżenia emisji szkodliwych związków.

W praktyce korzyści mają wyglądać następująco:

- maksymalna moc większa o 10% - moment obrotowy przy niskich obrotach jest większy o 15% dzięki wcześniejszemu przymykaniu zaworów ssących, które maksymalizują ilość powietrza uwięzionego w cylindrach - eliminacja strat na bezużyteczne pompowanie powietrza oznacza zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 o 10% - optymalne sterowanie zaworów podczas rozgrzewania się silnika i wewnętrzna recyrkulacja spalin, realizowana poprzez ponowne otwieranie się zaworów podczas suwu wydechu, powoduje zmniejszenie poziomu emisji rzędu 40% dla HC/CO i 60% dla NOx - polepszenie elastyczności silnika

Nowy system zastosowano już w silnikach Nuovo Fire 1.4. kolejną jednostką wyposażoną w MultiAir będzie produkowany w Polsce dwucylindrowy silnik SGE (Small Gasoline Engine) o pojemności 0,9 l. zarówno w wersji wolnossącej, jak i doładowanej. Silnik SGE z doładowaniem ma się charakteryzować emisją CO2 na poziomie 80 g/km.

Marcin Lewandowski, źródło: Fiat

Autokarem na drugi brzeg? To możliwe!

Samochody: Fiat Seicento - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.