Dotychczas "średniaki" z benzynowymi silnikami wspomaganymi motorami elektrycznymi dostępne były za Oceanem. Przykłady? Toyota Camry Hybrid i Ford Fusion Hybrid. Niedawno dołączyły do nich koreańskie bliźniaki - Hyundai Sonata i Kia Optima. Ta ostatnia pojawiła się na stoisku Kii podczas salonu samochodowego w Genewie, a w 2012 roku trafi do sprzedaży na Starym Kontynencie.
Do napędu Optimy Hybrid służy zmodyfikowany, benzynowy silnik Theta II o pojemności 2,4 litra i mocy 169 KM, pracujący w cyklu Atkinsona (dłużej otwarte zawory ssące). Sprzężono go z 40-konnym motorem elektrycznym i 6-stopniowym automatem (z silnikiem elektrycznym i pompą oleju zamiast tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej). W sumie hybrydowy zespół napędowy generuje moc 209 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 265 Nm przy 4250 obr./min.
Sprzęgło między obydwiema jednostkami pozwala na odłączenie benzyniaka podczas ruszania i jazdy z prędkością do 100 km/h. Wraz ze wzrostem prędkości, do akcji wkracza benzyniak, a motor elektryczny wspomaga go przy przyspieszaniu. Energia przechowywana jest w litowo-jonowych akumulatorach firmy LG. Kia chwali się, że ich trwałość wynosi co najmniej 10 lat lub 240 tys. km.
Kia Optima Hybrid osiąga 100 km/h w ciągu 9,2 s i kończy przyspieszać przy prędkości 195 km/h. Koreańczycy obiecują, że w cyklu miejskim zadowala się 7,8 l/100 km, poza miastem - 5,9 l/100 km, a średnio - 6,4 l/100 km, czyli o 40 proc. mniej niż w wypadku Optimy zasilanej 2,4-litrowym benzyniakiem.
Koreańscy inżynierowie nie zamierzają ustawać w pracach nad ulepszaniem hybrydowego zespołu napędowego Optimy. W ciągu najbliższych lat Kia chce poszerzyć ofertę hybryd o kolejne modele. Optima Hybrid trafi do Europy (w tym i do Polski) w 2012 roku.
Kia Optima Hybrid celuje w Camry
Salon Genewa 2011 - premiery samochodów