Camaro COPO w katalogu GM

Dealerzy Chevroleta powrócili do tradycji sprzed ponad 40 lat i przygotowali dwa specjalne egzemplarze Camaro. Jeden z nich dysponuje motorem V8 o mocy... 700 koni! Auta trafiły na okładkę nowego katalogu części tuningowych GM

Niegdyś Camaro COPO stanowiły GM-owską elitę. Central Office Production Order zajmowało się realizacją nietypowych zamówień, np. modeli z dłuższym rozstawem osi. Pod koniec lat 60. z ramienia tej właśnie komórki powstała partia wyjątkowych egzemplarzy Camaro - wyjątkowo drogich, wyjątkowo niedostępnych i, oczywiście, wyjątkowo szybkich. Dość rzec, że najtańszy model COPO 9560 z ponad 500-konnym motorem ZL1 kosztował 7300$, czyli o kilkaset dolarów więcej niż ówczesny... Cadillac Eldorado!

ZL1 bazował na "zwykłym" silniku V8 big block o pojemności 427 cali sześciennych, spotykanym w Corvette, ale otrzymał - po raz pierwszy u Chevroleta - aluminiowy blok i głowice, dzięki czemu ważył tyle samo, co słabsza wersja o pojemności 327 cali. Camaro COPO 9560 pokonywało 400 m ze startu zatrzymanego w niewiele ponad 13 s, a dzięki modyfikacjom wydechu i slickom czas ten topniał do 11,6 s. Do dzisiaj GM nie wyprodukował szybszej, ulicznej wersji tego modelu.

Historia zatoczyła koło. Dwóch dealerów Chevroleta zabrało się za tuning i przygotowało unikatowe egzemplarze Camaro. Pierwszy z nich - pomarańczowy - to dzieło placówki DeNooyer Chevrolet z Nowego Jorku. Między jego przednimi kołami wylądował silnik LSX 454 o mocy 520 KM i maksymalnym momencie obrotowym 719 Nm, połączony z 6-biegową skrzynią ręczną.

Jeszcze więcej jadu drzemie pod maską czarnego egzemplarza, stworzonego w Nesmith Chevrolet w Georgii. Napędza go 700-konny motor LS9 ze sprężarką, zapożyczony od Corvette ZR1. Tak przyprawione Camaro otrzymało długą listę modyfikacji, m.in. zestaw mocniejszych hamulców i pakiet ospojlerowania.

Obydwa auta trafiły na okładkę nowego katalogu GM Performance Parts. Na ponad 300 stronach fani tuningu znajdą części i akcesoria dla aut koncernu. Internetową wersję katalogu znajdziecie tutaj.

Marcin Sobolewski

Camaro wyprzedza Mustanga - ZOBACZ TUTAJ

Projektant Camaro odchodzi do Volkswagena - WIĘCEJ

Ford Mustang - ogłoszenia

Więcej o: