Fiaty w rytmie dwóch cylindrów

Pierwsze modele Fiata wyposażone w nowe silniki TwinAir wjadą do europejskich salonów jesienią. Oszczędne dwucylindrowce zadebiutują pod maskami "pięćsetek". Producent postanowił właśnie zdradzić więcej szczegółów na ich temat

Przypomnijmy, TwinAir to rodzina dwucylindrowych silników Fiata o pojemności 900 cm3. W nowej konstrukcji inżynierowie zaimplementowali szereg rozwiązań mających na celu zmniejszenie zużycia paliwa. Jednocześnie starali się, by wciąż oferowała ona przyzwoite osiągi.

TwinAir'y są zatem wyposażone m.in. w elektrohydrauliczny system zmian wzniosów zaworów, system Start&Stop oraz (opcjonalnie) niewielką turbinę. Fiat przygotował cały wachlarz wersji silnika - wolnossących i doładowanych, rozwijających moc od 65 do 105 koni mechanicznych. Poważnie myśli też nad stworzeniem odmiany hybrydowej małego benzyniaka.

Na pierwszy ogień pójdzie jednak "zwykła" odmiana 85-konna. "Pięćsetki" napędzane tym silnikiem trafią do europejskich salonów jesienią. Zdaniem przedstawicieli Fiata, turbodoładowany malec dysponuje takim samym potencjałem jak wolnossące jednostki 1.4 16V, ale zużywa przy tym o 30% mniej paliwa. Sprint do setki zajmuje 11 sek., a maksymalna prędkość, z jaką można podróżować, wynosi 173 km/h. Wszystko to przy miejskim zużyciu paliwa na poziomie 4 l/100km. W połączeniu ze zautomatyzowaną skrzynią Dualogic, Fiat 500 z 85-konnym TwinAir'em może pochwalić się emisją CO2 na poziomie zaledwie 92 g/km. W kombinacji z tradycyjną, pięciobiegową przekładnią manualną jest niewiele gorzej - 95 g/km.

To jednak nie koniec, bo wyniki można jeszcze wyśrubować. Auto wyposażone jest bowiem w tryb ECO, który inicjuje się za pomocą przycisku umieszczonego na konsoli centralnej. Wciśnięcie go powoduje elektroniczne ograniczenie maksymalnego momentu obrotowego ze 145 do 100 Nm. Jeśli auto wyposażone jest skrzynię Dualogic, tryb ECO zmienia również charakterystykę pracy przekładni. Wszystko w celu dodatkowego zmniejszenia apetytu na paliwo.

Dwucylindrowe TwinAir'y powstawać będą w nowym oddziale fabryki Fiata w Bielsku-Białej. Dzięki trzyzmianowemu systemowi pracy, zakłady chcą rocznie produkować 450 tys. silników. Jednostki trafiać będą nie tylko pod maski małych modeli Fiata jak "pięćsetka" czy

Panda

, ale także do mniejszych

Fordów

oraz pojazdów koncernu

GM

.

ZOBACZ TAKŻE:

Fiat 500, który chciał być Ferrari - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Fiat 500 - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA