Saab 9-2 ostatnią deską ratunku
Saab zawsze był producentem niszowym, przynajmniej w odniesieniu do swojej konkurencji. Produkcja w zakładach w Trollhattan nigdy wyraźnie nie przekroczyła 100 tys. aut rocznie i nawet próby "przebrandawiania" innych aut przez GM nie zdały egzaminu. To odbiło się czkawką podczas kryzysu, kiedy o jakiejkolwiek rentowności nie można było już mówić.
Z tej sytuacji jest wyjście, choć kosztowne. Trzeba poszerzyć paletę dostępnych modeli, co da szansę na znaczące zwiększenie produkcji. Zarząd Saab-Spyker zdaje sobie z tego sprawę i w miarę możliwości ten scenariusz będzie realizowany.
Obecnie w katalogu firmy znajdują się dwa modele w pięciu wersjach nadwoziowych. Najbogatsza jest oferta modelu 9-3 dostępnego jako sedan, kombi, crossover (9-3X) i kabriolet. Niestety historia rynkowa tego modelu rozpoczęła się w 2002 roku, co w branży motoryzacyjnej oznacza wiek starczy. Odwrotna sytuacja dotyczy najnowszego flagowego modelu 9-5, powstałego na wydłużonej platformie Opla Insignia, oferowanego z nowoczesnymi silnikami z doładowaniem. Sedan trafi do salonów latem, w późniejszym terminie dołączy do niego także kombi, ale nadal nie są to modele, które mogą znacząco zwiększyć sprzedaż.
Nadzieje Saaba związane są z modelami, których jeszcze nie ma na rynku. W przyszłym roku ma szansę w końcu zadebiutować Saab 9-4X, SUV średniej klasy, który tworzony jest głównie z myślą o rynku amerykańskim. Dla Europejczyków, jak i dla samej marki, ważniejszy może się okazać model 9-2, który stanie do walki z kompaktowymi autami segmentu premium. Pierwsze szkice 9-2 już są gotowe i chociaż nie ujrzały jeszcze światła dziennego, znamy pierwsze szczegóły.
Zdaniem Mullera Saab 9-2 ma olśniewać i zachwycać... miłośników marki Saab. Innymi słowy albo się go pokocha od pierwszego wejrzenia, albo znienawidzi. Pewne wyobrażenie odnośnie kompaktowego Saaba może dać propozycja stylisty Eduarda Graya. Stworzył on na ekranie komputera swoją wizję tego auta, z jednej strony silnie inspirowaną pierwszym prototypem 92001, z drugiej uwzględniającą współczesny wygląd aut z Trolhattan. Koncept Saab 92010 Sixten (patrz galeria) nazwano na cześć pierwszego prototypu 92001 zaprojektowanego przez Sixtena Sasona.
Problemem mogą okazać się pieniądze potrzebne do opracowania 9-2, dlatego Saab będzie się starał znaleźć partnera, od którego będzie można pozyskać choćby płytę podłogową - jeden z najdroższych elementów współczesnego samochodu.
Kolejnym wyzwaniem, mniej priorytetowym, ale i tańszym, będzie następca obecnego Saaba 9-3. Powstanie on na zmodyfikowanej płycie (Epsilon) obecnego modelu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, na rynku zadebiutuje w 2012 roku.
Marcin Lewandowski |
![]() |
![]() |
ZOBACZ TAKŻE:
Saab 9-5 - statyczny debiut
Nowy importer Saaba w Polsce
-
Już w 2021 r. kierowcy z prawem jazdy kat. B zyskają nowe uprawnienia. Pod dwoma warunkami
-
Też tak robisz? Siedem złych nawyków, które wykończą twój samochód
-
Najciekawsze premiery roku 2021. Wybraliśmy dziesięć samochodów. Od Dacii po Ferrari
-
Zmiany w przeglądach w 2021 r. Zdjęcia, które zrobi diagnosta to tylko początek listy
-
Nowa Lada Niva będzie najtańszym SUV-em w Europie. Renault chce powtórzyć sukces Dacii Duster
- Uciekamy z zimowych pułapek. Czarny lód, śnieg na drodze, zasypane linie i zaspa
- Nie myjesz samochodu zimą? To błąd. Podpowiadamy, jak to robić właściwie
- Czym jest ujemna emisja?
- Jak się jeździ Unimogiem? Terenowa ciężarówka jest pełna niespodzianek
- Jak uruchomić samochód przy pomocy kabli rozruchowych? To proste, ale bądź ostrożny
Forum
- Kuligi czas zacząć. (21)
- Kleber Quadraxer 2 - test kompletny (21)
- NX czas wymienić na RX czyli rabat 100 tys zł (55)
- O/T? czy jak najbardziej T? Edukacja seksualna (28)
- OT - więcej religii, mniej edukacji seksualnej.... (98)
- Kolejny wypadek. (70)
- U mnie wreszcie troche bialo :-) (12)
- Kuny nie są fajne (45)
- OT - Prezes nadal nie wydał "czerwonej książeczki" (18)
- Cały Top Gear online - jest (11)