Z wizytą w muzeum Mercedesa

Zapraszamy na wirtualną podróż po muzeum Mercedesa w Stuttgarcie
Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie

Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie

W ciągu 5 lat muzeum Mercedesa odwiedziło już ponad 3,5 mln zwiedzających.

Obecną siedzibę muzeum otwarto w maju 2006 roku. Zaprojektowany przez Holendra Bena van Berkela budynek mierzy 47,5 metrów wysokości i sąsiaduje z fabryką Mercedesa, winnicą oraz stadionem. Na 9 kondygnacjach i 16,5 tys. metrach kwadratowych zgromadzono 160 pojazdów i ponad 1500 eksponatów.

Widziane z góry korytarze układają się w kształt liścia koniczyny, a zwiedzający poruszają się po dwóch eliptycznych trasach. Szlak poświęcony 125-letniej historii firmy przeplata się z kolekcją najważniejszych modeli, również tych używanych przez znane osobistości ze świata władzy i showbiznesu.

Na zwiedzanie warto zarezerwować kilka godzin, bowiem zwiedzanie muzeum Mercedesa to nie tylko podróż przez historię motoryzacji. Ścieżki dla zwiedzających opatrzono informacjami o najważniejszych wydarzeniach w dziejach współczesnego świata, takich jak emancypacja kobiet czy II wojna światowa.

Poza halami wystawowymi jest tu restauracja, sklep z pamiątkami o powierzchni 500 metrów kw. oraz centrum sprzedaży wymuskanych youngtimerów i nowych aut. Muzeum otwarte jest codziennie poza poniedziałkami w godzinach od 9 do 18. Bilet normalny kosztuje 8 euro, a ulgowy - 4 euro (dzieci do lat 15 - wstęp wolny).

Zapraszamy na wirtualną podróż po muzeum Mercedesa w Stuttgarcie.

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes SLS AMG - najszybszy ambulans świata

Mercedes SLR McLaren - ogłoszenia

fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie

Pierwszy trójkołowiec Karla Benza

W jednej z gablot spoczywa oryginalny patent na automobil, uzyskany przez Karla Benza w 1886 roku.

Wizytę w muzeum zaczynamy nietypowo, bo od najwyższego piętra. Nim winda dojedzie na miejsce, w jej wnętrzu rozbrzmiewa odgłos pracy współczesnych silników, ryk wyścigowych bolidów, klakson klasycznych aut, aż wreszcie... odgłos końskich kopyt. I właśnie widok konia wita zwiedzających. Kilka kroków dalej, w pierwszej hali ustawiono pojazdy projektu Benza oraz Daimlera i Maybacha. Można tam również posłuchać charakterystycznego dźwięku pracy kompaktowego, 1-cylindrowego silnika spalinowego konstrukcji Daimlera.

Po drodze widzimy pierwsze próby zaszczepienia tego napędu do łodzi, motocykla oraz samolotu - trójramienna gwiazda Mercedesa symbolizuje pojazdy zdolne poruszać się na lądzie, wodzie i w powietrzu. Zobaczymy tam pierwszy pikap, wóz strażacki oraz 8-osobowy autobus. Na ścianach wiszą popartowe plakaty, wykonane na zamówienie Mercedesa przez Andiego Warhola.


ZOBACZ TAKŻE:

Używany Mercedes ML (1997-2005)

Mercedes ML - ogłoszenia

fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie

Mercedes Simplex z 1902 roku

Z hiszpańskiego słowo "mercedes" oznacza "łaskę".

W kolejnej hali stoją pierwsze pojazdy przypominające dzisiejsze samochody, a wśród nich zdolny pędzić z prędkością 80 km/h Simplex z 1902 roku (6,8-litrowy silnik o mocy 40 KM), najstarszy zachowany do dzisiaj Mercedes. Przypomnijmy, że nazwa tej marki pochodzi od imienia córki Emila Jellinka, który był pierwszym w historii motoryzacji dealerem samochodowym - sprzedawał zamówione u Daimlera samochody. W gablotach przy korytarzach wiodących na niższy poziom zgromadzono gadżety i plakaty z ówczesnej epoki, w tym te namalowane z okazji fuzji Daimlera i Benza (1924 r.).

ZOBACZ TAKŻE:

Historia marki Mercedes

Mercedes - ogłoszenia

fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie

Przedwojenne Mercedesy

Niżej zgromadzono wozy z lat 1915-1945 - między innymi Mercedesa 260 D (fot. z lewej), czyli pierwszy samochód napędzany silnikiem wysokoprężnym (premiera w 1936 roku) oraz przepiękne modele 500 K (fot. u góry) i 540 K, obydwa napędzane rzędowymi "ósemkami". Do dziś uchodzą one za jedne z najpiękniejszych samochodów wszech czasów. Znalazła się tam również limuzyna 770 - służbowy wóz niemieckich dygnitarzy.

ZOBACZ TAKŻE:

Tajemnicze oznaczenia Mercedesa - PRZEWODNIK

Mercedes - ogłoszenia

fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie

Mercedesy znanych osobistości

Hala aut należących do znanych osobistości obfituje w opancerzone limuzyny. Pierwszy taki samochód w historii motoryzacji - Mercedes 770 z 1935 roku - zamówił cesarz Japonii Hirohito (egzemplarz muzeum odkupiło kilka lat temu). Obok stoi 600-ka używana przez królową Elżbietę II i ostatnia z 300-ek kanclerza Adenauera, a nieco dalej - 500 SL Lady Di (kupiona ku niezadowoleniu Anglików), papamobile Jana Pawła II oraz 190-ka od AMG, którą jeździł Ringo Starr.

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes SLR Stirling Moss - na pożegnanie

Mercedes - ogłoszenia

Mercedes 300 SL i SLR Mercedes 300 SL i SLR Mercedes 300 SL i SLR

Mercedes 300 SL i SLR

Kolejny przystanek to lata 50. i rodzina kultowych modeli SL oraz Ponton, czyli pradziadek dzisiejszej Klasy E. Obok Gullwinga i Roadstera pręży się 300 SLR Uhlenhaut-Coupe z 1955 roku, napędzany 3-litrowym motorem o mocy 302 koni i zdolny pędzić... 290 km/h!

Po drodze warto zerknąć na gabloty tematyczne, poświęcone historii powszechnej oraz motoryzacyjnym gadżetom. W muzeum dowiemy się, skąd wzięły się choinki zapachowe Wunderbaum oraz gdzie w dawnych czasach zaopatrywano się w paliwo.

ZOBACZ TAKŻE:

Wyjątkowy Mercedes Klasy E na 125-lecie samochodu

Mercedes E-Klasa - ogłoszenia

Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie

Nie tylko osobówki

Sąsiednie hale pełne są motoryzacyjnych perełek - nie tylko samochodów osobowych, ale i dostawczaków, autobusów, ciężarówek oraz pojazdów specjalistycznych, takich jak karetki czy holowniki. Na jednej z lawet stoją cztery pachnące nowością Mercedesy z lat 80.

ZOBACZ TAKŻE:

Wybierz najlepszą generację Mercedesa klasy E

Mercedes S-Klasa - ogłoszenia

Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie

Gwiazdy przeszłości

Kolejne ekspozycje prezentują przełomowe modele z lat 1960-1990 - przepiękną Pagodę (fot. obok, typoszereg W113, produkowany w latach 1963-1971), pierwszą 116-kę z turbodieslem, kultową "Beczkę" w wersji kombi oraz 190-kę, pomalowaną od kołpaków aż po dach przez francuskiego artystę, Bertranda Laviera (fot. u góry).

ZOBACZ TAKŻE:

Najstarszy Mercedes od nowości w Polsce ma 45 lat

Mercedes - ogłoszenia

Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie

Gwiazdy sportu

Miłośnicy sportów motorowych dłuższą chwilę spędzą w sali poświęconej wyścigowym Mercedesom, ustawionym na elipsie przypominającej tor wyścigowy. Są tam zarówno egzemplarze z początku XX wieku, jak i współczesne modele, startujące w wyścigach samochodów turystycznych. Na zdjęciu - 300 SLR Stirlinga Mossa z numerem startowym 722 (oznaczającym godzinę startu, czyli 7.22 rano), który zwyciężył w wyścigu Mille Miglia.

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes Klasy E - TEST

Mercedes W114 - ogłoszenia

Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie

Teraźniejszość i przyszłość Mercedesa

Na zwiedzających czekają jeszcze wystawy modeli współczesnych oraz prototypów (na zdj. model C111 z 1970 roku).

Więcej zdjęć wraz z opisami znajdziecie w osobnej galerii zdjęć z muzeum Mercedesa w Stuttgarcie. Zapraszamy do oglądania.

Marcin Sobolewski

Driftująca Beczka - WIDEO

Mercedes W123 - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.