Ognista żmija na pożegnanie

U schyłku produkcji Viper debiutuje w kolejnych wersjach specjalnych. Ostatnia z nich to SRT10 ACR-X, podkręcona do zawrotnych 640 koni

Dodge w ostatnim roku produkcji Vipera zamierza wyprodukować 500 egzemplarzy i na pożegnanie serwuje klientom coraz to nowe wersje specjalne. Ostatnia z nich to SRT10 ACR-X.

Auto bazuje na ulicznej wersji ACR (American Club Racer) i torowej Competition Coupe. Specjaliści ze sportowego działu Chryslera Street and Racing Technology (SRT) wycisnęli z 8,4-litrowego silnika V10 dodatkowe 40 koni, co daje łącznie zawrotną moc 640 koni mechanicznych. W porównaniu do seryjnej wersji, Viper SRT10 ACR-X otrzymał przelotowy układ wydechowy.

Zmianom poddano także charakterystykę zawieszenia i aerodynamikę karoserii, a wszystko w jednym celu - osiągnięcia jak najlepszych wyników na torze. ACR-X to bezkompromisowa wersja nieprzewidziana do jazdy w warunkach ruchu ulicznego. Dzięki rezygnacji z dodatkowego wyposażenia, waży o 73 kg mniej niż cywilny odpowiednik. Podobnie jak Competition Coupe, otrzymała fabryczną klatkę bezpieczeństwa, specjalny zbiornik paliwa oraz kubełkowy fotel kierowcy.

Wyczynowa wersja pobiła niedawno rekordowy czas "zwykłego" Vipera na torze Laguna Seca. Z Kuno Wittmerem za kierownicą - zawodowym kierowcą wyścigowym SCCA - osiągała regularnie czas 1 minuty i 31 sekund na dystansie 2,238 mili. To o ponad 3 sekundy lepiej niż rekord dla aut "ulicznych", uzyskany 24 listopada przez Dodge'a Vipera SRT10 ACR.

Amerykańska legenda w ekstremalnej odmianie ACR-X nie wyjedzie na ulice, za to na torze pojawi się wiosną 2010 roku. Jeśli wierzyć deklaracjom Dodge'a, będzie kosztować 110 tys. dolarów i zadowoli zarówno amatora wyścigów, jak i profesjonalnego kierowcę.

Jak narodził się Viper?

Prototyp Dodge'a Vipera zadebiutował na salonie samochodowym w Detroit w 1989 roku. Miał zbadać reakcje klientów na bezkompromisowy samochód sportowy. Te przeszły najśmielsze oczekiwania Chryslera i już w maju 1990 roku ogłoszono, że samochód trafi do niskoseryjnej produkcji.

Po miesiącach testów i poprawek - w 1992 roku - pierwszy Viper zjechał z taśmy montażowej zakładu New Mack Assembly. W 1995 roku produkcję przeniesiono do Connor Avenue Assembly, a w 2001 roku rozpoczęto tam również montaż potężnego silnika V10 (wcześniej składano go w Mound Road Engine).

W 2008 roku na rynku zadebiutowała czwarta generacja Dodge'a Vipera SRT10. Jego tylne koła napędza 10-cylindrowa V-ka o pojemności 8,4 litra i mocy 600 koni, osiągająca 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pierwsza "setka" ląduje na szybkościomierzu w 3,8 s, a jego wskazówka kończy swój bieg na 305 km/h. 400 m ze startu zatrzymanego Viper pokonuje w niewiele ponad 12 sekund.

Zobacz żółtego Vipera ekipy Moto.pl na Rage Race 2009.

Marcin Sobolewski                                                                               Jesteśmy też na Facebooku i Blipie

Viper made in Poland? - ZOBACZ TUTAJ

Osiem Viperów na godzinę - GALERIA

Samochody: Dodge Viper - ogłoszenia