Największe stoiska zafundowały sobie Mazda, Nissan, Toyota z Lexusem, Honda, Subaru i Mitsubishi. Alpina ginie w tłumie, podobnie jak Lotus i Caterham - samochody w Japonii traktowane jako gadżet. Samochody luksusowe? Nie tym razem, podobnie jak cała europejska stawka. Kryzys w branży motoryzacyjnej wciąż trwa.
Producenci wystawili auta ekologiczne. Wodór został jednak wyparty przez prąd. Wtyczkowozy zdaniem szefów największych japońskich marek to bliższa przyszłość. Droga, ale możliwa. Jedynie Mazda stoi przy swoim. Choć o zielonej przyszłości mówi sporo, na razie twierdzi, że na prąd jest jeszcze zbyt wcześnie. Wykorzystajmy to co mamy, czyli oszczędne, ekologiczne silniki stąd projekt Sky D i Sky G.
W tym zielonym klimacie nie brakowało jednak aut sportowych. Honda pokazała koncept CRZ - następce zapomnianego przez wielu CRX, Toyota tylnonapędowy prototyp FT-86, a Lexus pochwalił się produkcyjną wersją LFA. Mitsubishi zaprezentowało odświeżonego Outlandera z przodem dobrze znanym z mniejszego lancera. O ile w Colcie wygląda nijako, w większym Outlanderze robi wrażenie. Podobnie jak ciekawy i ładny hybrydowy koncept Subaru. Co prawda tył przypomina nieco ten z Alfy Brera, jednak całość robi bardzo dobre wrażenie. Takiego auta dawno w Subaru nie było.
Nie brakuje gadżetów, szczególnie tych napędzanych prądem. Jeżdżące krzesła hondy, elektryczne skutery, kei cary, czy rowery wspomagane napędem elektrycznym to jednak zabawki, w których Japończycy się lubują. Większość z nich jednak nigdy nie trafi do seryjnej produkcji, ale świadczy o możliwościach firm.
Tokijski salon, nie jest już tak bogaty jak przed dwoma laty. Najbardziej brakuje europejskich producentów. Niewiele premier, wiele aut przeznaczonych wyłącznie na japoński rynek to sygnał, że impreza stała się w tym roku bardziej lokalna.
Juliusz Szalek
Honda Skydeck Concept
Honda Step WGN
Lotus Exige Scura
Mazda Kiyora oraz nowe silniki Sky-G i Sky-D
Mitsubishi i-MiEV Cargo
Nissan GT-R SpecM
Nissan NV200 Vanette Taxi
Nissan Roox Mini
Subaru Exiga STi
Subaru Impreza WRX STI A-Line Carbon
Subaru Justy
Suzuki SX4 Fuel Cell Vehicle
Toyota Mark X
Toyota Sai