Inteligentny start-stop Mazdy

Pod maską Mazdy 3 debiutuje nowy 2-litrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa i unikalnym systemem start-stop

Kilka tygodni temu pisaliśmy o debiucie nowej "trójki" na polskim rynku i testowaliśmy dla Was sedana z 1,6-litrowym silnikiem o mocy 105 koni. Mocniejszy wariant 2.0 osiąga moc 151 koni przy 6200 obr./min i 191 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 4500 obr./min. To zupełnie nowy motor z bezpośrednim wtryskiem paliwa (u Mazdy zwanym DISI), połączony z 6-biegową skrzynią manualną.

W pogoni za ekologicznymi trendami Mazda zafundowała 2-litrowej odmianie innowacyjny system start-stop. Dzięki wykorzystaniu wtrysku bezpośredniego, pomoc elektrycznego rozrusznika potrzebna jest tylko na początku ponownego uruchamiania silnika. Po zatrzymaniu auta silnik nie gaśnie, póki jeden z tłoków nie wyląduje w górnej pozycji, a objętość powietrza w cylindrach nie zostanie wyrównana. Skraca to ponowny rozruch do 0,35 s, czyli dwukrotnie mniej niż w przypadku konwencjonalnych systemów. Układ można wyłączyć przyciskiem na desce rozdzielczej.

Czy działanie systemu odczujemy na stacji benzynowej? Mazda deklaruje średnie spalanie na poziomie 6,8 l na 100 km, czyli o 14% mniej niż w przypadku poprzedniej generacji Mazdy 3 z 2-litrowym silnikiem o mocy 150 koni. Wersja i-stop emituje 159 g dwutlenku węgla na kilometr i spełnia normę Euro V. O środowisko pomaga dbać również nowy typ katalizatora. Dzięki naniesieniu metali szlachetnych bezpośrednio na strukturę nośną, zapewnia on skuteczniejsze oczyszczanie spalin i zmniejsza zużycie surowców.

W wersji 2-litrowej Mazda 3 przyspiesza do "setki" w 10,4 sekundy i osiąga maksymalnie 206 lub 212 km/h, odpowiednio dla hatchbacka lub sedana. Bogato wyposażona, 5-drzwiowa wersja Exclusive Plus kosztuje 78900 zł, a 4-drzwiowy sedan jest o 1000 zł droższy.

Marcin Sobolewski

Mazda 3 - uśmiechniętym łatwiej - ZOBACZ TUTAJ

Mazda 3 - nowy model - WIDEO

Sprzedam: Mazda 3 - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA