Wcześniejsze sukcesy rynkowe Porsche nie uchroniły marki przed kłopotami, spowodowanymi kryzysem finansowym. Na początku roku zanotowano 27-procentowy spadek sprzedaży. Najbardziej oberwał roadster Boxster , którego kupuje blisko 60% mniej klientów niż przed rokiem. Rozważa się więc na poszerzenie oferty o bazowy model z 2-litrowym silnikiem z Audi TTS.
Dotychczas najsłabszego Boxstera napędzał 6-cylindrowy silnik 2.9 o mocy 255 KM, rozwijający maksymalny moment obrotowy 290 Nm. Podstawowa wersja z silnikiem Audi to lepsze osiągi i niższa cena. 2-litrowa jednostka z TTS'a ma 272 konie i 350 Nm maksymalnego momentu, a cenę Boxstera z takim silnikiem szacuje się na ok. 40 tysięcy euro wobec 46500 euro, które dzisiaj musimy zapłacić za wersję 2.9. W Polsce najtańszy Boxster kosztuje ponad 57 tys. euro.
Porsche odbyło już z Audi rozmowy na temat wspólnego serca dla TTS'a i Boxstera. Istnieje jednak ryzyko wzajemnego odbierania sobie klientów przez obydwie firmy i nie wiadomo, jak zeragują fani Porsche na wiadomość, że w ich roadsterze pracuje silnik spod maski Audi. Ekipa z Zuffenhausen jest najwyraźniej zdeterminowana w walce z kryzysem i idzie o krok dalej. Według zapowiedzi, niedługo ujrzymy mniejszego brata Boxstera.
Choć jeden z szefów Porsche Wolfgang Dürheimer zaprzeczył takim plotkom, niemieckie media podają informację o planowanym odrodzeniu linii 914 z lat 70. W 2012 roku miałby zadebiutować niewielki roadster wielkości Mazdy MX-5 za 33-35 tys. euro. Piąty, najtańszy model w gamie Porsche kłóciłby się z ekskluzywnymi 911 i Panamerą , ale 914-ka - mimo swojej wątpliwej urody - zdobyła rzesze fanów na całym świecie.
Dzisiaj niska masa i niewielkie silniki to nie tylko frajda z jazdy, ale i ukłon w stronę ekologii. Dzięki aliansowi z Volkswagenem , mały roadster skorzysta zapewne z dorobku technologicznego inżynierów z Wolfsburga. 1,4-litrowe silniki TSI i diesla doprawione legendarnym zawieszeniem oraz układem kierowniczym Porsche mają zagwarantować silną konkurencję dla MX-5 czy Lotusa Elise.
Wejście do segmentu małych roadsterów to na razie spekulacje. Historia lubi się jednak powtarzać. Czy po 40 latach znowu na rynku pojawi się Volks-Porsche, jak nazywano 914? Modele Panamera i Cayenne z hybrydą i silnikiem diesla pokazują, że Porsche jest w stanie odnaleźć wiele sposobów na ochronę tradycji swoich legendarnych, sportowych 911 -ek.
Marcin Sobolewski
Porsche Boxster - kryzys 40-latka - ZOBACZ WIĘCEJ