VW Touareg BlueMotion

Już w przyszłym roku na rynku zadebiutuje europejski SUV z napędem hybrydowym. Pięć lat spóźnienia w stosunku do amerykańskiej i japońskiej konkurencji to sporo. Czy klienci dostaną coś w zamian?

Ford Escape Hybrid , pierwszy SUV z napędem hybrydowym, pojawił się na rynku w 2005 roku. Potem dołączyły Lexus , Toyota , Cadiillac , Chevrolet . Europejskie koncerny są nieco w tyle jeśli chodzi o wprowadzanie technologii hybrydowej mając premiery rynkowe jeszcze przed sobą. Oto jedna z najnowszych zapowiedzi.

W przyszłym roku do salonów trafi Volkswagen Touareg z dodatkowym silnikiem elektrycznym. Koncepcja jest dość prosta ale liczy się efekt. Podstawą napędu jest benzynowy silnik V6 o pojemności trzech litrów. W celu podniesienia jego osiągów i ekonomiczności zastosowano w nim bezpośredni wtrysk paliwa i doładowanie. Rezultat to moc wynosząca 333 KM. Za sprzęgłem umieszczono silnik elektryczny o mocy 51 KM , będący jednocześnie generatorem, a następnie ośmiobiegową skrzynię biegów z mechanizmem różnicowym Torsen. Stąd napęd przekazywany jest na wszystkie koła.

Podczas normalnej jazdy silnik spalinowy przekazuje napęd na koła jednocześnie oddając nadwyżkę mocy do generatora wytwarzającego prąd elektryczny. Jest on magazynowany w akumulatorach NiMH umieszczonych z tyłu samochodu w miejscu, gdzie zazwyczaj znajduje się koło zapasowe. Do prędkości 50 km/h można używać jedynie silnika elektrycznego , co jest rozsądnym rozwiązaniem np. w centrach miast. Funkcję hamowania silnikiem przejmuje jednostka elektryczna doładowująca w ten sposób akumulatory. Jest jeszcze jeden tryb, który będzie często wykorzystywany przez kierowców, a co do obniżenia spalania nie przyczyni się znacząco. W momencie wciśnięcia pedału gazu do oporu obydwa silniki łączą swe siły oddając na koła 374 KM mocy i 550 Nm momentu obrotowego, który dzięki charakterystyce silnika elektrycznego dostępny jest od samego początku. Dynamika samochodu jest więc imponująca. Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje mu zaledwie 6,8 s .

Oszczędności przy spokojnej jeździe dochodzą do 25% w stosunku do wersji benzynowej. Volkswagen podaje, że średnie zużycie paliwa powinno wynieść poniżej 9 l/100km .

mjl, źródło Volkswagen via Autoblog.com

Samochody: Volkswagen Touareg - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.