BMW Z10 ED - tajne przez poufne

Brytyjski Autocar dotarł do informacji na temat nowego, przyjaznego środowisku, sportowego modelu, nad którym rzekomo pracuje firma BMW. Oto garść informacji.

Dwumiejscowy Z10 początkowo miał być tylko pojedynczym egzemplarzem koncepcyjnym. Jednak kiedy szefostwo BMW definitywnie porzuciło plan stworzenia sportowego samochodu z centralnie umieszczonym silnikiem V10, mogącego rywalizować z takimi autami, jak chociażby Audi R8, Z10 dostał swoją wielką szansę. Warunkiem było jednak zastosowanie w nim szeregu "zielonych" technologii.

Osoba będąca źródłem tych informacji twierdzi, że "głównym założeniem było stworzenie samochodu, w którym użycie najnowszych rozwiązań pozwoli uzyskać wysoką wydajność, nie obciążając jednocześnie środowiska naturalnego w takim stopniu, jak czyni to wiele współczesnych supersamochodów". Dodaje również, że "oba te cele wcale nie muszą się wykluczać, jeśli będziemy mieli względzie dostępne obecnie technologie. Kluczem do sukcesu jest ich umiejętne zastosowanie".

Inżynierowie pracują między innymi nad nowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, które pozwoliłyby, nie zmniejszając sztywności nadwozia, maksymalnie obniżyć wagę auta. Inżynierowie chcieliby, aby wynosiła ona nie więcej niż 1400kg. W osiągnięciu tego celu miałoby pomóc szerokie zastosowanie włókna węglowego oraz aluminium.

Z10 ED ma być również swoistą demonstracją przyszłościowych planów BMW w dziedzinie downsizing'u. Póki co wiadomo tylko, że rozważa się użycie sześciocylindrowego (układ rzędowy) turbodoładowanego silnika z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Miałby on w przyszłości zastąpić 3.0-litrowe jednostki stosowane obecnie w różnych modelach marki.

Z10 ED nie będzie jednak słabeuszem. Jeśli wierzyć zapowiedziom, jego silnik będzie w stanie wytworzyć moc około 400KM, która przekazywana będzie na koła za pośrednictwem (prawdopodobnie) siedmiostopniowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów.

ED użyte w nazwie modelu odpowiada technologii Efficient Dynamics, czyli szeregowi rozwiązań, które pozwalają ograniczyć spalanie, a co za tym idzie - także emisje CO2 do atmosfery, bez odbierania radości z jazdy. Można się zatem spodziewać, między innymi: systemu Start-Stop, zintegrowanego rozrusznika/alternatora czy systemu odzyskiwania energii podczas hamowania, która byłaby następnie magazynowana w litowo-jonowych akumulatorach.

W tej chwili, niewiele więcej wiadomo na temat tego projektu. Nie wątpimy, że BMW jest w stanie doprowadzić go końca. Dysponuje zarówno niezbędnym potencjałem, jak i technologiami. Mamy jednak ciągle w pamięci inny ciekawie zapowiadający się model - CS

bs, Źródło: autocar

 

Samochody: BMW - ogłoszenia

Więcej o: