Audi S4

Limuzyna (i kombi) Audi wygląda na dostojnego osiłka, ale nie ma w sobie żadnego wulgaryzmu. Taka powinna być wersja S nowej czwórki.

Nie jest to docelowo najmocniejsza wersja dostępna w salonie, ale kierowca wie, że w razie konieczności mocy mu nie zabraknie. Audi S4 powstało na nowym modelu Audi A4 i odziedziczyło wszystkie jego główne zalety, dotyczące głównie prowadzenia. Najpoważniejszą zmianą jest ponowna zmiana koncepcji dotyczącej silnika.

Zmienność

Inżynierowie z Ingolstadt z pokolenia na pokolenie zmieniają koncepcję napędu. Raz oferują silnik z doładowaniem, raz duży wolnossący, po czym znów turbiny powracają pod maskę. Licząc od pierwszego modelu S4 , który oparty był wyjątkowo o model A6 (odpowiednikiem obecnego S4 było wówczas Audi S2), to oferowano już dwa atmosferyczne silniki V8, a obecny V6 turbo jest już trzecim silnikiem wyposażonym w doładowanie.

Podjęcie decyzji o powrocie do lżejszego silnika V6 ma swoje uzasadnienie i moim zdaniem jest lepszym rozwiązaniem. Przy podobnej mocy silnik jest lżejszy, a dzięki doładowaniu maksymalny moment obrotowy jest wyższy i przebiega płasko w szerokim zakresie obrotów. To o wiele lepsze rozwiązanie w samochodzie sportowym.

Silnik i przeniesienie napędu

W stosunku do poprzedniego modelu z silnikiem V8 moc obecnej jednostki jest niższa o 11 KM i wynosi obecnie 333 KM (245 kW). Silnik V6 3.0 TFSI to nowoczesna jednostka uzyskująca swoje osiągi dzięki dwóm sprężarkom, mechanicznej i turbo. Maksymalny moment obrotowy jest wyższy, niż w dużym i mocniejszym poprzedniku o 30 Nm i wynosi obecnie 440 Nm w zakresie od 2 500 do 4 850 obr/min.

Moc przenoszona jest na cztery koła (40% na przód, 60 na tył) za pośrednictwem jednej z dwóch skrzyń automatycznych. Standardowo montowana jest przekładnia sześciobiegowa, w opcji natomiast siedmiobiegowy Tiptronic S, wyposażony w dwa sprzęgła, po jednym dla biegów parzystych i nieparzystych.

Wyniki

Rezultat jest więcej niż zadowalający. Limuzyna S4 potrafi wystrzelić ze startu zatrzymanego i po 5,1 s osiągnąć trzycyfrową prędkość. Kombi potrzebuje na to 0,1 s więcej. Jest to o pół sekundy lepszy wynik, niż w poprzednim modelu.

Przyspieszenia to nie wszystko. Największe postępy nastąpiły w dziedzinie zużycia paliwa. Średnie spalanie wynosi teraz 9,7 l/100km (9,9 l/100km w kombi), co w stosunku do 13,4 l/100 km poprzednika to prawdziwy wyczyn.

Marcin Lewandowski, źródło: Audi

Znajdź Audi dla siebie - oferty Autotrader.pl

Więcej o:
Copyright © Agora SA