Mistrz Nürburgringu: Dodge Viper SRT10 ACR

Nie tak dawno byliśmy świadkami, jak Nissan GT-R pobija rekord okrążenia północnej pętli toru Nürburgring, a już znaleźli się szybsi. Nowym rekordzistą został Dodge Viper SRT10 ACR.

Na dzikim zachodzie (lub tylko w westernach) mawiano, że jak szybki by nie był rewolwerowiec, zawsze znajdzie się ktoś jeszcze szybszy. Ta sama prawda dotyczy wielu dziedzin, w tym rekordów okrążeń najbardziej znanego toru wyścigowego w Niemczech.

2009 Dodge Viper SRT10

Na rok modelowy 2009 Viper SRT10 wchodzi z niewielkimi zmianami. Cztery nowe kolory (Anaconda Green Pearl, Graphite Metallic Clear, Diamond Black Pearl i Viper Bright White Clear), nowe opcjonalne, sześcioramienne obręcze ze stopów lekkich, zmodyfikowana rama i zmieniony wlew paliwa wraz z bakiem.

Samochód napędza monstrualny silnik V10 o ogromnej pojemności 8,4 l. w tej samej specyfikacji, co rok temu: 612 KM osiąga przy 6100 obr/min i 760 Nm ma swoje maksimum przy 5000 obr/min. Sześciobiegowa ręczna skrzynia biegów przekazuje moc na tylną oś (Dana M44-4) powierzając ją 19-calowym kołom o szerokości 13 cali (opony: 345/30 ZR 19).

ACR znaczy American Club Racer

Dodge Viper SRT10 ACR powstał by dominować na torach wyścigowych - choć jest w pełni dopuszczony do publicznego ruchu drogowego ("street legal"). Wśród modyfikacji w stosunku do i tak już "ostrego" Vipera wymienić należy regulowaną twardość zawieszenia, lekkie obręcze kół, dwuczęściowe tarcze hamulcowe, wyczynowe, lecz "street legal" ogumienie oraz elementy aerodynamiczne, wytwarzające niemal półtonową siłę docisku do podłoża przy prędkości 240 km/h.

Nürburgring

Rekord okrążenia ustanowiony w 2005 roku na torze Nürburgring przez pojazd wyczynowy i dopuszczony do ruchu publicznego (Koenigsegg CCR) wynosił 7 minut i 34 sekundy. Wyścig rozpoczął się na dobre w tym roku. 16 kwietnia Nissan GT-R osiągnął czas 7:29, 27 czerwca Chevrolet Corvette ZR1 poprawił wynik osiągając 7:26:4. Wszyscy fani toru wstrzymali oddech czekając na odpowiedź Niemców, jednak próba podjęta (przez Autobild) drugiego lipca samochodem Porsche Carrera GT nie dała im tytułu (czas 7:28).

W dniu 18 sierpnia 2008 Dodge Viper SRT10 ACR w obecności niezależnych świadków osiągnął czas 7:22:10, co czyni go najszybszym samochodem na torze Nürburgring, dopuszczonym do ruchu.

mjl, mototarget, źródło: Chrysler, wikipedia

 

Znajdź Dodge'a dla siebie - oferty Autotrader.pl

Więcej o:
Komentarze (42)
Mistrz Nürburgringu: Dodge Viper SRT10 ACR
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Gość

    0

    A ja sobie popylam Mercem CL500 z prawie 400 konikami pod maską i nie narzekam na niemieckie autka.
    Czy ktoś próbował jechac takim Viperem, Carrerą czy innym napiętym samochodzikiem. Dupa boli po 50 kilometrach! A ja sobie płynę ! I robie 1000 km i spoko. Jakbym wstał z kanapy. Ta kanapa popyla 220-250(ograniczenie elektroniczne z 340) i trzyma sie drogi nak przyklejona. Jak chcę pojeżdzić na torze to prosze bardzo F1, ale to inna bajka i nie jakies tam półśrodki jak te cacka. Fajne, ale to tak jakby robić sportowego Poldka na Rajd Paryz Dakar.
    Takie udawanie. Ni to na szosę (niewygodnie), a na tor też do ...
    Pozdro

  • Gość: Gość

    0

    pstryczek w nos dla wszystkich którzy śmieją się z amerykańskiej motoryzacji

  • Gość: Gość

    0

    @haha: domyślam się, że mówisz o Porsche... jest to samochód sportowy, ale trochę innego pokroju, bardziej europejski, przez co ma inne wymiary i pojemności silnika. Czemu Polacy mają go nie lubic?? niektórzy lubią Porsche, niektórzy Ferrari, czy inne superauta, ale napewno niejeden marzy żeby mieć chociażby ten "szwabski szajs", albo móc przynajmniej się takim raz w życiu przejechac, najlepiej na torze.

  • Gość: Gość

    0

    Uhm... to bylo troche bardziej tak: "The king is dead, long live the king."

  • Gość: Gość

    0

    I jeszcze jedno. Corvette ZR nie wymaga modyfikacji zeby wykrecic ten czas ktory wykrecilo.

  • Gość: Gość

    0

    Tak tylko ze Viper ma duze problemy z hamowaniem. Hamulce w SRT10 sa za przeproszeniem do du.y To nie jest teoria tylko prakrtyka kolegow ktorzy albo posiadaja Vipery albo przynajmniej jezdzili nimi po torze wyscigowym.

    W ten samochod trzeba niezle wsadzic by naprawde nadala sie na tor. Prosto z fabryki to on potrafi w zasdadzie tylko pobic mysliwiec F-16 na cwierc mili bo takie testy na nim przeprowadzano.

    jest to ogolnie rzecz biorac nieudany samochod na tor.

    Anprawde to on nioe powstal zeby dominowac na torze wbrew temu co bredzi autor. To sa zwykle farmazony marketingowe. I owszem na jednym torze mozna pobic rekord, ale nie oznacza to ze na wielu innych bedzie najszybszy. Przykladowo na torach z prostymi wszystkie samochody o duzym momencie beda szybkie. niestety na bardzo kretych torach taki samochod jak Viper mozna sobie wsadzic nie powiem gdzie i np. Corvette ZR bedzie bila kazdy inny samochod (masa i zawieszenie). Nurburgring nie jest az tak krety jak sie niektorym zdaje. Np. hamulce nie sa tam az tak wazne.

  • Gość: Gość

    0

    Dokładna siłą docisku to 450 kg

  • Gość: Gość

    0

    no amerykańce sie postarały

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX