Land Rover - historia w pigułce

Sześćdziesiąt lat temu zaprezentowano pierwszego Land Rovera. Któż mógł przypuszczać, jak wielką popularność zdobędą i jak długo będą produkowane. Oto krótka historia Land Rovera.
Jubileusz Land Rovera Sześćdziesiąt lat temu zaprezentowano pierwszy samochód tej marki 60 lat temu zaprezentowano pierwszego Land Rovera. Któż mógł przypuszczać, jak wielką popularność zdobędą i jak długo będą produkowane. Któż mógł przypuszczać, jak wielką popularność zdobędą i jak długo będą produkowane. W 1948 roku Brytyjczycy zainspirowani Jeepem stworzyli własną konstrukcję. Samochód z napędem na cztery koła miał spełniać różne role, od zastosowań wojskowych, poprzez samochód dla rolnika, po podstawowy środek transportu w wielu jeszcze wówczas należących do Imperium Brytyjskiego koloniach. Tak narodziła się legenda. Aluminiowe nadwozie, które zastosowano z braku dostępności stali tuż po wojnie, stało się jedną z podstawowych zalet prostej i wytrzymałej konstrukcji. Przez lata modyfikowany i ulepszany do dziś znajduje się w ofercie firmy. Drugą legendą był Range Rover, którego można uznać za pierwszego europejskiego SUV-a. Zadebiutował w 1970 roku z silnikiem ośmiocylindrowym, trzydrzwiowym nadwoziem i tapicerką ze skaju, którą można było myć szlauchem. Jego wszechstronność została doceniona zarówno przez arystokrację, jak i miłośników off-roadu. W 1989 roku nastąpił debiut kolejnego modelu zasługującego na miano kultowego: Discovery. Wówczas opinia publiczna i dziennikarze nie wypowiadali się o nim tak przychylnie. Z czasem, m.in. dzięki rajdom Camel Trophy, auto przekonało do siebie niedowiarków. Trzecia generacja też była przyjmowana z pewną nieufnością, za sprawa ramy zintegrowanej z nadwoziem LR3 na stałe. Land Rover po raz kolejny udowodnił, że mimo postępu technicznego i nowinek stosowanych w kolejnych modelach, jego samochody potrafią więcej, niż można się po nich spodziewać. W 1996 roku Land Rover uzupełnił ofertę o kompaktowego SUV-a o nazwie Freelander. Brak reduktora i blokad mechanizmów różnicowych skazuje go jedynie na miejską dżunglę, w której zdobył sobie sporą popularność. W 2005 roku do oferty dołączył ostatni, jak na razie, Range Rover Sport.

W tym roku firma Land Rover obchodzi swoje 60 urodziny. W 1948 roku Brytyjczycy zainspirowani Jeepem stworzyli własną konstrukcję. Samochód z napędem na cztery koła miał spełniać różne role, od zastosowań wojskowych, poprzez samochód dla rolnika, po podstawowy środek transportu w wielu jeszcze wówczas należących do Imperium Brytyjskiego koloniach. Tak narodziła się legenda. Aluminiowe nadwozie, które zastosowano z braku dostępności stali tuż po wojnie, stało się jedną z podstawowych zalet prostej i wytrzymałej konstrukcji. Przez lata modyfikowany i ulepszany do dziś znajduje się w ofercie firmy.

Drugą legendą był Range Rover, którego można uznać za pierwszego europejskiego SUV-a. Zadebiutował w 1970 roku z silnikiem ośmiocylindrowym, trzydrzwiowym nadwoziem i tapicerką ze skaju, którą można było myć szlauchem. Jego wszechstronność została doceniona zarówno przez arystokrację, jak i miłośników off-roadu. Trzecia generacja Range'a przeistoczyła się w wyjątkowo luksusową salonkę z napędem wszystkich kół.

W 1989 roku nastąpił debiut kolejnego modelu zasługującego na miano kultowego: Discovery. Wówczas opinia publiczna i dziennikarze nie wypowiadali się o nim tak przychylnie. Z czasem, m.in. dzięki rajdom Camel Trophy, auto przekonało do siebie niedowiarków, wątpiących w możliwości samochodu. Trzecia generacja też była przyjmowana z pewną nieufnością, za sprawa ramy zintegrowanej z nadwoziem LR3 na stałe. Land Rover po raz kolejny udowodnił, że mimo postępu technicznego i nowinek stosowanych w kolejnych modelach, jego samochody potrafią więcej, niż można sie po nich spodziewać.

W 1996 roku Land Rover uzupełnił ofertę o kompaktowego SUV-a o nazwie Freelander. Brak reduktora i blokad mechanizmów różnicowych skazuje go jedynie na miejską dżunglę, w której zdobył sobie sporą popularność.

W 2005 roku do oferty dołączył ostatni, jak na razie, Range Rover Sport. W założeniu jest to luksusowy SUV, w którym najważniejsze są właściwości jezdne na asfalcie. Test, jaki przeprowadzono w programie TopGear pokazał, że Sport nie boi się ani błota, ani terenu, ani... czołgu:

 

 

Ludzi zafascynowanych samochodami marki Land Rover jest w Polsce wielu. W tym roku postanowili po raz pierwszy zorganizować zlot. Więcej szczegółów znajdziecie na stronie Land Rover Piknik.

 

Szukasz Land Rovera? Zobacz oferty na Autotrader.pl

 

Marcin Lewandowski

 

Więcej o: