Nowa Carrera

Już niedługo do sprzedaży trafi druga generacja Porsche 911 Carrera (997). Oprócz kosmetycznych zmian w nadwoziu, Porsche wprowadziło szereg ulepszeń do legendarnego boxera.

Są to najpoważniejsze modyfikacje od czasów porzucenia przez markę chłodzenia powietrzem. Najważniejszą jest wprowadzenie (po raz pierwszy w boxerze) bezpośredniego wtrysku paliwa . Dzięki temu posunięciu, Porsche zwiększyło moc i moment obrotowy w obu silnikach montowanych w 911 . Carrera 3,6 l zyskała 20 KM i teraz moc wynosi 345 koni, natomiast w Carrerze S 3,8 l przyrost mocy jest jeszcze większy i wynosi 30 KM - teraz auto będzie dysponować 385 końmi. Przyrost momentu obrotowego w obu wersjach jest taki sam i wynosi 20 Nm - teraz Carrera będzie miała 390 Nm a Carrera S 420 Nm. Co ważne, maksymalny moment będzie dostępny na nieco niższych niż do tej pory obrotach.

maw ma oczywiście rację: "końmi" - już poprawione, dziękujemy

Większa moc, większy moment, lepsze osiągi, a więc pewnie większe zużycie paliwa? Nic z tych rzeczy. Porsche wie, że w dzisiejszych czasach tak samo jak moc i osiągi, liczy się niskie spalanie i jak najniższa emisja spalin . Wprowadzenie bezpośredniego wtrysku powoduje, że paliwo jest spalane dużo efektywniej a przez to także czyściej. Emisja dwutlenku węgla spełnia normy Euro 5 , które zostaną wprowadzone we wrześniu przyszłego roku. Co bardziej istotne, niewielka zachłanność nowych 911 na paliwo jest naprawdę imponująca - wersja 3,6 mieści się w 10 l/100 km - taki wynik to naprawdę coś.

Żeby jednak osiągnąć tak dobrą wartość, przy zamawianiu samochodu trzeba postawić krzyżyk przy opcji "PDK". To kolejny duży krok w modernizacji nowych modeli. Chodzi o siedmiobiegową dwusprzęgłową, sekwencyjną skrzynię biegów . W parze z ulepszonym silnikiem, skrzynia ta powoduje jeszcze bardziej efektywne przekazywanie mocy (minimalna strata w czasie zmiany biegów) i dzięki temu niskie spalanie. Dzięki siódemce, która jest nadbiegiem, ekonomiczna jazda staje się faktem nawet w Porsche. Kto by pomyślał, że w ogóle będziemy kiedykolwiek pisać o ekonomicznym prawie-supersamochodzie?!

Oprócz tego, dzięki nowej skrzyni skraca się czas przyspieszania do setki - w obu wersjach o 0,2 sekundy w porównaniu do ręcznej przekładni. Kolejne 0,2 da się urwać, jeśli zamówimy pakiet Sport Chrono Plus z kontrolą ruszania (Launch Control) - sprint do setki w Carrerze zajmuje wtedy 4,3 sek., a w Carrerze S 4,1 sek. To tylko o 0,2 sekundy gorzej niż Carrera Turbo , ale lepiej niż prawie wyścigowe GT3 RS . Nieźle. Dopóki bezpośredni wtrysk i nowa skrzynia nie trafią do tych topowych modeli, za dużo mniejsze pieniądze można mieć prawie takie same osiągi.

Żeby łatwiej je było okiełznać Carrera S będzie teraz seryjnie wyposażona w PASM - elektroniczny system kontroli zawieszenia. Dzięki niemu, jeśli zapragniemy naprawdę sportowych wrażeń, można auto obniżyć o 20 mm - stanie się wtedy bardziej stabilne przy dużych prędkościach i przy pokonywaniu zakrętów.

Zobacz film promocyjny marki Porsche - GT2 i Walter Rohrl w akcji:

Jak jeździ Porsche

To tyle jeśli chodzi o najważniejsze zmiany techniczne. A teraz trochę wiedzy potrzebnej do odróżnienia nowego od starego . Z zewnątrz Carrerę 997 drugiej generacji będzie można rozpoznać po większych wlotach powietrza z przodu, nowych biksenonowych lampach (w parze z diodami LED do jazdy dziennej umieszczonymi na zderzaku), diodowych tylnych lampach o zmienionym (brzydszym) kształcie, nowych obręczach kół (mieszczących większe tarcze hamulcowe), większych lusterkach i nowym kształcie końcówek wydechów. Średnio ładne wnętrze też doczekało się zmian - najistotniejszą jest wprowadzenie dotykowego ekranu, przez który można kontrolować większość ustawień.

Porsche od 45 lat sukcesywnie ulepsza Carrerę i od 45 lat to właśnie ten samochód jest ikoną marki i niedoścignionym wzorcem dla wielu producentów. Dzięki mądrej polityce małych (ale jak ważnych) kroków w ulepszaniu samochodu, Porsche nadal pozostaje w czołówce najlepszych aut świata, nie porzucając tradycyjnej, jedynej w swoim rodzaju linii nadwozia . To właśnie za to oraz za jakość wykonania i ciągłe dążenie do doskonałości marka ma mnóstwo fanów, a Porsche Carrera jest dla milionów na całym świecie autem marzeń.

Jan Kopacz

Zobacz także:

Jazda Porsche to normalny sport - mniej normalne znajdziesz tutaj.

Więcej o:
Copyright © Agora SA