Lotus Exige 270E Tri-Fuel
Firmy zajmujące się produkcją samochodów sportowych szukają ekologicznych rozwiązań, które umożliwią im skuteczniejszą rywalizację w przyszłości. Zarówno na rynku, jak i na torze. Najnowszy z nich, to zasilany trzema rodzajami paliwa Lotus Exige.
Po niedawnej prezentacji zielonego prototypu Ferrari napędzanego bioetanolem, przyszła kolej na Brytyjczyków. Firma Lotus postawiła na uniwersalność swojego silnika, nie rezygnując przy tym z osiągów.
Czterocylindrowa jednostka o pojemności 1,8 l. wyposażona w sprężarkę Rootsa, może być zasilana trzema rodzajami paliwa i to w dowolnej kombinacji. Oprócz zwykłej benzyny do baku możemy nalać etanolu i metanolu. Dwa ostatnie paliwa posiadają niższą wartość opałową od benzyny, lecz posiadają inne cechy pozytywnie wpływające na proces spalania. Pierwsza zaleta to wysoka odporność na spalanie stukowe (wysoka liczba oktanowa). Daje to możliwość zastosowania większego stopnia sprężania, lecz w tym silniku postawiono na uniwersalność, więc benzyna wyznacza granicę tej wartości. Drugą zaletą jest wysokie ciepło parowania, przez co odparowanie alkoholu w komorze spalania przed spaleniem skutecznie chłodzi silnik.
Dla użytkownika zalety napędu zasilanego alkoholami przejawiają się jeszcze w inny sposób. Alkohole posiadają więcej tlenu, niż benzyna, co oznacza, można go więcej spalić przy danej ilości powietrza wtłoczonej do cylindra. To właśnie dlatego silniki zasilane mieszankami benzyny i etanolu osiągają większą moc, niż te same jednostki zasilane samą benzyną.
Silnik Lotusa osiąga 270 KM / 8 000 obr/min i moment obrotowy rzędu 260 Nm przy 5 500 obr/min. Są to wartości odpowiednio o 19 i 14 % większe, niż uzyskiwane przez model Exige S.
Ekologiczny Lotus może pochwalić się naprawdę imponującymi osiągami. Ze startu zatrzymanego do 100 km/h przyspiesza w 3,9 s, osiągając maksymalnie 255 km/h.
Marcin Lewandowski, źródło: Lotus
Czterocylindrowa jednostka o pojemności 1,8 l. wyposażona w sprężarkę Rootsa, może być zasilana trzema rodzajami paliwa i to w dowolnej kombinacji. Oprócz zwykłej benzyny do baku możemy nalać etanolu i metanolu. Dwa ostatnie paliwa posiadają niższą wartość opałową od benzyny, lecz posiadają inne cechy pozytywnie wpływające na proces spalania. Pierwsza zaleta to wysoka odporność na spalanie stukowe (wysoka liczba oktanowa). Daje to możliwość zastosowania większego stopnia sprężania, lecz w tym silniku postawiono na uniwersalność, więc benzyna wyznacza granicę tej wartości. Drugą zaletą jest wysokie ciepło parowania, przez co odparowanie alkoholu w komorze spalania przed spaleniem skutecznie chłodzi silnik.
Dla użytkownika zalety napędu zasilanego alkoholami przejawiają się jeszcze w inny sposób. Alkohole posiadają więcej tlenu, niż benzyna, co oznacza, można go więcej spalić przy danej ilości powietrza wtłoczonej do cylindra. To właśnie dlatego silniki zasilane mieszankami benzyny i etanolu osiągają większą moc, niż te same jednostki zasilane samą benzyną.
Silnik Lotusa osiąga 270 KM / 8 000 obr/min i moment obrotowy rzędu 260 Nm przy 5 500 obr/min. Są to wartości odpowiednio o 19 i 14 % większe, niż uzyskiwane przez model Exige S.
Ekologiczny Lotus może pochwalić się naprawdę imponującymi osiągami. Ze startu zatrzymanego do 100 km/h przyspiesza w 3,9 s, osiągając maksymalnie 255 km/h.
Marcin Lewandowski, źródło: Lotus
POPULARNE
NAJNOWSZE
-
Kto porzuca Bugatti EB 110 w środku lasu? Spokojna głowa. Nikt!
-
Na A1 rusza odcinkowy pomiar prędkości. 91 proc. kierowców przekracza tam prędkość
-
Zmiany w przeglądach w 2021 r. Zdjęcia, które zrobi diagnosta to tylko początek listy
-
Volkswagen Multivan T7 przyłapany na północy. Nowy model zadebiutuje w 2021 roku
-
To nie awaria, tak na twoje auto działają mróz i śnieg. Sześć zimowych problemów
- Kulig pod Elblągiem skończył się na drzewie. Piętnastolatka walczy o życie w szpitalu
- Tylny napęd i auto do zabawy do 20 tysięcy zł. Osiem modeli. Zaczynamy oczywiście od BMW
- Ukradł samochód z dzieckiem w środku. Wrócił, żeby nakrzyczeć na matkę
- W Alpach spłonęło muzeum unikalnych motocykli. Wielki pożar na przełęczy Timmelsjoch
- Do miliona wciąż sporo brakuje. Po polskich drogach jeździ około 10 000 elektryków
Forum
- Pizdowatość drogowa. (52)
- Kuligi czas zacząć. (50)
- Kleber Quadraxer 2 - test kompletny (22)
- NX czas wymienić na RX czyli rabat 100 tys zł (113)
- O/T? czy jak najbardziej T? Edukacja seksualna (28)
- OT - więcej religii, mniej edukacji seksualnej.... (98)
- Kolejny wypadek. (92)
- U mnie wreszcie troche bialo :-) (12)
- Kuny nie są fajne (45)
- OT - Prezes nadal nie wydał "czerwonej książeczki" (18)