Mitsubishi i w Europie

Sprzedający się w Wielkiej Brytanii jak ciepłe bułeczki model Mitsubishi ?i? ma szansę trafić do sprzedaży w innych krajach europejskich, poczynając od roku 2009. Auto ma nie tylko innowacyjną konstrukcję, ale zapewnia też świetne parametry ekologiczne.

Oferowany na rynku brytyjskim Mitsubishi "i", dostępny początkowo w partii 300 egzemplarzy, znalazł nabywców w ciągu zaledwie dwóch i pół tygodnia od momentu rozpoczęcia sprzedaży. Co więcej, ponad połowa pojazdów w drugiej partii skierowanej z japońskich fabryk została kupiona nawet zanim transport trafił do Wielkiej Brytanii.

Prognozy na rok 2008 zakładają sprzedaż powyżej 1,5 tys. sztuk, jednak w razie potrzeby importer będzie w stanie zwiększyć dostawy Mitsubishi "i".

R3 turbo

Obecnie oferowany jest na wyspach "i" napędzany jest ultralekkim, kompaktowym, 3-cylindrowym silnikiem MIVEC z turbodoładowaniem, tym samym, co w Japonii. Zarówno głowicę cylindrów, jak i blok silnika wykonano z aluminium. Jego pojemność, 659 cm3 wynika z obowiązujących w Japonii przepisów, które przewidują ulgi i znacznie niższe opłaty dla samochodów K-car, spełniających odpowiednie wymagania. Od października 1998 takie auto nie może przekraczać 3,4 m długości, 1,48 m szerokości, a silnik może mieć maksymalnie 0,66 litra pojemności i 64 KM mocy.

W Europie nie ma takich regulacji, dlatego w przyszłości Mitsubishi "i" będzie oferowany z silnikiem o pojemności 1 litra. Według niepotwierdzonych informacji sprzedaż ma ruszyć w większości krajów europejskich, poczynając od roku 2009.

Silnik Mitsubishi dzięki turbodoładowaniu osiąga moc 57 KM, co przy masie własnej wynoszącej 900 kg całkowicie wystarczyłoby do żwawego poruszania się po mieście, gdyby nie fakt, że został standardowo wyposażony w automatyczną przekładnię.

Model "i" pochwalić się może trzema gwiazdkami w klasyfikacji w zakresie poziomu emisji spalin, który jest o 50% niższy od wymaganego przez japońskie przepisy na rok 2005. Średnie zużycie paliwa dzięki przekładni automatycznej nie jest już tak niskie i wynosi 5,2 l/100 km. Toyota Aygo 1.0i o podobnych osiągach ale większej mocy cechuje się o ponad pół litra mniejszym zużyciem paliwa.

Przestronny i zwinny

Największą zaletą japońskiego malucha jest jego przestronność. Konstruktorzy zawdzięczają sukces rozwiązaniu polegającemu na usytuowaniu silnika przed tylną osią pojazdu. Dzięki temu pokonano typowe dla tej kategorii pojazdów ograniczenia w zakresie ich gabarytów. Brak silnika z przodu umożliwiło maksymalne przesunięcie przednich kół do przodu pojazdu. Jednocześnie ulokowanie silnika z tyłu pozwoliło na zwiększenie rozstawu osi do 2550 mm, co jest wartością typową raczej dla samochodów kompaktowych, niż klasy mini. Duży rozstaw osi i skrajne usytuowanie przednich i tylnych kół są wyznacznikiem oryginalnego stylu, ale przede wszystkim dzięki nim wygospodarowano dużą, jak na segment A, przestrzeń kabiny (o łącznej długości 2075 mm) oraz przedziału bagażowego.

W modelu "i" zastosowano kolumny MacPherson z przodu oraz trójwahaczowe zawieszenie De Dion z tyłu pojazdu. Brak silnika z przodu pojazdu pozwolił zoptymalizować konfigurację i skok przedniego zawieszenia. To, w połączeniu z większym rozstawem osi przynosi świetne trzymanie się drogi, przyjemne prowadzenie, zwrotność i komfort jazdy. Dzięki umiejscowieniu silnika z tyłu pojazdu model "i" charakteryzuje się większym kątem skrętu kół i minimalnym promieniem skrętu rzędu 4,5 m.

Dane techniczne

Więcej o:
Copyright © Agora SA