Lexus na ósemkę

Lexus przedstawił gotową już do produkcji wersję modelu IS F. Auto cechuje się ośmiocylindrowym silnikiem i automatyczną 8-biegową skrzynią biegów.

Auto zaprezentowano już w Genewie, lecz dopiero teraz poznajemy szczegóły dotyczące silnika i budowy skrzyni biegów.

Mercedes ze swoją automatyczną, siedmiobiegową skrzynią 7G-tronic nie jest już rekordzistą pod względem ilości biegów w skrzyni automatycznej zastosowanej w samochodzie osobowym. Lexus zaprezentował wersję produkcyjną modelu IS F, ze skrzynią o ośmiu przełożeniach!

Napęd

Nowy Lexus napędzany jest silnikiem V8, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o pojemności 4969 cm3 i mocy 416 KM (SAE) osiąganej przy 6600 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym uzyskiwanym przy 5200 obr/min. Jak widać jest to wyśrubowana jednostka napędowa, zestrojona pod kątem mocy. Jako, że auto jest dedykowane również na rynek amerykański, do baku śmiało można nalać benzynę "Normal" (91-oktanową) i to mimo, że stopień sprężania jest dość duży i wynosi 11.8:1.

Skąd 8 biegów?

Czasy, kiedy automaty miały mniej biegów niż przekładnie manualne, np. 3 czy 4, odeszły już w niepamięć. Silniki z którymi mają współpracować współczesne skrzynie biegów mają inną charakterystykę. Maksymalny moment obrotowy osiągają w średnim lub wysokim zakresie obrotów, przez co optymalny zakres prędkości obrotowej znacznie się zawęził.

Jak się konstruuje skrzynie biegów? Mówiąc w uproszczeniu tak, aby zmieniając bieg z niższego na wyższy, prędkość obrotowa silnika spadła z obrotów, przy których występuje moc maksymalna, do wartości, przy której silnik uzyskuje maksymalny moment obrotowy.

W teorii oznacza to, że gdy na pierwszym biegu silnik modelu IS F osiągnie 6 600 obr/min nastąpi redukcja na dwójkę do wartości 5200. W praktyce bywa różnie, w zależności od przebiegu krzywej momentu obrotowego.

W celu zapewnienia optymalnej dynamiki dzisiejsze skrzynie muszą mieć więcej biegów. Jednak oznacza to, że przy każdej prędkości łatwiej skrzyni biegów dobrać przełożenie w celu zapewnienia maksymalnego możliwego przyspieszenia. Jednocześnie dzięki komputerom sterującym i setkom czujników czas zmiany biegów w skrzyniach automatycznych znacznie się skrócił. Oprócz trybu automatycznego, kierowca ma do dyspozycji łopatki pod kierownicą do ręcznej zmiany przełożeń.

Osiem biegów nie oznacza, że skrzynia ma trzy lub cztery nadbiegi. Dopiero szósty bieg ma bezpośrednie przełożenie, natomiast siódmy i ósmy to nadbiegi. Oznacza to, że skrzynia Lexusa, głównie przez wzgląd na charakterystykę silnika, jest zestopniowana bardzo ciasno.

Osiągi

Przyspieszenie od 0 do 96 km/h (60 mil/h) wynosi 4,6 s. Można przypuszczać, że do 100 km/h wartość powinna wynosić 4,8 s. Maksymalną prędkość ograniczono elektronicznie do 170 mil/h (273 km/h).

Marcin Lewandowski

 

Źródło: Lexus

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.