Fiat 500X 2.0 M-Jet AWD | Test | Modny, stylowy, obowiązkowy
Fiat Tipo | Polskie ceny | Nowy kompakt za 42 tys. zł
Konstrukcyjnie Fiat 500X i Jeep Renegade to bracia bliźniacy, ale bardzo trudno ich o to posądzić po wyglądzie. Amerykanie zrobili wszystko, by w żyły Renegade'a wpompować błękitną krew Willysa MB. Fiat też ma w swojej historii auto, do którego uwielbia się odwoływać. To oczywiście kultowy Fiat 500. I to widać po 500X - crossover czerpie z klasyka pełnymi garściami.
Jakiś czas temu jeździłem odnowionym Fiatem 500. Okazało się, że model ze 105-konnym silnikiem jest zwinny i znakomicie wykończony. Auto, którego nie sposób nie polubić. Byłem bardzo ciekawy, jak będzie się sprawował jego większy brat - czy Włochom uda się przeszczepić do crossovera trochę tej retro magii. 500X to oczywiście zupełnie inne auto. Balansuje na granicy segmentów B i C (jest ciut większy od większości typowych crossoverów segmentu B). Mierzy 4,27 m długości, 1,8 m szerokości i 1,6 m wysokości. W testowanym, bardziej offroadowym wydaniu prześwit wynosi imponujące 179 mm, a auto wyposażone jest w pełnoprawny napęd na cztery koła.
Pomysł ubrania crossovera w szaty "pięćsetki" przypadł mi do gustu. Na tle swoich konkurentów 500X prezentuje się bardzo świeżo, a niepowtarzalny wygląd nadaje mu charakteru. Równie ciekawie jest we wnętrzu. Charakterystyczne okrągłe klamki, plakietki "500", jedyne w swoim rodzaju fotele, parę klasycznych motywów, przyciski. Jeżeli spodobał Wam się styl Fiata 500, to na pokładzie 500X poczujecie się jak w domu. Wygląd (i nadwozia, i kabiny) to bardzo mocny punkt tego auta. Jednak nie obyło się bez pewnych niedociągnięć. Jeśli Włosi poprawią materiał na twardych zagłówkach (naprawdę twarde...) to będzie naprawdę nieźle.
Mimo terenowego makijażu, wysokiego prześwitu i napędu 4x4, większość kierowców i tak będzie jeździć Fiatem tylko w jego środowisku naturalnym, czyli w mieście. Jak sprawuje się 500X na ciasnych uliczkach? Oczywiście dużo gorzej niż Fiat 500, ale i tak nikt nie będzie narzekał.
MultiJet (140 KM i 350 Nm) jest dość głośny i od razu rozpoznamy w nim diesla. Dwulitrowy silnik to jednak mocna strona auta - nie ma problemu z dynamiczną, miejską jazdą. Średnie spalanie podawane przez producenta to 5,5 litra na 100 km, ale realnie trzeba liczyć się z siedmioma litrami na sto km. Atutem Fiata jest też napęd 4x4, a miłośnicy SUV-ów na pewno docenią wysoką pozycję za kierownicą oraz poczucie bezpieczeństwa, jakie daje napompowane nadwozie. Fiat 500X słucha chętnie poleceń kierowcy i dobrze trzyma się drogi. Jedyne co mi nie przypadło do gustu to zbyt gruby wieniec kierownicy. Jest wg mnie wyprofilowana w złym miejscu, bardzo trudno było mi ją wygodnie złapać.
Nie do końca polubiłem się też ze skrzynią biegów. 9-biegowy automat ma swoje humory. Na niższych biegach, podczas rozpędzania się albo jazdy w korku zdarza mu się nieprzyjemnie szarpnąć. Z drugiej strony, po przeskoczeniu pierwszych kilku przełożeń, skrzynia nabiera ogłady i dobrze rozszyfrowuje intencje kierowcy. Jazda staje się wtedy znacznie przyjemniejsza, a 500X pokazuje, że potrafi jechać gładko i spokojnie.
Summa Summarum
Jeżeli szukacie dla siebie modnego i stylowego crossovera, to wizyta w salonie Fiata wydaje się wręcz obowiązkowa. Oceniając Fiata trzeba wziąć pod uwagę, co oferują bezpośredni konkurenci, a na ich tle Fiat 500X wypada dobrze. Wytknięte przeze mnie mankamenty na pewno Włocha nie dyskwalifikują, a 500X trzyma w ręku kilka mocnych kart. Za asy można spokojnie uznać modną stylistykę (to ważna cecha w tej klasie), pewne prowadzenie czy możliwości terenowe (tu konkurencja zostaje daleko z tyłu). Tak naprawdę, ciekawszą - moim zdaniem - propozycją w segmencie jest tylko Jeep Renegade...
Gaz
Stylistyka, projekt wnętrza, silnik, pozycja za kierownicą (dla lubiących SUV-y), kamera cofania
Hamulec
Skrzynia biegów, miejscami jakość wykonania
Fiat 500X 2.0 M-Jet AWD | Kompendium
Nadwozie | SUV, 5d |
Silnik |
R4, diesel, 1 956 cm3
|
Moc | 140 KM |
Moment obr. | 350 Nm |
Skrzynia biegów | automatyczna, 9-biegowa |
Napęd | na cztery koła |
Wymiary | 4273 x 1796 x 1620 mm |
Rozstaw osi | 2570 mm |
Poj. bagażnika | 350/1000 l |
0-100 km/h | 9,8 s |
Śr. zużycie paliwa* |
5,5 l/100 km |
Prędkość maks. | 190 km/h |
Cena |
od 98 500 zł** |
*podawane przez producenta
** cena wyjściowa z tym silnikiem i skrzynią biegów
ZOBACZ TAKŻE:
-
SUV kochany przez Polaków. Co sprawia, że Toyota RAV4 jest tak popularnym autem?
-
Ograniczenia prędkości w Polsce. Od czerwca jedna ważna zmiana. Co jeszcze warto wiedzieć?
-
Odcinkowy pomiar prędkości na A1. 1300 mandatów w jeden dzień, a to dopiero początek
-
Duży i wygodny samochód, idealny na długie wyprawy. Sprawdzamy ofertę Forda Mondeo
-
Najgorsze silniki Diesla. Omijaj je szerokim łukiem. Lista kilkunastu pułapek
- Hyundai wprowadza kolejnego crossovera. Bayon będzie mniejszy od Kony
- Tragiczny finał kuligu na foliowych workach pod Elblągiem. Piętnastolatka nie przeżyła
- Bazowe Porsche Taycan przyjechało do Polski. Ma napęd na tył i niską cenę
- Uwaga, kierowcy, na A2 czekają was utrudnienia. Nastał czas remontów
- Już ponad 40 proc. nowych samochodów w Polsce to SUV-y. Będzie ich jeszcze więcej
Forum
- Monitorowanie lokalizacji pojazdu elektr. (6)
- Jechałem nowyn Sandero pytajcie :) (36)
- OT - zadania dla Bidena (59)
- Miernota komputerowa pyta specjalistow (42)
- Przekroczyłem 24 pkt., egzamin praktyczny zdany (30)
- Pieszy "KRÓLEM" i nie tylko... Już od czerwca 2021 (61)
- OT - Wentylacja mechaniczna z rekuperacją - warto? (20)
- Ofensywa antykuligowa (19)
- szybkość ładowania sam. el. nie jest już problemem (9)
- Ford ma problem (8)