Volkswagen Golf 2.0 TDI | Test długodystansowy, cz. IV | Pojedynek na szczycie
Używany Opel Astra IV - warto kupić?
Są jak woda i ogień. Golf to auto stonowane, dojrzałe, z góry - w kontekście sprzedaży w Europie - patrzące na konkurentów. Nowa Astra ma młodzieńczą sylwetkę, elementy wyposażenia do tej pory spotykane w segmencie premium i atrakcyjną cenę. Będąc fanem Astry, zwykle jest się antyfanem Golfa. I odwrotnie. Zarówno Volkswagen jak i Opel to auta bardzo dobre, ale każde na swój indywidualny sposób.
Astra, z Polski
Fani Astry na to czekali. Powstający w gliwickich zakładach nowy kompakt Opla jest o niebo lepszy od poprzednika. Cennik jest przemyślany, lista wyposażenia dodatkowego bardzo długa, stylistyka dynamiczna, a masa w końcu nie odstrasza, bo inżynierom udało się urwać nawet 200 kg względem poprzedniej generacji. Nowa Astra jest krótsza od swojej poprzedniczki, ale dzięki przemyślanym rozwiązaniom znacznie przestronniejsza. Pasażerowie siedzący w drugim rzędzie nie będą narzekali ani na ograniczone miejsce na nogi, ani nad głowami. To spore zaskoczenie, bo linia dachu wydaje się wyraźnie opadać. W kompaktowym Oplu najlepiej będzie czuł się jednak kierowca.
Pozycja za kierownicą jest wręcz wzorowa. Siedzi się nisko, a opcjonalne fotele (certyfikowane przez niemieckie stowarzyszenie lekarzy i terapeutów) są bardzo wygodne. Funkcja masażu jest najlepsza w klasie. Uporządkowana i po prostu ładna deska rozdzielcza wykończona jest przyzwoitymi materiałami, ale odstaje od niej dolna część kokpitu, którą pokrywa nieprzyjemny dla oka i dla palców plastik. Brakuje też wnęki na telefon. Tę funkcję często muszą przejmować cupholdery. Co prawda Opel montuje w Astrze specjalny uchwyt na komórkę, ale jego archaiczny wygląd każe go zdemontować od razu po zajęciu miejsca za kierownicą.
OnStar - to system, którym Opel chce przekonać do siebie tych, którzy lubią nowinki technologiczne. "Anioł Stróż", jak w materiałach reklamowych nazywa go Opel, to łączność Wi-Fi, zdalna diagnostyka, pomoc w razie wypadku, lokalizowanie samochodu w przypadku kradzieży i możliwość rozmowy z gotowym do pomocy konsultantem. Tego główny rywal nie oferuje, ale w wielu kwestiach i tak jest lepszy od Astry.
Das Auto
Choć w związku z aferą Dieselgate Volkswagen zrezygnował ze swojego hasła reklamowego, Golf wciąż idealnie wpisuje się w jego przekaz. To wręcz podręcznikowe "Das Auto", choć jego cena zdaje się temu przeczyć. Ale o tym za chwilę.
Golf ma praktyczniejsze wnętrze. Nie brakuje w nim pojemnych schowków i wnęk, w których można skryć portfel czy telefon. Subiektywne wrażenie przestrzeni w kabinie nie stawia go ponad Astrą. W obu kompaktach miejsca jest pod dostatkiem. Golf góruje jednak pod względem dostępu do bagażnika - próg załadunkowy usytuowany jest znacznie niżej niż w Oplu - ale przegrywa pod względem pozycji za kierownicą. Dlaczego? Bo choć widoczność jest w nim lepsza, a bardzo wygodne fotele są tylko nieznacznie słabsze niż w Astrze, to w Oplu siedzi się niżej, mając poczucie obcowania z autem o sportowym charakterze.
Zupełnie inne wrażenie kompakt z Gliwic sprawia podczas jazdy. Układ kierowniczy jest mniej bezpośredni niż w Golfie, a zawieszenie bardziej miękkie, co nie pozwala pokonywać łuków tak dynamicznie jak Volkswagenem. Oba samochody kulturalnie tłumią nierówności, oba są przyzwoicie wyciszone (Golf jest na tym polu nieznacznie lepszy) i oba mają dynamiczne i jednocześnie oszczędne silniki Diesla pod maską, zużywając identyczne ilości paliwa (5.0 l/100 km przy spokojnej jeździe w trasie). Jednak Astra wyraźnie ustępuje pola Golfowi pod względem skrzyni biegów - DSG jest płynne i szybkie, czego nie można powiedzieć o automacie Opla. Choć wygląd obu aut sugeruje coś zupełnie innego, to Volkswagen jest w tym duecie sportowcem.
Drogi jak Golf
Pod względem ergonomii wnętrza niemieckie kompakty wypadają bardzo dobrze, choć nieznacznie lepszy jest Volkswagen. System multimedialny w Astrze jest ładniejszy i łatwy w obsłudze, ale ten z Golfa jest wręcz dziecinnie prosty. Karoseria to kwestia gustu, choć trudno znaleźć kogoś, kto zachwycałby się stonowaną stylistyką kompaktowego Volkswagena. Golf odbija piłeczkę prowadzeniem - pod tym względem góruje nad Astrą. Jest jednak coś, co dla klientów jest jednym z najważniejszych czynników, które determinują zakup konkretnego modelu. To cena. Tutaj "Das Auto" wypada nie najlepiej.
Golf jest po prostu drogi. Wersja, którą testowaliśmy, to topowy diesel 2.0 TDI 150 KM w odmianie Hightline. Jego cennik otwiera kwota ponad 108 tys. zł. A można ją wywindować o kolejne tysiące, dodając np. panoramiczny dach. Nasz egzemplarz kosztował ponad 140 tys. zł. I prawdą jest, że miał wszystko, czego dusza zapragnie, ale nic nie zmieni tego, że to wciąż wolumenowy kompakt.
Najmocniejszym dieslem dostępnym z automatem w Astrze jest 1.6-litrowe CDTI o mocy 136 KM. W najdroższej wersji wyposażenia Elite to wydatek przynajmniej 93 tys. zł. Osiągi nieco odbiegają od mocniejszego konkurenta (różnica w przyspieszeniu do setki wynosi 1,1 s), ale nawet w porównaniu z 1.6-litrowym, 110-konnym silnikiem, Astra pozostaje tańsza i to o ponad 6 tys. zł. Dla wielu klientów może to być argument ostatecznie przemawiający za wyborem kompaktu z Polski.
Summa summarum
Cena silnie przemawia na korzyść Astry, wyrównując siły w segmencie, ale to Golf jest w tym duecie samochodem lepszym. Lepiej się prowadzi, jest lepiej wykonany. Volkswagen nie tylko ceną chce lawirować pomiędzy wolumenem a premium. Opel jest samochodem dobrym, ale z tego pojedynku wychodzi jako przegrany, choć statystyki sprzedaży temu przeczą. W Polsce Astra radzi sobie lepiej. Trzeba jednak pamiętać, że do jej wyników zliczane są rejestracje poprzedniej generacji, wciąż dostępnej w salonach.
Gaz
Opel Astra: doskonała pozycja za kierownicą, ładny i intuicyjny w obsłudze system multimedialny, pożyteczny system OnStar, kulturalna praca dynamicznego i oszczędnego diesla, świeży wygląd
Volkswagen Golf: dobrej jakości materiały we wnętrzu, kulturalna praca zawieszenia i skrzyni biegów, dynamiczny i oszczędny silnik, pewność prowadzenia, ergonomiczne i praktyczne wnętrze z dziecinnie prostym w obsłudze systemem multimedialnym
Hamulec
Opel Astra: szarpiąca skrzynia biegów, nieco zbyt silne wspomaganie kierownicy
Volkswagen Golf: wysoka cena
Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG Hightline i Opel Astra 1.6 CDTI AT Elite | Kompendium
|
Opel Astra 1.6 CDTI |
Volkswagen Golf 2.0 TDI
|
Nadwozie | hatchback, 5d, 5 os. |
hatchback, 5d, 5 os. |
Silnik |
turbodiesel, 1598 ccm |
turbodiesel, 1968 ccm |
Moc | 136 KM przy 3500 obr./min. | 150 KM przy 3500 obr./min. |
Moment obr. | 320 Nm przy 2000-2250 obr./min. | 320 Nm przy 1750-3000 obr./min. |
Skrzynia biegów | automatyczna, 6-biegowa | automatyczna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła |
na przednie koła |
Wymiary | 4370 x 1871 x 1485 mm | 4255 x 1799 x 1452 mm |
Rozstaw osi | 2662 mm | 2637 mm |
Poj. bagażnika | 370/1210 l |
380/1270 l |
Śr. zużycie paliwa* | 4,5 l/100 km | 4,6 l/100 km |
0-100 km/h | 9,7 s | 7,3 s |
V maks | 205 km/h |
212 km/h |
Cena | od 93 000 zł | od 108 430 zł |
*dane producenta
ZOBACZ TAKŻE:
Volkswagen Golf 2.0 TDI | Test długodystansowy
INNE LINKI:
Opel Astra 1.0 Turbo | Test | Dieta kopenhaska
400-konny Volkswagen Golf R coraz bliżej!
-
Zmiany w przeglądach w 2021 r. Zdjęcia, które zrobi diagnosta to tylko początek listy
-
Sprawdzamy nową ofertę Toyoty. Popularne modele teraz w dobrej cenie
-
Na A1 rusza odcinkowy pomiar prędkości. 91 proc. kierowców przekracza tam prędkość
-
Youtuber wybrał się na miasto wszędołazem Sherp. To nie był najlepszy pomysł [WIDEO]
-
Auto do zadań specjalnych. Zaskakująco dzielne nie tylko w ciężkim terenie
- Opinie Moto.pl: nowa Dacia Sandero. Mały-wielki problem. Dla konkurencji
- W Warszawie pojawią się nowe karetki pogotowia. Przygotowano je na bazie Fiata Ducato
- Joe Biden ścigał się z Colinem Powellem na lotnisku. Obaj za kierownicami Chevroletów Corvette [WIDEO]
- Spory wzrost rejestracji samochodów elektrycznych w 2020 roku. Wciąż jednak jest ich niewiele
- SUV-y premium w przystępnej racie? To możliwie, dzięki finansowaniu Mercedesa
Forum
- OT - nie miałem racji w sprawie 15latka (17)
- Uszkodzone lusterko Belgia (23)
- Posłuchali rady trypla. Dziecko walczy o życie. (28)
- Kuligi rozpoczęto. Chociaż sezon już sie kończy. (28)
- OT czarny humor jak jedzenie... (29)
- Dlaczego ubezpieczenia są drogie (53)
- Pizdowatość drogowa. (59)
- Prawko kat B i nowe uprawnienia (10)
- Kuligi czas zacząć. (61)
- Kleber Quadraxer 2 - test kompletny (23)