Raport ekspertów: Prawie wszystkie nowe diesle przekraczają normy emisji

97 proc. samochodów z silnikami Diesla nie spełnia norm emisji szkodliwych substancji - wynika z raportu niezależnych naukowców. Niektóre modele przekraczają limity 13-krotnie. W badaniach najlepiej wypadł... Volkswagen
Kolejny gigant przyznał się do nielegalnego zaniżania wyników zużycia paliwaKolejny gigant przyznał się do nielegalnego zaniżania wyników zużycia paliwa

W Europie limity emisji szkodliwych substancji (np. tlenków azotu - NOx) określane są normami Euro. Po głośnej aferze Dieselgate, która ujawniła proceder Volkswagena instalującego nielegalne oprogramowanie obniżające emisję podczas oficjalnych testów, silnikom wysokoprężnym bacznym okiem przygląda się wiele rządowych i pozarządowych organizacji. Jedną z nich jest złożony z brytyjskich i amerykańskich naukowców zespół Emission Analytics, który opublikował szokujący raport dotyczący emisji szkodliwych substancji przez samochody z silnikami Diesla, oficjalnie spełniające normy Euro 5 (obowiązująca od 2009 r.) oraz Euro 6 (od 2014 r.).

EA przebadała 263 samochody. 201 z nich oficjalnie spełniało normę Euro 5, a 62 - normę Euro 6. Jak dowiódł zespół Emission Analytics, w rzeczywistych - a nie laboratoryjnych - warunkach w limitach mieściło się... 7 samochodów (1 z pierwszej i 6 z drugiej grupy). Niektóre auta przekraczały dozwolone normy aż 13-krotnie.

Organizacja nie sugeruje, że producenci, których samochody w rzeczywistych warunkach przekraczają limity, złamali prawo. Problemem są dopuszczone prawem warunki laboratoryjne, w których odbywają się pomiary. Jak dowiodły badania, nie mają one nic wspólnego z rzeczywistym użytkowaniem samochodów. Warto podkreślić, że sprawdzone przez EA auta były testowane przez wąską grupę kierowców, na tych samych drogach, o tej samej porze dnia i z identycznym obciążeniem - tak, by badania były jak najbardziej wiarygodne.

Omijaj je szerokim łukiem | Najgorsze silniki DieslaOmijaj je szerokim łukiem | Najgorsze silniki Diesla

Rekordziści

Wyniki raportu EA są szokujące nie tylko ze względu na skalę zjawiska, ale i fakt, że 6 z 7 aut, które spełniło normę emisji w warunkach rzeczywistych, powstało w fabrykach... uwikłanego w aferę Dieselgate Volkswagena. W limitach mieszczą się:
- Audi A5 2.0 TDI (moc: 170 KM, rok modelowy: 2014),
- BMW serii 3 2.0d (184 KM, 2013),
- Skoda Superb 2.0 TDI (150 KM, 2016),
- Volkswagen Passat 1.6 TDI (120 KM, 2016),
- Volkswagen Touran 1.6 TDI (110 KM, 2016),
- Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI (150 KM, 2015),
- Volkswagen Scirocco 2.0 TDI (150 KM, 2015).

Na drugim biegunie znajdują się niechlubni rekordziści, w których rzeczywista emisja szkodliwych substancji wielokrotnie przekracza normy. Są to m.in.: Fiat 500 X 1.6 (118 KM, 2015), Ssangyong Korando 2.2 (176 KM, 2016) i Audi A8 3.0 (247 KM, 2013). Te trzy modele uzyskały najgorszą notę (EQUA Air Quality Index: H), co oznacza, że w ich przypadku rzeczywista emisja minimum 13-krotnie przekracza górne granice Euro 5 i Euro 6.

Pełna lista przebadanych modeli znajduje się na stronie EA.

ZOBACZ TAKŻE:

Tanie i niedoceniane, czyli auta, których nie chciałeś kupić, a warto

Tanie i niedoceniane, czyli auta, których nie chciałeś kupić, a warto

INNE LINKI:

Omijaj je szerokim łukiem | Najgorsze samochody używane

Omijaj je szerokim łukiem | Nieudane silniki

Mitsubishi Lancer Evolution | Mitsubishi rozwiewa wątpliwości

Mitsubishi Outlander PHEV | Test | SUV do miasta

Zdjęcie Magnaflow Tłumik końcowy uniwersalny 14816 Zdjęcie Magnaflow Tłumik końcowy uniwersalny 14828 Zdjęcie Tłumik owalny Magnaflow JEEP SRT HEMI 3
Magnaflow Tłumik końcowy un... Magnaflow Tłumik końcowy un... Tłumik owalny Magnaflow JEE...
Sprawdź ceny Sprawdź ceny Sprawdź ceny
źródło: Okazje.info