Skoda i Volkswagen | To już 25 lat razem

Mija właśnie 25 lat od podpisania umowy, na mocy której Skoda weszła w skład Grupy Volkswagen. Od 1991 nastąpił gwałtowny rozwój czeskiej marki. Szkoda, że polskie FSO nie miało tyle szczęścia
Skoda Octavia RS230 Skoda Octavia RS230 | Skoda pełna emocji!

Przejęcie Skody przez Volkswagena zostało podpisane 28 marca 1991 roku. Umowa weszła w życie niecały miesiąc później - 16 kwietnia. Na jej mocy VW stał się posiadaczem 31% udziałów w czeskiej marce. Transakcja opiewała na kwotę 620 milionów marek niemieckich. VAG stopniowo przejmował kolejne udziały i 30 maja 2000 roku został wyłącznym udziałowcem.

Koncern VAG wpompował w Skodę ponad 47 miliardów złotych. Pieniądze poszły na rozwój fabryk, nowych modeli, badania i opracowanie nowych technologii. Dzisiaj Skoda produkuje rocznie ponad milion samochodów (produkcja wzrosła niemal sześciokrotnie!), a gama modelowa jest najszersza w całej historii marki. W salonach Czechów znajdziemy i małe Citigo, i rasowego przedstawiciela klasy średniej Skodę Superb. A na horyzoncie widać już dużego, 7-osobowego SUV-a, którego zapowiadał w Genewie VisionS.

- Przez ostatnie 25 lat Skoda przeszła długą drogę od marki lokalnej do uznanej na całym świecie. O jej sukcesie zdecydowało przejęcie przez Grupę Volkswagen i następująca po nim profesjonalna współpraca pomiędzy Volkswagenem a Skodą. Historia naszego sukcesu jest unikalna w skali całego przemysłu motoryzacyjnego - mówi Prezes Zarządu Skody, Bernhard Maier.

O skali sukcesu Skody świadczy jej wpływ na gospodarkę Republiki Czeskiej. W zakładach marki pracuje 28 500 pracowników, Skoda odpowiada za 4,5% czeskiego PKB i aż 8% eksportu.

Całą historię udanego mariażu Skody i Volkswagena możecie sprawdzić poniżej. Zaczynamy od ery modelu Favorit, by dojść do dzisiejszych samochodów:

Historia sukcesu | Skoda pod skrzydłami Volkswagena

Skoda Felicia

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda VisionS | W oczekiwaniu na dużego SUV-a

Skoda VisionS

INNE LINKI

Skoda | Od kwietnia bezprzewodowo

Skoda nie zwalnia tempa

Skoda 1000 MBX obchodzi 50. urodziny

Omijaj je szerokim łukiem | Nieudane silniki

Zdjęcie BLOW AVH-8601 Zdjęcie Clatronic AR735 Zdjęcie DIGNITY HT-868
BLOW AVH-8601 Clatronic AR735 DIGNITY HT-868
Sprawdź ceny Sprawdź ceny Sprawdź ceny
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (47)
Skoda i Volkswagen | To już 25 lat razem
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • liczbynieklamia

    Oceniono 40 razy 40

    > Szkoda, że polskie FSO nie miało tyle szczęścia
    Skoda miała blisko wiek historii, FSO ledwie 40 lat. Skoda miała dziesiątki własnych modeli, FSO tłukło praktycznie tylko licencje. Skoda miała w miarę stosunkowo nowoczesną, skonstruowaną przez siebie Favoritkę, FSO miało przestarzałego, opartego na licencjach Poloneza. No więc o jakim braku szczęścia my mówimy?

  • Gość: Skoda

    Oceniono 22 razy 18

    "Szczęściem" FSO były związki zawodowe spod znaku dzisiejszej "dobrej zmiany". Skutecznie zapobiegły "bandyckiej prywatyzacji" i "wyprzedaży majątku za bezcen" tym okropnym Niemcom.

  • Gość: szej

    Oceniono 16 razy 12

    Zazdroszczę Czechom rozsądku - zachowali czeskiego ducha marki i produkują bardzo dobre samochody.

  • hiszpan25

    Oceniono 10 razy 6

    Szkoda, że polskie FSO nie miało tyle szczęścia - nie o szczescie tu chodzi a o rozsadek osob podejmujacych decyzje w kraju. Polska nie miala swojej motoryzacji a decydenci nie mieli pojecia o tym co robia. w efekcie zamiast podpisac umowy na spolke z uznanym doswiadczonym producentem podpisali umowe na montowanie aut producenta zmierzajacego ku bankructwu. rzad zamiast kupowac auta dla sluzb od polskich firm (nawet jesli to byla montownia Daewoo) wolal wesprzec prywatnego importera i kupil hurtowo VW... itd... to nie szczescie czy jego brak a efekty robienia geszeftow dla wlasnego i znajomych interesu. a potem wszyscy za to placimy... ktos stal sie jednym z najbogatszych Polakow a reszta placi za to do dzisiaj... wnioskow oczywiscie nie wyciagnie nikt...

  • marych

    Oceniono 9 razy 5

    a nasi notable podpisali umowę fso z daewoo! A potem z ukraińską mafią. Dlaczego tego nie wapominacie?

  • Gość: btk

    Oceniono 6 razy 4

    Koncern Škoda to gigant, produkujacy reaktory jadrowe, elektrownie, technologie wydobywcze, lokomotywy, tramwaje, śilniki lotnicze, itd, itd. VW zainwestowal tylko w mala część tego giganta, mianowicie samochodowa dywizje Škoda Auto i Czechom sie oplacilo. Z prowincjonalnego producenta powstal za 25 lat producent o znaczeniu globalnym. Škoda Auto wybudowala swoje fabryki na Slowacji, w Rosji, w Indiach, w Chinach i plánuje budowe w Austrálii.

  • goostuff

    Oceniono 12 razy 4

    W UE Skoda miała w 2015 roku 10 miejsce w liczbie sprzedanych samochodów. Inna z naszych ulubionych marek, Toyota poza 10-ką. To pokazuje, że jak zwykle jesteśmy nieco inni...
    No bo nie ma jak TDI. Natomiast wszystkie na F..., wiadomo, totalne dno. Każdy Mirek to powie.

  • Gość: Paweł

    Oceniono 9 razy 3

    Jedna uwaga. Skoda w całości należy do niemieckiego koncernu /w Niemczech pilnują, aby większość akcji VW pozostała w niemieckich rękach/ i trudno powiedzieć, że to jeszcze czeska marka. Taką była w przeszłości. Teraz o wszystkich istotnych sprawach decydują w Wolfsburgu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX