Inteligentne światła | Przełomowa technologia

To może być przełom w technologii oświetlenia samochodowego. Naukowcy z Instytutu Fraunhofera opracowali technologię, która potrafi samodzielnie dostosować się do warunków panujących na drodze
Inteligentne światła Forda Inteligentne światła Forda | Troska o bezpieczeństwo

Ekipa naukowców z Instytutu Fraunhofera pracuje nad rozwiązaniem, które składa się z czterech 256-pikselowych diod LED połączonych za pomocą specjalnie zaprogramowanego, elektronicznego czipa. Takie rozwiązanie różnić się będzie od technologii stosowanych dotychczas dużo bardziej precyzyjnym dawkowaniem strumienia świetlnego, gdyż do wykorzystania będzie tysiąc pikseli świetlnych. Nowa technologia będzie zużywać znacznie mniej energii.

Może brzmi to skomplikowanie, ale w praktyce pozwoli kierowcy na jazdę z włączonymi światłami drogowymi, które będą same sterować strumieniem światła, tak by nie oślepiać nadjeżdżających z naprzeciwka kierowców. Nowoczesna lampa będzie podążać za drogą, włączając lub wyłączając odpowiednie piksele, tak by zapewnić jak najlepszą widoczność, a do tego pracować oszczędnie.

Podobne rozwiązanie stosuje od jakiegoś czasu Audi w reflektorach Matrix LED. Nad całością czuwa specjalna kamera połączona z komputerem, który automatycznie wyłącza niektóre segmenty reflektora, by nie oślepiać samochodów i pieszych.

Naukowcy z Instytutu Fraunhofera są wspomagani przez inżynierów z firm takich jak Infineon, Osram czy Hella. Do projektu włączył się także Daimler. Jednak na razie nie wiadomo kiedy technologia trafi do użytku.

ZOBACZ TAKŻE:

LED-owe światła Matrix w nowych Audi

LED-owe światła Matrix w nowym Audi A4

Więcej o:
Komentarze (5)
Inteligentne światła | Przełomowa technologia
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Dtch

    Oceniono 2 razy 2

    Jeszcze mocno ostatnio reklamowany opel;-) sens jednak tego artykułu nie dotyczy pionierskiej technologii świateł, a raczej opracowania wydajniejszej, już istniejącej technologii.

  • Gość: foxracer

    0

    Mialem BMW 5er z adaptacyjnymi swiatlami ksenonowymi (funkcja wycinania itd jest obecna), teraz mam 5er z adaptive led i jesli mam byc szczery to wielkiej roznicy nie widze. Ostatnio jechalem Passatem b8 z top led (takze jest obecna taka funkcja) i działa moze nieznacznie gorzej dla innych kierowcow, bo zostawia troche mniejszy margines bledu (swieci w lusterka) i ciut pozniej reaguje. Jestem ciekaw jak to bedzie dzialac w tym wydaniu, ale rewolucji nie wroze (skoro imitacje tego systemu juz nawet xenon ptorafi swietnei odtworzyc)

  • Gość: Tomek

    0

    Panowie, ale czy to jest na pewno ta sama technologia? Z tego co wiem, to np. Audi i opel korzystają z zaledwie kilku (do kilkunastu o ile dobrze pamiętam) diod Led a nie ponad tysiąca...

  • Gość: Pawel

    Oceniono 2 razy 0

    BMW również używa już tej technologii o lat.

  • hiszpan25

    Oceniono 4 razy 0

    a ja myslalem ze podobne rozwiazanie ma juz Mercedes, VAG, Mazda, Lexus, Ford...
    tak przynajmniej chwala sie w swoich reklamach od jakiegos czasu...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX