10 tys. mandatów w miesiąc - nowy sprzęt GITD zwraca się w mgnieniu oka

Działa na 20 skrzyżowaniach w kraju, nie ostrzegają przed nim żadne znaki. Nowy system monitorowania przejazdu na czerwonym świetle wystartował niespełna miesiąc temu i zarejestrował już 10 tys. wykroczeń. A to niejedyna nowość w arsenale GITD

19 listopada Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że rozpoczął monitorować przejazdy na czerwonym świetle w 20 miejscach w kraju. System, który do tego służy, kosztował 7 mln zł. Jak udało nam się ustalić, w niespełna miesiąc zarejestrował około 10 tys. wykroczeń, za które obecny taryfikator mandatów przewiduje minimum 300 zł kary. Jak łatwo obliczyć, po ściągnięciu mandatów od kierowców w najgorszym wypadku prawie połowa inwestycji się zwróci.

- Na razie jest zbyt wcześnie, by mówić o jakimś trendzie, ale spodziewamy się, że liczba ta będzie coraz mniejsza. Podobnie było w przypadku fotoradarów, choć w ich przypadku o kontroli informuje znak D-51 - mówi w rozmowie z Moto.pl Łukasz Majchrzak z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). - W przypadku systemu monitorowania przejazdu na czerwonym świetle kierowcy nie są ostrzegani o kontroli. Można jednak spodziewać się, iż wiedza kierowców o lokalizacji urządzeń sprawi, że liczba mandatów będzie malała - dodaje.

Trudno się z tym nie zgodzić, choć spadek liczby wystawianych mandatów nie oznacza wcale spadku wpływów budżetowych. Powodem jest planowana zmiana w taryfikatorze, która ma zwiększyć kary nakładane na kierowców.

W tych miejscach monitorowany jest przejazd na czerwonym świetle.

Miejsca monitorowania przejazdu na czerwonym świetleMiejsca monitorowania przejazdu na czerwonym świetle Źródło: GITD Źródło: GITD/CANARD. Dokładne adresy skrzyżowań znajdują się na stronie CANARD .

Nie tylko czerwone światła

Wraz ze startem systemu monitorującego przejazd na czerwonym świetle GITD rozpoczął odcinkowy pomiar prędkości. Projekt dofinansowania OPP ze środków unijnych przewiduje uruchomienie 29 miejsc pomiaru. Dziś system działa w 4 miejscach, ale zdecydowana większość pozostałych jest już zamontowana i przechodzi ostatnie testy. Rzecznik Inspektoratu zapewniał nas, że nie spodziewa się opóźnień. Od 19 listopada do dziś urządzenia zarejestrowały około 2 tys. wykroczeń. W przypadku OPP o kontroli prędkości informują niebieskie znaki.

W tych miejscach przewidziano montaż systemów OPP. Lokalizacje wyszczególnione na czerwono oznaczają odcinki, na których mandaty są już wystawiane.

Lokalizacje odcinkowego pomiaru prędkościLokalizacje odcinkowego pomiaru prędkości Źródło: CANARD/Moto.pl Źródło: CANARD/Moto.pl Dokładne adresy skrzyżowań znajdują się na stronie CANARD .

Nowy arsenał GITD

"Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym" - pod tą nazwą kryje się projekt budowy arsenału Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Umowę podpisano ostatniego dnia grudnia 2012 r., a jej zakończenie przewidziano na koniec 2015 r. Przewiduje ona zakup 400 stacjonarnych fotoradarów, 29 fotoradarów mobilnych, 29 urządzeń rejestrujących do odcinkowego pomiaru prędkości i 20 kompletów urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle. Do tego utworzenie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) wraz z zakupem i wyposażeniem budynku oraz stworzenie oprogramowania systemowego umożliwiającego gromadzenie, przechowywanie i automatyczne przetwarzanie danych pozyskiwanych z urządzeń rejestrujących. Wszystko to za niespełna 190 mln zł, z czego 160 mln pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zdecydowana większość umowy została już zrealizowana.

ZOBACZ TAKŻE:

Nowe przepisy dotyczące praw jazdy dopiero za rok. Co się zmieni?

źródło: Okazje.info

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.