Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle | Test | Transporter

Honda Civic ponownie oferowana jest w wersji kombi. W IX generacji ten wariant nadwozia nazywa się Tourer i rzeczywiście świetnie nadaje się do długich podróży, zwłaszcza z silnikiem Diesla. Testujemy model po niedawno przeprowadzonym liftingu

Nowa Honda Civic z silnikami VTEC Turbo

Od roku modelowego 2015 Honda Civic wyróżnia się atrakcyjniejszym pasem przednim, który prezentuje się bardziej elegancko i jednocześnie dynamiczniej. Nowy grill, reflektory ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej i światłami mijania również w technologii LED (opcja) oraz przeprojektowany zderzak sprawiają, że auto wygląda znacznie nowocześniej niż dotychczas. Dalsze modyfikacje zewnętrzne zaszły w hatchbacku, tylną część wersji kombi pozostawiono bez zmian - ingerencja stylistów nie była w tym przypadku konieczna. Civic Tourer wyróżnia się na tle konkurencji, ma własny styl.

Używana Honda Civic - ogłoszenia

We wnętrzu jedyną poważną nowością jest system informacyjno-rozrywkowy Honda Connect, oparty na systemie operacyjnym Android (standard w Lifestyle). Obejmuje on radio (w tym cyfrowe DAB), nawigację, kamerę cofania, a także umożliwia kompatybilność ze smartfonami poprzez Bluetooth i co za tym idzie przeglądanie stron internetowych czy instalowanie aplikacji. Siedmiocalowy ekran dotykowy (wygląda jak akcesoryjny) ułatwia obsługę, ale w tym przypadku obecność poprzedniego, mniejszego wyświetlacza, który znajduje się wyżej, nie ma większego sensu i tylko wszystko komplikuje. Deska rozdzielcza nowego Civica już tak nie szokuje, ponieważ jest ewolucją projektu z poprzedniej generacji modelu, który szybko otrzymał przydomek "UFO". Kierowca ma wrażenie, że jest przez nią otoczony. Jak na Hondę, za kierownicą siedzi się stosunkowo wysoko.

Oryginalny wygląd i multimedialne zabawki to tylko niewielka część sukcesu. Kombi musi być przede wszystkim praktyczne. Kompaktowy model Hondy powinien spełnić oczekiwania najbardziej wymagających. Kabina samochodu okazuje się niezwykle przestronna. Pasażerowie z tyłu mają dużo miejsca na nogi, a nieco wyżej poprowadzona linia dachu w Tourerze oznacza więcej przestrzeni nad ich głowami.

Standardowa pojemność bagażnika wynosi aż 624 litry (do rolety). To największa wartość w segmencie C, ale jest tu pewien haczyk. Na tę pojemność składa się także dodatkowy, duży schowek pod podłogą bagażnika o pojemności 114 litrów. To wygodne rozwiązanie, ponieważ mniejsze pakunki nie "latają" po całym kufrze, ale kosztem koła zapasowego. Honda zapewnia tylko zestaw naprawczy, którego akurat ja jestem przeciwnikiem. Plusy należą się za regularne kształty bagażnika, haczyki na siatkę oraz niski próg załadunku. Po złożeniu oparć siedzeń drugiego rzędu (robi się to szybko i lekko, jednym ruchem) tworzy się płaska podłoga, a przestrzeń do wykorzystania wzrasta do 1668 litrów (do linii dachu). To jeszcze nie koniec. Funkcjonalność Civica (kombi, jak i hatchbacka) zwiększa centralnie umieszczony zbiornik paliwa pod przednimi fotelami. To pozwoliło na zastosowanie pomysłowego systemu podnoszenia siedzisk tylnych foteli (Magic Seats). W ten sposób w kabinie można przewieźć niewymiarowe przedmioty.

Testowy egzemplarz napędzany jest silnikiem 1.6 i-DTEC. Po udanym silniku 2.2, to druga jednostka wysokoprężna własnej konstrukcji i produkcji Hondy. Mniejszy motor również zbiera same dobre opinie i jest coraz szerzej stosowany, obecnie także w SUV-ie CR-V. Generuje 120 KM mocy. Można przypuszczać, ze to za mało, ale okazuje się to nieprawdą. Osiągi nie są sportowe, ale w zupełności wystarczające. 300 Nm, dostępnych od 2000 obrotów, sprawia, że silnik jest bardzo elastyczny i szybko reaguje na gaz. W dodatku cechuje się on wysoką kulturą pracy, tylko przy zimnym rozruchu do naszych uszu dociera delikatny klekot Diesla.

Jest jeszcze jedna zaleta tego źródła napędu - niski apetyt na paliwo. W warunkach miejskich (dokładnie w Warszawie) bez systemu start/stop, którego nie lubię, trudno było przekroczyć 6-6,5 l/100 km. W trasie jest oczywiście jeszcze lepiej - od 5 do nawet 4,5 l. Również na autostradzie przy nieco wyższej prędkości niż dozwolona Civic Tourer 1.6 i-DTEC okazuje się oszczędny, potrzebując od 6,5 do maksymalnie 7 litrów na "setkę". Po tygodniowym okresie testowania Hondy średnie zużycie paliwa wyniosło 5,5 litra oleju napędowego na 100 km. To nieco więcej niż podaje producent, ale specjalnie się nie starałem, oszczędni z pewnością osiągną jeszcze niższe rezultaty. Wtedy na pełnym baku (50 litrów) będzie można przejechać nawet 1000 km. Ten silnik stanowi świetny kompromis pomiędzy dynamiką a ekonomiką.

Zawieszenie samochodu można określić jako sprężyste, więc pewnie prowadzi się go w zakrętach, ale nie na tyle, żeby jazda nie była komfortowa. Civic zapewnia i jedno, i drugie. Fotele są mocno wyprofilowane, więc skutecznie przytrzymują ciało podczas szybszej jazdy. Żadnych zastrzeżeń nie można mieć też do obsługi skrzyni biegów. Skoki lewarka są krótkie, a zmiana biegów jest precyzyjna. Od wersji Lifestyle Civic kombi wyposażony jest w adaptacyjne amortyzatory tylnej osi, które mają za zadanie poprawić stabilność i komfort jazdy niezależnie od obciążenia pojazdu. Do dyspozycji są trzy tryby (Normal, Sport i Comfort), ale różnice pomiędzy nimi są mało wyczuwalne. O jak najwyższy poziom bezpieczeństwa jazdy nieustannie dba system AHA, współpracujący z układem VSA.

Na liście dodatków można znaleźć całą serię elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Nie twierdzę, ze w sytuacji awaryjnej nie pomogą one uniknąć lub zminimalizować kolizji, ale jazd po mieście z włączonym układem ostrzegającym o możliwym zagrożeniu jest niezwykle denerwujące. Jest on po prostu zbyt czuły. Przydatne funkcje to ostrzeganie o aucie znajdującym się w martwym polu widzenia, automatyczne światła drogowe czy aktywny tempomat. Dyskretnie wyhamowuje on koła po wewnętrznej stronie łuku drogi, a następnie - po powrocie koła kierownicy do pozycji wyjściowej - przyhamowuje koła po zewnętrznej stronie zakrętu, poprawiając stabilność toru jazdy.

Honda Civic 1.6 i-DTEC to wydatek przynajmniej 82 900 zł (bazowa wersja S). Akceptowalna odmiana Comfort (m.ni. z klimatyzacją) to już koszt 88 900 zł. Testowany, bogato wyposażony, wariant Lifestyle wyceniono na 100 000 zł. Obecnie, w zależności od wersji, udzielany jest rabat w wysokości 4-6 tys. zł, ale nawet po nim kompakt Hondy jest stosunkowo drogą propozycją w segmencie C.

Summa summarum

Bagażnik o pojemności 609 litrów, pod maską silnik 1.6 i-DTEC, który zapewnia niezłą dynamikę i spala śladowe ilości paliwa, a wszystko to w atrakcyjnym, wyróżniającym się opakowaniu. Honda Civic Tourer być może nie jest najlepszym kombi wśród aut kompaktowych, ale niewiele jej do tego brakuje. W zdobyciu większej popularności przeszkadza uboga gama silnikowa (oferowana jest jeszcze benzynowa jednostka 1.8 i-VTEC) oraz wysoka cena zakupu.

Gaz

Przestronne i funkcjonalne wnętrze (duży bagażnik, system Magic Seats), bardzo oszczędny silnik, precyzyjna skrzynia biegów, dobre prowadzenie, dynamiczna linia nadwozia

Hamulec

Wysoka cena, brak koła zapasowego, dwa ekrany komplikują obsługę

Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC | Kompendium

*testowe

ZOBACZ TAKŻE:

Honda HR-V | Pierwsza jazda | Powrót prekursora crossoverów

źródło: Okazje.info

Więcej o:
Copyright © Agora SA