Ford C-MAX FL | Pierwsza jazda | W stylu Focusa
Ford C-Max po liftingu | Ceny w Polsce
Z zewnątrz największe zmiany zaszły z przodu samochodu, dzięki czemu prezentuje się on dużo atrakcyjniej niż dotychczas. Znakiem rozpoznawczym jest trapezoidalna osłona chłodnicy, charakterystyczna dla najnowszych Fordów. Poza tym reflektory są smuklejsze, lampy przeciwmgielne szersze, a z przestylizowanej maski zniknęły dysze spryskiwaczy, które ukryto poniżej dolnej krawędzi szyby. Z tyłu modyfikacjom uległ kształt i podział lamp, a na klapie bagażnika zrezygnowano z wystającej listwy nad tablicą rejestracyjną (w Grand C-MAX-ie w zasadzie nic się nie zmieniło). Ponadto do oferty wprowadzono dwa nowe lakiery nadwozia: Red Rush i Caribou (patrz zdjęcia).
W środku odświeżony Ford C-MAX jeszcze bardziej upodobnił się do Focusa. I bardzo dobrze, ponieważ to oznacza znacznie mniejszą liczbę przycisków i przełączników na desce rozdzielczej, a także duży ośmiocalowy ekran dotykowy (naturalnie w wyższych wersjach wyposażenia). Dzięki temu obsługa poszczególnych funkcji jest prostsza. Nowa jest również wielofunkcyjna kierownica (seryjnie podgrzewana). Lepiej wygląda i ma inne rozmieszczenie przycisków. W rezultacie wszystko jest teraz bardziej przejrzyste i intuicyjne. Ponadto we wnętrzu wygospodarowano miejsce na więcej pojemniejszych schowków, co w aucie rodzinnym ma duże znaczenie. Poza tym modele C-MAX i Grand C-MAX będą teraz seryjnie wyposażone w lepszej jakości tapicerkę.
W Grandzie dostęp do trzeciego rzędu siedzeń (chowanych w podłodze bagażnika) ułatwia sprytny system tylnych foteli. Środkowy po złożeniu mieści się pod siedziskiem skrajnego fotela, tworząc przejście. Bardzo funkcjonalne rozwiązanie. Po liftingu wszystkie wersje obu modeli będą oferowane z punktami mocowania siatki bagażowej, zlokalizowanymi za pierwszym i drugim rzędem siedzeń. Przygotowano także, znany np. z Kugi, system automatycznego otwierania i zamykania klapy bagażnika. Żeby uruchomić mechanizm wystarczy wykonać odpowiedni ruch nogą pod zderzakiem - przydatna funkcja, gdy wracamy do auta z dużymi zakupami.
Co jeszcze się zmieniło? Podróżowanie minivanem Forda jest przyjemniejsze. We wnętrzu przy prędkości autostradowej jest cicho i spokojnie. To zasługa lepszego wygłuszenia komory silnika i kabiny, innych uszczelek i grubszych szyb bocznych. Zawieszenie zapewnia wysoki komfort jazdy, skutecznie tłumiąc niedoskonałości nawierzchni. Jest to oczywiście zaletą w tego typu samochodzie, ale ja odniosłem wrażenie, że nastawy są trochę zbyt miękkie (Ford twierdzi, że auto jest sztywniejsze niż do tej pory), co powoduje uczucie "pływania" w szybciej pokonywanych zakrętach.
Pod maską mojego C-MAX-a pracował nowy, 1,5-litrowy silnik EcoBoost o mocy 150 KM (dostępny jest jeszcze wariant 182-konny), który zastąpił motor 1.6 EcoBoost. Turbodoładowana, benzynowa jednostka pracuje cicho i sprawnie napędza minivana. 240 Nm momentu obrotowego dostępnych jest już od 1600 obr./min., więc na elastyczność nie można narzekać. Z tym silnikiem, samochód ważący prawie 1400 kg, potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 9,4 sekundy. Spalanie? Na mieszanej trasie testowej zużycie paliwa wyniosło ok. 8 l/100 km. Nowość wśród silników Diesla stanowi 1.5 TDCi, generujący 95 lub 120 KM (zamiast 1.6 TDCi). W ofercie pozostaną jednostki benzynowe 1.0 EcoBoost (100 KM/125 KM) i 1.6 (85 KM/120 KM) oraz Diesel 2.0 TDCi (150 KM/ 170 KM). Wszystkie spełniają normę emisji spalin Euro 6.
Modernizacja to dobra okazja na wprowadzenie nowych elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Ford z niej skorzystał. Unowocześniona wersja systemu Active City Stop, zapobiegającego kolizjom lub ograniczającym jej skutki, automatycznie uruchomi hamulce do prędkości 50 km/h (wcześniej do 30). Jeszcze większy zakres pracy (od 8 do 180 km/h) ma system Pre-Collision Assist, wspierający kierowcę podczas szybszej jazdy, emitujący sygnał dźwiękowy w razie zagrożenia i ostatecznie uruchamiający hamulce. W trasie przydatny okaże się również inteligentny tempomat.
Ford C-MAX - ogłoszenia samochodów używanych
W dodatku nowy C-MAX potrafi nie tylko sam zaparkować równolegle (Active Park Assist) i pomóc przy parkowania prostopadłym, ale również służy pomocą przy wyjeździe z miejsca równoległego (Park Out Assist). Ponadto dodanie większej ilości czujników pozwoliło wyposażyć auto w system Cross Traffic Alert, ostrzegający kierowcę wyjeżdżającego tyłem z parkingu przed innymi pojazdami, które mogą nadjechać z poprzecznego kierunku.
Na koniec ceny. Zmodernizowany C-MAX jest droższy niż dotychczas i oferowany od wersji Trend. Auto z wolnossącym silnikiem benzynowym 1.6 kosztuje od 68 100 zł. Minivan z turbodoładowanym silnikiem 1.0 EcoBoost kosztuje już od 73 600 zł, a z 1.5 EcoBoost przynajmniej 80 550 zł. Najtańszy Diesel 1.5 TDCi kosztuje od 80 800 zł. Siedmioosobowa odmiana Grand wymaga dopłaty ok. 3 000 zł. Cennik Forda jest bardzo zbliżony do oferty Volkswagena Tourana, więc można znaleźć tańsze propozycje, np. Kię Carens czy Citroena C4 Picasso.
Summa summarum
Ford C-MAX stanowi dobry przykład jak przeprowadzić facelifting. Producent uwzględnił uwagi odbiorców i zastosował słuszne poprawki, dzięki czemu auto lepiej wygląda i jest bardziej przyjazne w obsłudze. Przy okazji naszpikowano je nowoczesnymi systemami podnoszącymi bezpieczeństwo.
Gaz
Uporządkowany kokpit, ładniejszy wygląd, wysoki komfort jazdy, funkcjonalne wnętrze
Hamulec
Zbyt miękkie zawieszenie dla dynamicznych kierowców, górny pułap cenowy
Ford C-MAX i Grand C-MAX FL | Kompendium
|
C-MAX 1.5 EcoBoost |
Grand C-MAX 1.5 TDCi |
|
Nadwozie | minivan, 5d, 5-os. |
minivan, 5d, 7-os. | |
Silnik |
R4 benzynowy, turbo, 1499 cm3
|
R4 turbodiesel, 1499 cm3 | |
Moc | 150 KM przy 6000 obr./min. |
120 KM przy 3500 obr./min. | |
Moment obr. | 240 Nm przy 1600-4000 obr./min. | 270 Nm przy 2000-2500 obr./min. | |
Skrzynia biegów | 6-ręczna |
||
Napęd | na przednie koła |
||
Wymiary | 4379 x 1828 x 1610 mm |
4519 x 1828 x 1642 mm | |
Rozstaw osi | 2648 mm | 2788 mm | |
Masa własna |
1394 kg | 1532 kg | |
Poj. zb. paliwa |
55 l | 60 l | |
Poj. bagażnika | 432 l | 65/448 l |
|
Śr. zużycie paliwa* | 6,1 l/100 km | 4,1 l/100 km | |
0-100 km/h |
9,4 s |
12,3 s |
|
Prędkość maks. | 204 km/h | 180 km/h | |
Cena |
od 80 550 zł
|
od 87 600 zł |
*dane producenta
ZOBACZ TAKŻE:
Ford Focus FL | Pierwsza jazda | Pogoń za doskonałością
Materiały partnerów
zobacz wybrane produkty

-
Już w 2021 r. kierowcy z prawem jazdy kat. B zyskają nowe uprawnienia. Pod dwoma warunkami
-
Zmiany w przeglądach w 2021 r. Zdjęcia, które zrobi diagnosta to tylko początek listy
-
Też tak robisz? Siedem złych nawyków, które wykończą twój samochód
-
Skoda w awangardzie grupy Volkswagena. Elektryczny Enyaq iV jest pierwszym takim SUV-em w Europie
-
Najciekawsze premiery roku 2021. Wybraliśmy dziesięć samochodów. Od Dacii po Ferrari
- Jak odśnieżyć samochód szybko, sprawnie i bez mandatu?
- Drift pod marketem i kulig za autem, czyli zimowe zabawy karane wysokim mandatem
- Jak sobie radzić zamarzniętym hamulcem ręcznym? Zimowe awarie układu hamulcowego
- Uciekamy z zimowych pułapek. Czarny lód, śnieg na drodze, zasypane linie i zaspa
- Nie myjesz samochodu zimą? To błąd. Podpowiadamy, jak to robić właściwie
Forum
- Pizdowatość drogowa. (21)
- Kuligi czas zacząć. (24)
- Kleber Quadraxer 2 - test kompletny (21)
- NX czas wymienić na RX czyli rabat 100 tys zł (69)
- O/T? czy jak najbardziej T? Edukacja seksualna (28)
- OT - więcej religii, mniej edukacji seksualnej.... (98)
- Kolejny wypadek. (70)
- U mnie wreszcie troche bialo :-) (12)
- Kuny nie są fajne (45)
- OT - Prezes nadal nie wydał "czerwonej książeczki" (18)