Skoda Fabia Combi | Pierwsza jazda | Nie tylko dla Kowalskiego?

Skoda nie odpuszcza. Co chwilę dowiadujemy się o debiucie kolejnego modelu, jego nowej wersji czy koncepcyjnej wizji. Najnowszym graczem czeskiego producenta jest obecnie nowa Fabia, już dostępna także w nadwoziu kombi
2015 Skoda Fabia III Skoda Fabia | Pierwsza jazda | Bestseller po raz trzeci

Fabia w rodzinnym wydaniu zawsze cierpiała na jeden podstawowy problem - wyglądała jak bańka, którą ktoś za mocno napompował. Dzięki zmianie stylistyki czeskiej marki, nowe wcielenie tego modelu w końcu prezentuje się jak należy. Jest proporcjonalne, ma ciekawe rysy i wygląda po prostu dobrze. W połączeniu ze szeroką gamą kolorystyczną lakierów oraz akcesoriami w postaci lakierowanych felg czy nakładek na lusterka, Fabię można skonfigurować w ciekawy sposób.

Nowa Skoda Fabia Combi jest o 10 mm dłuższa, o 90 mm szersza i o 31 mm niższa od poprzedniczki. Mimo zmiany wizerunku, Fabia nie straciła swojej ugruntowanej już na rynku zalety w postaci przestronnego i pojemnego wnętrza. Kabina jest szersza (o 21 mm) i dłuższa (o 8 mm). Bagażnik o pojemności 530 litrów (po złożeniu kanapy 1 395 litrów) i jest największy w segmencie. Poprawa jego podstawowej pojemności w stosunku do poprzedniej generacji wynosi 25 litrów.

Używana Skoda Fabia - zobacz ogłoszenia

Wszystkie te liczby nie miałyby znaczenia, gdyby nie fakt, że do Fabii Combi naprawdę możemy zmieścić 5 osób oraz ich bagaż i pojechać w dalszą trasę. W trakcie jazd testowych nie mieliśmy okazji tak mocno sprawdzić ładowności Fabii, ale nie mam wątpliwości, że przeciętna rodzina z dwójką dzieci będzie zadowolona z pojemności czeskiego kombi.

Razem z wyglądem zewnętrznym zmieniło się również wnętrze. Oczywiście zastosowano w nim elementy bliźniacze do Fabii w nadwoziu hatchback. Trzeba przyznać, że Skoda zrobiła duży krok naprzód w stylistyce kabiny. Pojawienie się dużej listwy na desce rozdzielczej (dostępnej w kilku kolorach i rodzajach faktury) dodaje całemu wnętrzu nowoczesności. Standardowo ciemnej kabinie można nadać kolorytu poprzez kilka dostępnych barw tapicerki i bocznych paneli. Na ergonomię i rozmieszczenie najważniejszych przycisków i pokręteł też nikt nie będzie narzekał. Wszystko jest tam gdzie powinno. Za wadę trzeba niestety uznać twardy plastikowy materiał, z którego wykonano deskę rozdzielczą i boczki drzwi. No cóż... Widocznie nie można mieć wszystkiego.

Skoda Fabia Combi

Pod maską nowej Fabii może znaleźć się jeden z trzech silników benzynowych lub trzech wysokoprężnych. Wszystkie jednostki spełniają normę czystości spalin EU6 i są wyposażone w funkcję Start-Stop oraz odzysk energii z hamowania. Moc silników benzynowych wynosi od 75 KM do 110 KM. Nowa paleta trzycylindrowych silników wysokoprężnych oferuje moc również od 90 KM do 105 KM.

W trakcie jazd testowych miałem okazję sprawdzić wersję 1.2 TSI o mocy 90 KM. Jest to przeprojektowana jednostka z doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Mimo małej pojemności kierowca ma do dyspozycji 160 Nm momentu obrotowego, które od 1400 obrotów bardzo sprawnie rozpędzają rodzinną Fabię. Jednostka połączona jest z pięciostopniową ręczną skrzynią biegów. Do jej pracy, podobnie jak do silnika, nie można mieć zastrzeżeń. 90-konna jednostka zadowoliła się podczas jazdy spalaniem na poziomie 6,5 litra. Trzeba jednak pamiętać, że był to wynik, który uzyskaliśmy na krętych górskich drogach Lazurowego Wybrzeża.

Do Fabii Combi naprawdę możemy zmieścić 5 osób oraz ich bagaż i pojechać w dalszą trasę.

W takcie ich pokonywania miałem możliwość również dobrze poczuć pracę zawieszenia. Chyba tym elementem byłem najbardziej zaskoczony. Fabia prowadzi się pewnie, a zawieszenie jest sztywno zestrojone. Na równych francuskich drogach jazda tym autem potrafiła być wręcz przyjemna. Problem pojawia się niestety wtedy, gdy drogi stają się dziurawe. Wtedy zawieszenie staje się głośne i mamy wrażenie jakbyśmy coś uszkodzili. Na szczęście jest to tylko chwilowe wrażenie.

Nowa Skoda Fabia Combi jest też bezpieczniejsza od swojej poprzedniczki. Model otrzymał rozwiązania techniki MQB koncernu Volkswagen z wyższych segmentów samochodowych. Jest to m.in. opcjonalna funkcja nadzoru odstępu Front Assistant z funkcją hamowania awaryjnego, która automatycznie zatrzymuje samochód i zmniejsza ryzyko najechania. Funkcja hamulca antykolizyjnego automatycznie włącza hamulce po zderzeniu, aby nie dopuścić do kolejnych kolizji wskutek bezwładnego ruchu samochodu.

Volkswagen Polo FL 1.2 TSI | Test | Jeszcze lepszy

Narastające zmęczenie kierowcy rozpoznaje funkcja Driver Activity Assistant. Nowy ogranicznik prędkości pozwala automatycznie ograniczyć prędkość jazdy do wcześniej nastawionej wartości. Ruszanie pod górę wspomaga funkcja Hill Hold Control. Oprócz tego nowa Fabia Combi w krajach Unii Europejskiej jest wyposażona w elektroniczny nadzór ciśnienia w oponach. W celu zwiększenia bezpieczeństwa podczas pokonywania zakrętów nowa Fabia Combi otrzymała seryjny układ XDS+ (rozszerzoną funkcję elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego). Nie jestem fanem tego rozwiązania, ale trzeba przyznać, że nawet na krętych drogach system nie jest odczuwalny dla kierowcy.

Po raz pierwszy do tego modelu dostępna jest funkcja bezkluczykowego ryglowania samochodu i uruchamiania silnika. Debiutuje także układ czujników parkowania z przodu i z tyłu oraz duży panoramiczny szklany dach, który zdecydowanie zwiększa poczucie przestronności wnętrza.

Dla miłośników technologicznych gadżetów Fabię można wyposażyć w system MirrorLink, czyli przenoszenie obrazu ze smartfona na ekran w samochodzie. Dzięki temu nie musimy inwestować w fabryczną nawigację, mogąc korzystać z tej, którą mamy zainstalowaną w telefonie. Dodatkowo ekran będzie wyświetlał także nasze aplikacje, a także uproszczone parametry pracy silnika i samochodu.


Summa Summarum


Fabia Combi zmieniła wizerunek. Teraz jest znacznie bardziej młodzieżowa i przyjemna dla oka. Dodatkowe funkcje i możliwość personalizacji tworzą z niej godnego rynkowego rywala dla małych kombi w postaci Seata Ibizy ST czy Renault Clio Grandtour. Ceny rozpoczynają się od konkurencyjnych 43 880 zł, co na pewno pomoże w osiągnięciu rynkowego sukcesu, który wydaje się nieunikniony.

Gaz

Przestronna kabina i duży bagażnik, atrakcyjny wygląd, możliwości personalizacji wnętrza

Hamulec

Sztywne zawieszenie kiepsko znosi nierówne drogi, twarde plastiki we wnętrzu

 

Skoda Fabia III Combi | Kompendium


1.0 MPI
1.2 TSI
1.4 TDI
Nadwozie kombi, 5d, 5-miejscowe
Silnik
R3 benzynowy, 999 cm3
R4 benzynowy, turbo, 1197 cm3 R3 turbodiesel, 1422 cm3
Moc 75 KM przy 6200 obr./min.
90 (110) KM przy 4400-5400 (4600-5600) obr./min. 90 (105) KM przy 3000 (3500) obr./min.
Moment obrotowy 95 Nm przy 3000-4300 obr./min. 160 (175) Nm przy 1400-3500 (1400-4000) obr./min. 230 (250) Nm przy 1750-2500 obr./min.
Skrzynia biegów 5-ręczna 5-ręczna (6-ręczna) 7-DSG (6-ręczna)
Napęd na przednie koła
Wymiary 4257 x 1732 x 1467 mm
Rozstaw osi 2470 mm
Masa własna
od 1079 kg
od 1034 kg
od 1180 kg
Poj. zb. paliwa
45 l
Pojemność bagażnika 530 l / 1395 l
Średnie spalanie 4,8 l/100 km 4,7 (4,8) l/100 km 3,4 (3,5) l/100 km
0-100 km/h
14,9 s
11 (9,6) s
11,3 (10,2) s
Prędkość maksymalna 175 km/h 185 (199) km/h 184 (196) km/h
Cena
od 43 880 zł
od 46 380 zł
od 59 880 zł

 

ZOBACZ TAKŻE:

Renault Clio Grandtour 1.5 dCi | Test | Rzadki gatunek

Renault Clio Grandtour 1.5 Energy dCi Intens

Zdjęcie Bottari Wycieraczki samochodowe standardowe grafitowane 510mm 2szt Zdjęcie Wycieraczki Dipp Chevrolet Lacetti Zdjęcie Wycieraczki SWF DUOTEC+ Honda Civic
Bottari Wycieraczki samocho... Wycieraczki Dipp Chevrolet ... Wycieraczki SWF DUOTEC+ Hon...
Sprawdź ceny Sprawdź ceny Sprawdź ceny
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (13)
Skoda Fabia Combi | Pierwsza jazda | Nie tylko dla Kowalskiego?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Wympfel

    Oceniono 19 razy 19

    Skoda Fabia II zamiast 315 l pojemności bagażnika miała faktycznie jedynie 273 l. Mam nadzieje, ze dziennikarze przetestują też obecny model szybko zweryfikują, czy Skoda faktycznie ma tak pojemny bagażnik jak to obiecuje producent.
    A pamiętajmy, że spora część klientów wybiera dany model z powodu pojemności bagażnika.
    Dealerzy konkurencyjnych marek powinni się zrzucić na wielu dziennikarzy różnych redakcji , by mogli zrobić niezależny test.
    W teście wyszło też, że Citigo ma 206 l zamiast 250 l, a Skoda Superb Kombi jedynie 562 l zamiast 633 l.
    Na miejscu kupujących wziąłbym jasna walizkę i włożył do bagażnika porównywanych samochodów i sfotografowałbym bagażnik każdego z porównywanych samochodów z tej samej odległości.

  • Gość: gość

    Oceniono 7 razy 5

    Auto jak auto może się podobać lub nie, ale silniki ,które oferują to jakaś porażka, generalnie nie ma w czym wybierać albo 3 cylindry-od kosiarki albo "niezniszczalny" tsi.

  • Gość: dyn

    Oceniono 6 razy 2

    Poprosze o wersje z LPG i już jestem w salonie moja Octavia I ma już 375 tys i czas ja wymienić

  • Gość: Misio Rysio

    Oceniono 13 razy -1

    Typowa FaBieda.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX