100 lat Philipsa w motoryzacji | W świetle przyszłości

Oświetlenie samochodowe przeżywa w ostatnich latach ogromny rozwój technologiczny. Czynny udział w nim bierze Philips obchodzący 100-lecie produkcji dla motoryzacji

Rozwój oświetlenia w samochodach pełen jest przełomów i pomysłów bez których dziś ciężko było by sobie wyobrazić współczesne samochody. Dodatkowo w ostatnich latach rozwój technologii poczynił ogromne kroki naprzód i wciąż się rozwija dowodząc, że przed nami rysuje się w tej dziedzinie świetlana przyszłość. Firma Philips obchodząca 100 lat produkcji dla motoryzacji postanowiła przybliżyć nam ten fascynujący świat.

Historia oświetlenia samochodowego

Oświetlenie samochodowe rozwijało się wraz z postępem w konstrukcji samochodów. Na początku XX wieku, w 1906 roku pojawiło się oświetlenie karbidowe. Zastąpiło ono w automobilach wielkie miedziane lampy, używane jeszcze w dorożkach. Jednak zastosowanie karbidu oznaczało, że przed podróżą po zmroku przygotowanie auta do jazdy zajmowało około 5 minut. Tyle było potrzebne, by zapalić lampy i by osiągnęły one swoją pełną wydajność.

Halogen - gaz, który zrewolucjonizował oświetlenie

Wraz ze wzrostem prędkości podróżnej nastąpiło zapotrzebowanie na skuteczniejsze oświetlenie, które byłoby łatwiejsze w obsłudze i przede wszystkim skuteczniejsze. Na szczęście na nową technologię nie trzeba było długo czekać. Oświetlenie elektryczne pojawiło się w motoryzacji ok. 1910 roku. Zniknął tym samym problem płomienia, który w łatwy sposób mógł zostać zdmuchnięty lub zalany wodą. W latach dwudziestych kierowcy mogli już kupić samochody z oświetleniem typu "Duplo", czyli z żarówkami oferującymi jednocześnie światła mijania i światła drogowe. Kolejnym krokiem na drodze rozwoju oświetlenia samochodowego były stosowane w Europie reflektory asymetryczne. Pozwoliło to na zmniejszenie efektu oślepiania kierowców jadących z przeciwka i poprawiło bezpieczeństwo podróży.

W latach 60. postępy w projektowaniu odbłyśników pozwoliły na rezygnację z okrągłych przednich reflektorów. W tym samym czasie pojawiły się lampy halogenowe, a w kolejnej dekadzie m.in. używane do dziś żarówki H4. "Halogeny" do dziś dominują w nowych samochodach, a ich rozwój nadal trwa. Przykładowo Philips opracował dwie rodziny nowoczesnych żarówek halogenowych: White Vision zapewnia światło możliwie zbliżone barwą (4300K) do dziennego (5000-5500K), zaś Xtreme Vision (3700K) dłuższy zasięg reflektorów. Obie oferują dużo jaśniejsze barwowo światło, niż typowa żarówka halogenowa (2900-3200K).

Żarówka halogenowa może dawać jasne światło, czego najlepszym przykładem jest seria White Vision

W 1991 roku zadebiutowała żarówka ksenonowa rewolucjonizując oświetlenie samochodów segmentu premium. Droższa w zakupie i utrzymaniu, ale o białym świetle w końcu trafiła nawet na listy opcji samochodów miejskich. Dziś już wiadomo, że na drodze ich dalszej popularyzacji stanęły światła LED. Technologia znana od lat w 2007 roku została wykorzystana do oświetlania drogi przed samochodem. Pozwala na niemal dowolne kształtowanie wyglądu lamp przednich, zapewnia jasne światło, ale wciąż jest droga w produkcji. Naturalną konsekwencją rozwoju technologicznego było pojawienie się lamp OLED.

Najnowsza technologia zaprezentowana w 2011 roku to oświetlenie laserowe. Bez obaw, wiązka światła jest tak rozpraszana, że nikt nie straci wzroku od patrzenia na nią. Ale rewolucja się dokonała. Światła laserowe emitują 1000 razy więcej światła niż LED-y, przez co mogą być znacznie mniejsze.

Przyszłość oświetlenia samochodowego

Światła halogenowe mają się dobrze i jeszcze przez wiele lat będą najczęściej wykorzystywaną technologią do oświetlania drogi przed samochodem. Na popularności będą zyskiwać lampy LED, ale trzeba poczekać na proces standaryzacji. Philips zaproponował już lampę LED nazwaną Luxeon LR4, którą można by było wymieniać niezależnie od całego klosza.

Oświećmy się | Widź i bądź widoczny

Co z ksenonami? W najbliższych latach Philips prognozuje, że ich udział rynkowy pozostanie na dość stabilnym poziomie (w skali świata). Większość producentów skłoni się w kierunku LED-ów, samochody luksusowe zaś będą coraz częściej korzystać z reflektorów laserowych. Ta technologia jest póki co najdroższa i w najbliższych latach będzie zarezerwowana dla najdroższych modeli samochodów.

Philips - 100 lat

W 1914 r. firma Philips rozpoczęła produkcję żarówek samochodowych. Słynny Ford Model T stał się jednym z pierwszych aut wyposażonych w półwatowe lampy Philipsa. W kolejnych dziesięcioleciach firma utrzymała status najważniejszego innowatora w dziedzinie oświetlenia samochodowego. Do słynnych wynalazków wprowadzonych przez firmę Philips na rynek masowy należą technologie halogenowe, a także pierwsze lampy bezodblaskowe z asymetrycznym snopem światła (takie rewolucyjne modele halogenowe, jak H1, H4 i H7).

Philips ma na koncie niejeden przełomowy pomysł, szczególnie w dziedzinie oświetlenia samochodowego LED. Przykładowo lampa Luxeon LR4 ze źródłem LED to zgodne ze standardami rozwiązanie, które umożliwi proste wprowadzenie oświetlenia LED w segmentach A, B i C, obejmujących większość samochodów. Najpierw będą to lampy tylne, na przednie do wykorzystania w światłach mijania i drogowych trzeba będzie poczekać nieco dłużej.

ZOBACZ TAKŻE:

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o oświetleniu...

Więcej o:
Copyright © Agora SA