Citroen C4 1.2 THP Selection | Test | Niedoceniony

Kompaktowy Citroen nie jest hitem sprzedaży. Sprawdziliśmy co powoduje, że tak niewielu klientów decyduje się na jego zakup. Do testu wybraliśmy mocną wersję benzynową

Citroen C4 drugiej generacji jest na rynku od 2010 roku. Od strony stylistycznej to jeden z najbardziej zachowawczo zaprojektowanych modeli w gamie. Zabieg taki prawdopodobnie zastosowano, by nie podkopywać pozycji spokrewnionego z nim modelu DS4. Szlachetny kuzyn kusi linią, lecz nie może zaoferować tak praktycznego wnętrza, jak C4.

Peugeot 308 1.6 THP Allure | Test | Czy zasłużył na tytuł?

Kabina C4 rozpieszcza podróżnych przestronnością. Patrząc na wartość rozstawu osi, wynoszącego niewiele ponad 2,6 m, trudno uwierzyć, że w środku miejsca nie zabraknie w żadnym kierunku. Z przodu jest komfortowo, nawet zwykła szyba (zamiast panoramicznej) zapewnia doskonałą widoczność i potęguje wrażenie przestrzeni. Fotele już w podstawowej wersji Seduction mają regulację lędźwiową, ułatwiającą dostrojenie fotela do własnych potrzeb. Z tyłu dwoje pasażerów zmieści się bez problemów i nawet rośli mężczyźni będą mogli podróżować założywszy sobie nogę na nogę. Podsufitkę wyprofilowano tak, by osobnicy o wzroście do 1,9 m nie mieli świadomości jej istnienia. Także bagażnik o pojemności 408 litrów zasługuje na miano dużego. Pod jego podłogą zaskoczenie - pełnowymiarowe koło zapasowe (opcja). Praktyczne haki (jest ich 6) ułatwiają przewożenie zakupów bądź umocowanie większego bagażu. Jedyny minus należy się za brak równej podłogi po położeniu oparcia tylnej kanapy.

Kultura pracy trzycylindrowego silnika jest bardzo wysoka, niewiele odbiega od klasycznych "czwórek"

Co zrobić, żeby przekonać klienta nieprzekonanego do silników trzycylindrowych? Najprościej wsadzić go za kierownicę "C4-ki". Liczbę cylindrów można odgadnąć jedynie po odgłosach dochodzących spod maski, lecz nie jest to łatwe. Wyciszenie kabiny skutecznie izoluje kierowcę od hałasu z zewnątrz. Kultura pracy silnika jest bardzo wysoka, niewiele odbiega od klasycznych "czwórek". Jedyne zastrzeżenie mam do zestopniowania drugiego biegu - jest za długie. Przy niskich prędkościach, np. podczas skrętu na skrzyżowaniach, silnik lekko dygocze, silniki czterocylindrowe nie mają takich problemów. Natomiast sama obsługa skrzyni biegów jest bardzo poprawna.

Turbosprężarka jest doskonale zgrana z pracą 130-konnego silnika. W zasadzie nie występuje nic w rodzaju turbodziury, maksymalny moment, wynoszący 230 Nm, dostępny jest już od 1750 obr./min. Pozwala on ważącemu 1200 kg hatchbackowi całkiem żwawo zwiększać prędkość. Częste korzystanie z możliwości silnika skutkuje znaczącym wzrostem średniego spalania. Może ono bez problemu przekroczyć 10 l/100 km. Jednak natura "C4-ki" jest zgoła inna. To samochód raczej dla spokojnego kierowcy delikatnie operującego pedałem gazu. Na naszej trasie testowej mały motor pokazał swoje lepsze oblicze. Średnie spalanie w mieszanych warunkach (trochę korków, trochę trasy) spadło do 6,4 l/100 km. Delikatna (choć nie ekstremalna) jazda w trasie pozwoli na zejście poniżej 5 l/100 km.

Ford Focus FL | Pierwsza jazda | Pogoń za doskonałością

Jak prowadzi się kompaktowy Citroen? Wybieranie większych nierówności wiąże się z wyraźnymi odgłosami dobiegającymi spod kół, ale samo zawieszenie jest komfortowe, albo wręcz kanapowo miękkie. Nie dorównuje hydropneumatycznemu z większego C5, ale w swojej klasie ustępuje pod względem wygody tylko temu Renault Megane.

Citroen C4 - Ogłoszenia

Specyfikacja Seduction otwiera cennik modelu C4, ale trudno nazwać ją ubogą. Moim zdaniem bardzo dobrze spełnia oczekiwania klientów. Na pokładzie znajdziemy m.in. komputer pokładowy, skórzaną kierownicę, radio CD/MP3 ze sterowaniem z kierownicy, lusterko wsteczne elektrochromatyczne, czujniki parkowania tyłem, dwustrefową klimatyzację, tempomat z ogranicznikiem prędkości, czy przednie światła przeciwmgielne. W standardzie otrzymamy też materiały z wyższej półki oraz wysoką jakość wykończenia. Wszystko w cenie 75 300 zł, co jest ofertą w pełni konkurencyjną. Uwzględniając różnego rodzaju promocje, dostępne niemal przez cały rok, aż trudno uwierzyć, że Citroen sprzedał w 2014 roku zaledwie 1 368 sztuk modelu C4.

Summa Summarum

Przestronne nadwozie, dynamiczny silnik potrafiący zadowalać się niewielkimi ilościami paliwa i komfortowe zawieszenie to największe zalety tego auta.

Gaz

Duża ilość miejsca w środku, pojemny bagażnik, niskie spalanie przy delikatnej jeździe

Hamulec

Głośna reakcja zawieszenia na większe nierówności, zachowawcza stylistyka

Citroen C4 1.2THP Selection | Kompendium

ZOBACZ TAKŻE:

Citroen C4 Cactus 1.2 | Test | iPhone 5C

Partner - materiał

zobacz wybrane produkty

Więcej o:
Copyright © Agora SA