Peugeot 508 SW 2.0 HDi AT Allure | Test | Auto uniwersalne

W dzisiejszych czasach niemal każdy chce mieć SUV-a. Za kierownicą kombi klasy średniej zastanawiam się - po co?

Peugeot 508 FL - ceny w Polsce

Poza wyższym prześwitem, z którego i tak rzadko korzystamy, nie widzę żadnych zalet pseudo terenówek, coraz częściej niewyposażonych nawet w napęd 4x4. Taką mamy teraz modę, jednak wyginięcia klasycznych aut typu kombi się nie obawiam.

Spójrzcie tylko na nową "508-kę", która niedawno trafiła do salonów. Po liftingu auto prezentuje się elegancko, również w rodzinnej i praktycznej wersji SW. Modernizacja objęła głównie przód pojazdu. Dostrzeżemy tu przeprojektowany zderzak, nowy grill z logo marki oraz zmienioną maskę. Za dopłatą 4500-4900 zł uwagę zwracają również w pełni LED-owe reflektory, emitujące światło z niebieską poświatą. Nie są one jednak tylko "błyskotką", w rzeczywistości skutecznie oświetlają drogę. W testowanym egzemplarzu niemal wszystkie światła są w technologii LED, od lampek we wnętrzu po światła zewnętrzne (mijania, drogowe, przeciwmgielne, tylne i kierunkowskazy). Wyjątek stanowi tylko oświetlenie tablicy rejestracyjnej, niedopatrzenie?

We wnętrzu zmieniło się znacznie mniej. Siedmiocalowy, centralny ekran jest teraz dotykowy, więc obsługa stała się bardziej intuicyjna, a z konsoli centralnej ubyło parę przycisków. Na ich miejscu znajduje się teraz schowek. To dobra wiadomość. Jest on niewielkich rozmiarów, więc klucze w nim się zmieszczą, ale nie ma już co zrobić np. z telefonem...

W testowanym egzemplarzu niemal wszystkie światła są w technologii LED, od lampek we wnętrzu po światła zewnętrzne.

Jakość wykończenia wnętrza jest bardzo dobra. Użyte materiały również pochodzą z górnej półki. Na minus można zaliczyć tylko czarne plastikowe łopatki do ręcznej zmiany biegów, które jakoś tu nie pasują. Pozycja za kierownicą 508 jest stosunkowo wysoka, ale dzięki temu wygodniej wsiada się do samochodu. Przednie fotele są komfortowe, wyposażone we wszelkie możliwe regulacje, w tym w przedłużanie siedziska.

Za dopłatą na dodatkowym ekranie na podszybiu przed oczami prowadzącego może być wyświetlana prędkość i informacje z nawigacji, a pomyśleć, że jeszcze do niedawna Head-Up Display można było spotkać w najdroższych modelach marek premium. Na pokładzie nie zabrakło też systemu monitorowania tzw. martwego pola. Flagowy model marki można również wyposażyć w system audio JBL, składający się z 10 głośników (w tym subwoofer) i amplitunera o mocy 500W (z nawigacją w wersji Allure kosztuje 3900 zł). Jakość dźwięku jest naprawdę bez zarzutu.

Peugeot 508 nie jest królem przestronności w swojej klasie, ale cztery osoby w jego kabinie nie mogą narzekać na brak miejsca. Bagażnik o pojemności niespełna 520 litrów (VDA) to również przyzwoita wartość. W dodatku jest on regularnych kształtów, a pod jego podłogą umieszczone jest pełnowymiarowe koło zapasowe, a nie zestaw naprawczy.

Pod maską "naszego" kombi pracuje wysokoprężna jednostka HDi o pojemności dwóch litrów, generująca 163 KM mocy i 340 Nm momentu obrotowego. Motor współpracuje z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów, do której pracy nie można się ogólnie przyczepić. Drobne zastrzeżenia można mieć tylko do szybkości zmiany przełożeń. Osiągi samochodu z tym motorem wydają się być optymalne, ale nic poza tym.

Nic dziwnego, ponieważ bogato wyposażony testowy egzemplarz modelu waży znacznie ponad 1,6 tony. Zużycie paliwa jest w tym przypadku akceptowalne. Średnie spalanie na poziomie 7,5 l/100 km na naszej trasie testowej (miasto z warszawskimi korkami, droga podmiejska i trasa szybkiego ruchu) to całkiem dobry rezultat (system start/stop jest niedostępny). W trasie jest oczywiście oszczędniej - ok. 6,5 litra. To w połączeniu z dużym, 72-litrowym zbiornikiem paliwa sprawia, że bardzo rzadko trzeba odwiedzać stację paliw.

Na koniec o tym, że nie warto polegać na stereotypach, a każdym samochodem będącym w kręgu naszych zainteresowań warto odbyć jazdę próbną. Mówi się, że francuskie auta są cechują się miękkim zawieszeniem. Tymczasem typowym "kanapowcem" pozostał już chyba tylko Citroen C5 z hydroaktywnym zawieszeniem. Reszta francuskiej stawki przeczy powszechnej opinii. Peugeot 508 również otrzymał sztywne nastawy, dzięki czemu pewnie prowadzi się go w zakrętach, naturalnie przy delikatnym uszczerbku na skuteczności resorowania na nierównościach.

Używany Peugeot 508 - sprawdź ogłoszenia

Nową "508-kę" kombi można kupić od 100 tys. zł. Odmiana SW jest dostępna od nieco bogatszej wersji Active już ze 165-konnym silnikiem benzynowym 1.6 e-THP. Nie zmienia to faktu, ze to wysoka cena, wyższa od Forda Mondeo, ale z kolei niższa od Volkswagena Passata. Peugeot plasuje się zatem w średniej klasowej. 140-konny turbodiesel to już wydatek 108 200 zł.

W testowanej specyfikacji (silnik 2.0 HDi 160 KM z automatyczną skrzynią biegów, bogata wersja Allure) flagowy Peugeot kosztuje od 127 700 zł. Można zaszaleć i doposażyć samochód w niemal wszystkie opcje, tak jak testowany egzemplarz, wtedy jego cena przekroczy 154 tys. zł.

Summa summarum

Peugeot 508 SW to poprawne kombi, mogące pełnić rolę samochodu służbowego, jak i rodzinnego. Auto prezentuje się atrakcyjnie, jest wygodne, praktyczne i komfortowe na równych, asfaltowych drogach. Czasami nie warto podążać za modą, a być wiernym klasyce. Zastanówcie się, czy rzeczywiście potrzebujecie SUV-a.

Gaz

Elegancki wygląd, wysoka jakość wykonania, dobrze wyciszone wnętrze, pewne prowadzenie, duży zasięg

Hamulec

Wolno działająca skrzynia automatyczna, przeciętne osiągi

Peugeot 508 SW 2.0 HDi Allure | Kompendium

*zużycie paliwa w trybie mieszanym mierzymy na ustalonej przez nas trasie testowej

ZOBACZ TAKŻE:

Volkswagen Passat B8 | Pierwsza jazda | Przepis na sukces

dane dostarcza:

embed
Więcej o:
Copyright © Agora SA