System ESP stał się obowiązkowy

Od 1 listopada 2014 roku nowo rejestrowane samochody w krajach należących do Unii Europejskiej muszą być wyposażone w elektroniczny program stabilizacji zapobiegający poślizgowi (ESP)

Co drugi samochód ma już system ESP

Początkowo obowiązek dotyczy aut osobowych i lekkich samochodów dostawczych o masie całkowitej do 3,5 tony. Pozostałe pojazdy zostaną nim objęte dokładnie za rok (listopad 2015).

Razem z pasami bezpieczeństwa i poduszkami powietrznymi, ESP jest jednym z najważniejszych układów bezpieczeństwa w samochodzie. Niezależne badania pokazują, że układ ESP mógłby zapobiec nawet 80 proc. wszystkich wypadków będących skutkiem poślizgu, gdyby wyposażyć w niego wszystkie pojazdy.

Od czasu uruchomienia produkcji seryjnej w 1995 roku, Bosch wyprodukował już ponad 100 milionów układów ESP. Według danych za rok 2014, 84 proc. wszystkich samochodów użytkowanych w Europie jest wyposażonych w układ zapobiegający poślizgom, na świecie ich odsetek to tylko 59 proc. Liczba krajów, w których system jest obowiązkowy, będzie systematycznie rosnąć.  W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie w ESP muszą być wyposażone pojazdy o masie do 4,5 tony. Seryjne ESP wymagane jest już także w Australii i Izraelu. Wkrótce taki przepis ma zacząć obowiązywać także w Japonii, Korei, Rosji i Turcji.

Jak działa ESP?

Układ, będący rozszerzeniem systemu ABS (zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania), aż 25 razy na sekundę kontroluje, czy auto porusza się z godnie z kierunkiem wyznaczonym przez kierowcę. Gdy system wykryje sprzeczne ze sobą wartości, ogranicza moment obrotowy silnika, a jeśli to nie wystarcza, dodatkowo przyhamowuje poszczególne z kół, ustawiając pojazd na właściwym torze jazdy. Układ okazuje się pomocny na śliskiej nawierzchni, a także podczas omijania przeszkód ze zbyt wysoką prędkością. Należy jednak pamiętać, że przy zdecydowanie nadmiernej prędkości, nawet niezwykle pomocna elektronika okaże się nieskuteczna!

ESP to dopiero początek

System stabilizacji toru jazdy daje znacznie więcej możliwości. ESP oferuje wiele funkcji dodatkowych, takich jak: stabilizacja pojazdu podczas wjeżdżania na wzniesienia, stabilizacja przyczep samochodowych czy zapobieganie ryzyku przewrócenia się pojazdu w przypadku samochodów terenowych i użytkowych.

Układ ESP stanowi również początek dla zaawansowanych systemów czynnego bezpieczeństwa, systemów wspomagających oraz funkcji automatyzacji jazdy, np. dla systemu utrzymującego stały odstęp od poprzedzającego pojazdu lub asystenta parkowania.

 

ZOBACZ TAKŻE:

ESP | Ten układ rządzi autem

Więcej o:
Copyright © Agora SA