Hyundai Elantra 1.6 MPI Style | Test | Na odwrót

Kiedy wchodził na nasz rynek przekonywał do siebie układem kierowniczym, za to zniechęcał nieciekawym wnętrzem. Sprawdzamy jak spisuje się najnowsza wersja Elantry

Sedany segmentu C nie są w Europie lubiane. W większości krajów Starego Kontynentu w ogóle się ich nie oferuje. Jednak Polska najwyraźniej wrzucana jest do worka państw rozwijających się, gdzie nadwozie trójbryłowe jest cenione bardziej, niż dolar. Polskim klientom daje to bogatszy wybór na rynku, a nam dziennikarzom możliwość sprawdzenia, jak globalny sedan wypada na tle konkurencji.

Toyota Corolla 1.6 Premium | Test | Komfort przede wszystkimToyota Corolla 1.6 Premium | Test | Komfort przede wszystkim

Elantra w obecnej postaci zadebiutowała w 2010 roku, w następnym trafiając nad Wisłę. Naszą uwagę zwróciło wówczas dopracowane podwozie potrafiące sprawić sporo frajdy z jazdy. Układ kierowniczy nie posiadał znamion gumowatości, a zawieszenie nadążało nawet za szaleńczymi zmianami kierunku jazdy. Wnętrze zaś, choć zaskakująco przestronne, na co nie wskazuje mocno opadająca linia dachu, to przy okazji przyozdobione wątpliwej urody plastikowymi elementami pokrytymi srebrną farbą udającą chrom.

Po dwóch latach obecności na rynku Elantra otrzymała kilka nowych szczegółów. To zdecydowanie lepsze określenie, niż facelifting, bowiem z zewnątrz zastosowano głównie nieco inne klosze lamp. Tylne są teraz diodowe, przednie otrzymały światła LED do jazdy dziennej oraz mają ciemniejsze klosze. Nowe są też światła przeciwmgielne i wycieraczki przedniej szyby, choć tego ostatniego akurat nie widać.

Lepiej jest w środku. Centralne kratki nawiewu przeniesiono wyżej i są teraz większe. Nie tylko lepiej spełniają swoją rolę, ale też zastąpiły wielkie wstawki z "chromowanego" plastiku. Elementy dekoracyjne tego typu nadal znajdziemy w Elantrze, ale teraz są mniejsze oraz "przydymione", podobnie jak klosze reflektorów. Uff.

Najbogatsza specyfikacja Style ma standardowo układ zmiennego wspomagania kierownicy zwany Flex Steer oferujący jeden z trzech trybów: Comfort, Normal i Sport

Nowy wygląd to nie wszystko. Na liście wyposażenia wersji Style (w teście) pojawiło się kilka nie oferowanych wcześniej opcji. Jest to m.in. lubiane przez zmarzluchów podgrzewanie kierownicy, dbająca o integralność tylnego pasa kamera cofania, czy system Flex Steer.

Honda Civic Sedan 1.8 Executive - test | Pierwsza jazdaHonda Civic Sedan 1.8 Executive | Test

Chcąc, aby Elantra jeździła jak dotąd trzeba wybierać pomiędzy wersjami Classic Plus i Comfort. Mają one bowiem układ kierowniczy ze stałym wspomaganiem. Najbogatszy Style ma zaś standardowo układ zmiennego wspomagania kierownicy Flex Steer. Za pomocą przycisku wybiera się spośród trzech trybów: Comfort, Normal i Sport. Najbliższy układowi z niższych wersji jest ten ostatni, choć trudno pozbyć się wrażenia mało precyzyjnego przekazywania informacji o tym, co dzieje się z kołami.

Poza tymi zmianami to nadal znana nam już Elantra. Pod maską wciąż pracuje żwawy silnik 1.6 MPI o mocy 132 KM, skrzynia biegów działa poprawnie, zawieszenie dobrze tłumi nierówności i co istotne nie jest zbyt miękkie, wnętrze jest przestronne, bagażnik pojemny, a dynamika na rozsądnym poziomie. Są też drobne mankamenty w postaci sztywnych zawiasów klapy bagażnika ugniatających źle zapakowany bagaż, czy spalania potrafiącego dobić do 10 l/100 km w warunkach miejskich. Ale tylko, gdy mamy ciężką nogę. Oszczędna jazda z pewnością pozwoli zejść poniżej 7 l/100 km, co już można uznać za akceptowalny wynik.

Hyundai Elantra - Ogłoszenia

Każda Elantra niezależnie od poziomu wyposażenia oferuje pełne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Testowa wersja Style cennikowo kosztuje 80 100 zł, ale w promocji można ją dostać już za 77 600 zł. Oferuje takie elementy, jak tempomat, kamerę cofania, podgrzewaną kierownicę, czy podgrzewanie wszystkich siedzeń.

Summa Summarum

Układ kierowniczy ze wspomaganiem Flex Steer nie jest zły, ale mógłby działać lepiej. Na szczęście klienci nie są na niego skazani i mogą wybrać wersje go pozbawione. Za to dużo lepiej jest we wnętrzu, które przy okazji zmian zyskało na funkcjonalności i wyglądzie.

Gaz

Poprawione wnętrze, dobrze zestrojone zawieszenie, dynamiczny silnik

Hamulec

Mało precyzyjny układ kierowniczy ze wspomaganiem Flex Steer


Hyundai Elantra Style FL | Kompendium

Nadwozie sedan, 4d, 5-os.
Silnik
benzynowy, R4, 1591 cm3
Moc 132 KM przy 6300 obr./min
Moment obr. 158 Nm przy 4850 obr./min
Skrzynia biegów 6-ręczna
Napęd na przednią oś
Wymiary 4550 x 1775 x 1435 mm
Rozstaw osi 2700 mm
Masa własna 1184 kg
Poj. bagażnika
485 l
Poj. zb. paliwa 50 l
Śr. zużycie paliwa* 6,5 l/100 km
0-100 km/h 10,1 s
V maks 200 km/h
Cena od 77 600 zł

 

ZOBACZ TAKŻE:

Genesis Coupe 3.8 V6 | Test | Hyundai, jakiego nie znacie!

Hyundai Genesis Coupe 3.8 V6 | Test | Hyundai, jakiego nie znacie!

Więcej o: