Zużyte opony? Czy wiesz, jak je rozpoznać?

Opony to jeden z tych elementów, na które wielu kierowców nie zwraca szczególnej uwagi. Polacy zdecydowanie wolą przywiązywać uwagę do stanu mechanicznego lub blacharskiego auta, niejako zapominając o ogumieniu. Problem jednak polega na tym, że zły stan ogumienia może mieć bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo.

oponeooponeo oponeo

Ogumienie naszego auta, niczym buty na nogach człowieka, stanowi jedyną formę kontaktu samochodu z powierzchnią po której ono się porusza. Krótko mówiąc, nie ma tu miejsca na jakiekolwiek kompromisy. Wszelkiego rodzaju uszkodzenia bądź zużycie opon będzie natychmiast odczuwalne w kabinie. Pół biedy, jeśli pogarsza ono tylko komfort jazdy, bowiem z reguły zużycie ogumienia nie pozostaje bez wpływu na bezpieczeństwo prowadzenia. Ciekawe, jaki procent wypadków drogowych w Polsce jest skutkiem złego stanu opon?

Poświęć 5 minut dla bezpieczeństwa Tak naprawdę kontrola stanu opon powinna być przeprowadzana co dwa tygodnie, jednak większość kierowców robi to dwa razy w roku, przy okazji sezonowej wymiany ogumienia. Jest to dziwne, ponieważ większość z czynności związanych z kontrolą opon będziemy w stanie wykonać samodzielnie, bez potrzeby użycia specjalistycznych narzędzi, nawet na parkingu pod blokiem. Kontrola nie zajmie długo, a być może dzięki niej ustrzeżemy się przed niebezpieczeństwem.

oponeooponeo oponeo

Na jakie elementy warto zwrócić uwagę podczas kontroli? 1. Stan bieżnika W świetle prawa o ruchu drogowym, dopuszczalne zużycie bieżnika to poziom 1,6mm. Jeśli opony naszego auta osiągnęły ten poziom, grozi nam mandat w wysokości nawet do 500 zł, jak również zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Prawda jednak jest taka, że ustawodawcy podeszli do tego tematu dosyć pobłażliwie, bowiem każda wartość głębokości bieżnika poniżej 3mm jest niebezpieczna. Eksperci obliczyli, że jazda na oponach z bieżnikiem 3mm pogarsza właściwości jezdne o ponad 40 procent!

Jak sprawdzić głębokość bieżnika? To proste. Każda opona posiada tak zwany wskaźnik zużycia - najczęściej jest to niewielki pasek znajdujący się w rowkach opony. Jeśli wysokość bieżnika osiągnęła jego poziom, opony należy bezwzględnie wymienić, bowiem osiągnęły graniczną wartość zużycia. A jeśli chcecie otrzymać bardziej precyzyjne informacje o głębokości bieżnika opon w Waszym aucie, wystarczy nabyć tak zwany głębokościomierz - urządzenie kosztujące zaledwie kilkadziesiąt złotych, które pozwoli na dokładne sprawdzenie głębokości bieżnika. Metody mierzenia bieżnika zapałką czy monetą są średnio skuteczne.

Przy okazji kontroli ogumienia warto sprawdzić, czy bieżnik w żadnym miejscu się nie odkleja. Jeśli zauważymy takie objawy to jest to znak, że opona nadaje się tylko na śmietnik.

2. Powierzchnia opony Przy okazji przeglądu ogumienia warto zwrócić uwagę na wszelkiego rodzaju ciała obce w oponach. Dla przykładu, jeśli w rowkach zalegają kamyczki, koniecznie je wyciągnijmy. Warto też dokładnie sprawdzić, czy powierzchnia ogumienia nie ma jakichkolwiek uszkodzeń. Nawet niewielka dziurka może spowodować zniszczenie opony w bardzo krótkim czasie - w czasie jazdy otwór może się powiększyć, a co za tym idzie, opona może stracić ciśnienie, co może nawet doprowadzić do wypadku.

Zwróćmy też uwagę na drutówkę - to ta część brzegu opony, do której przymocowana jest felga. Jeśli widzimy tam jakiekolwiek deformacje lub przecięcia, opona nadaje się do wyrzucenia. Dodatkowo, dziury lub rozdarcie na brzegach opony, dyskwalifikują ją z użytku.

Na koniec ważna uwaga. Nigdy nie próbujmy naprawiać opon we własnym zakresie. Powyższe wskazówki mają jedynie naświetlić potencjalne problemy z ogumienie, a jeśli je zauważymy, natychmiast zgłośmy się do wulkanizacji.

Aby dowiedzieć się więcej na temat wymiany opon zapoznaj się z infografiką: oponeooponeo oponeo Materiały partnera Oponeo.pl

Copyright © Agora SA