Skoda GreenLine i G-TEC | Pierwsza jazda | Oszczędnie i ekologicznie

Skoda sukcesywnie rozszerza swoją ofertę ekonomicznych i przyjaznych dla środowiska samochodów. Gama GreenLine obejmuje już wszystkie modele marki z wyjątkiem najmniejszego Citigo, który z kolei dostępny jest w wersji G-TEC. Teraz dołączyła do niego nowa Octavia, również zasilana CNG

Skoda 4x4 | Pierwsza jazda | Łapy, łapy, cztery łapy

Skoda oferuje samochody z serii GreenLine od 2008 roku. Na przełomie 2013 i 2014 roku do gamy oszczędnych modeli dołączyły: Rapid (w wersjach Liftback i Spaceback) oraz nowa Octavia (Liftback i Combi). Podczas prezentacji mieliśmy okazję przetestować Octavię Liftback. W wersji GreeLine, tak jak w przypadku pozostałych model z tej serii, poza Fabią i Roomsterem, które są napędzane silnikiem 1.2 TDI, pod maską pracuje wysokoprężna jednostka 1.6 TDI. W Octavii generuje ona 110 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego, który jest osiągany w zakresie 1500-3000 obr./min. Należy przyznać, że mały turbodiesel całkiem sprawnie radzi sobie z tej wielkości samochodem, znacznie lepiej niż w przypadku większego Superba. Ale nie o dynamikę w przypadku GreeLine'a chodzi.

Sprawdź oferty specjalne na nowe Skody

Wersja ta wyróżnia się jeszcze ręczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach, funkcją odzyskiwania energii podczas hamowania, systemem start/stop, a także oponami o obniżonym oporze toczenia. Wszystkie te rozwiązania mają pomóc w osiągnięciu jak najniższego zużycia paliwa i emisji CO2. Octavia GreenLine to nie tylko najoszczędniejsza wersja tego modelu w historii, ale również najoszczędniejszy model w całej gamie GreenLine, według producenta zużywający średnio 3,2 l oleju napędowego na 100 km i emitujący 85 g CO2/km. Trzecia generacja ma lepszy współczynnik oporu powietrza od poprzednika, jest też nawet o 102 kg od niego lżejsza.

Podczas konkursu ekojazdy udało nam się osiągnąć rekordowy wynik spalania w trybie pozamiejskim - 2,9 l/100 km. To 0,2 l mniej niż podaje producent! Taki rezultat został jednak osiągnięty przy specyficznej jeździe, nastawionej na jak najniższe zużycie. Podczas normalnej eksploatacji do wskazań producenta powinniśmy doliczyć ok. 1,5-2 litry.

Skoda Octavia GreenLineSkoda Octavia GreenLine Fot. Krzysztof Słomski

Oszczędna eksploatacja nie wyklucza komfortu. Octavia GreenLine odpowiada wersji Ambition, zarówno pod kątem elementów wyposażenia, jak i ceny (od 84 700 zł). W promocji, w cenie 2 450 zł, oferowany jest pakiet Amazing, w którego skład wchodzą m.in.: automatyczna klimatyzacja, tempomat czy lepszej jakości radioodtwarzacz Bolero.

W czerwcu br. gama nowej Octavii powiększyła się także o odmianę G-TEC, zasilaną gazem ziemnym CNG. W tej wersji występuje zarówno Liftback, jak i Combi, które dołączyły do wprowadzonego pod koniec 2012 roku Citigo G-TEC. CNG (z ang. Compressed Natural Gas), czyli sprężony gaz naturalny (u nas przyjęło się określenie ziemny) ma wiele zalet. Jest znacznie bardziej ekologiczny i bezpieczniejszy niż inne paliwa. Przemawia za nim także atrakcyjna cena, wynosząca ok. 3,30 zł za m3.

Najmniejsza i najoszczędniejsza Skoda w gamie, z 68-konnym, trzycylindrowym silnikiem 1.0 MPI zużywa według producenta 4,4 m3 CNG (2,9 kg) na 100 km, emitując przy tym 79 g CO2. Przy spokojnej jeździe przejechanie 100 km kosztuje nas nieco ponad 15 zł. Dzięki dwóm zbiornikom na gaz o pojemności 35 i 37 litrów (w sumie 11 kg CNG) i dodatkowemu, 10-litrowemu na benzynę, na jednym tankowaniu samochód może przejechać do 620 km (400 km na CNG i 200 na benzynie). Nie trzeba więc tak często przyjeżdżać na stację. "Efektem ubocznym" instalacji CNG jest brak koła zapasowego w pojeździe i mniejszy bagażnik (213 zamiast 251 litrów).

Większy zasięg to duża zaleta, zwłaszcza w Polsce, gdzie niestety to paliwo nadal jest mało popularne, w przeciwieństwie do gazu LPG. Dlaczego tak się dzieje? Powód jest prosty - koszty. Montaż instalacji CNG jest droższy. Powodem jest sam zbiornik, a właściwie zbiorniki na sprężony gaz ziemny. Z powodu, że mieści się w nich niewielka ilość paliwa (do 45-litrowego zbiornika wchodzi 10 m3 CNG) montuje się ich więcej, żeby zwiększyć zasięg, a to zabiera więcej miejsca i zwiększa masę.

Według danych PGNiG w Polsce funkcjonują 24 ogólnodostępne stacje tankowania CNG, z których korzysta ok. 700 klientów indywidualnych. Większą liczbę stanowią pojazdy komunikacji miejskiej i floty wybranych firm - w sumie po polskich drogach jeździ ok. 1700 pojazdów na sprężony gaz ziemny, ale to i tak bardzo mało. W związku z tym na naszym rynku Skody G-TEC nie będą oficjalnie oferowane. W 2013 roku Skoda sprzedała łącznie 1 300 egzemplarzy Citigo G-TEC.

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance | Test długodystansowy

Więcej o:
Copyright © Agora SA