Peugeot 301 LPG | Test | Tanie jeżdżenie
Skoda Rapid | Test | Nie szkoda, że to Rapid
Europejski sukces Dacii Logan pokazał, że wciąż istnieje rynek na niedrogie samochody, mające spełniać podstawowe zadanie. Przewozić właściciela z punktu A do punktu B nie narażając go na wygórowane koszty. Peugeot też dostrzegł potencjał dla tanich modeli, co przełożyło się na model 301. Nazwa i wymiary zewnętrzne sugerują, że mamy do czynienia z samochodem kompaktowym, choć w rzeczywistości 301 powstał na płycie podłogowej aut segmentu B. Studiując tabelę z wymiarami trudno będzie znaleźć potwierdzenie niższego pochodzenia klasowego. Jedynie szerokość (1,74 m) jest nieco mniejsza, niż w przeciętnym aucie kompaktowym, jednak rozstaw osi jest spory (2,65 m) i przekłada się na więcej, niż wystarczającą ilość miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy, a bagażnik liczy 506 litrów pojemności i dodatkowo można go powiększyć składając oparcie tylnej kanapy.
Ten francuz jest idealny do miasta - ogłoszenia
Dla 115-konnego silnika 1.6 Vti podstawową wersją wyposażenia jest średnia specyfikacja Active. W stosunku do "golasa" Access (dostępnego z silnikami 1.2 Vti oraz 1.6 HDI) oferuje radio z CD, ręczną klimatyzację, światła przeciwmgielne oraz dzielone i składane oparcie tylnej kanapy. To już wystarczy, by bez wyrzeczeń poruszać się nim na co dzień. Ale pozostaje jeszcze kwestia kosztów. Peugeot oferuje dla chętnych instalację LPG montowaną w wybranych stacjach ASO. Za 3100 zł. Pod maskę trafi zestaw BRC Sequent 24 dostosowany do silnika 301-ki przez firmę Czakram. Tankowanie 35-litrowego zbiornika umieszczonego w miejscu koła zapasowego odbywa się za pomocą wpustu sprytnie schowanego pod klapką wlewu paliwa (bak mieści 50 litrów benzyny). Dzięki temu 301 LPG nie zdradza z zewnątrz żadnych oznak "zagazowania". Wadą jest koło zapasowe zajmujące sporo miejsca w bagażniku.
Zużycie gazu LPG w Peugeocie 301 1.6 wynosi około 9 litrów na 100 km
Działanie instalacji jest automatyczne, rozruch silnika odbywa się na benzynie, al. Następnie następuje przełączenie na zasilanie gazem. Wszystko odbywa się w sposób niezauważalny dla kierowcy. Tak samo jest w przypadku osiągów, różnicy praktycznie nie czuć. Średnie spalanie podawane przez Peugeota dla tego modelu to 6,5 l/100 km. Z naszych obliczeń wynika, że w rzeczywistości trzeba liczyć się z dodatkowym litrem pochłanianym co każde 100 km. Zużycie gazu LPG wyniosło około 9 litrów na 100 km.
Pueugeot 301 powstał z myślą o krajach rozwijających się (Afryka Północna, Bliski Wschód, Azja, Rosja), gdzie jakość dróg pozostawia dużo do życzenia. Zawieszenie zestrojono wyjątkowo miękko, zadowoleni będą z pewnością kierowcy pamiętający auta francuskie z lat 80. Wybieranie nierówności jest wręcz przyjemne, a dziury, czy progi zwalniające podwozie 301-ki przyjmuje ze stoickim spokojem. Peugeot zapewnia, że powinno być bardziej odporne na zużycie, niż to stosowane w "europejskich" modelach. Ciekawostką jest umieszczenie wlotu powietrza do silnika tuż pod maską, za reflektorem, dzięki czemu pokonywanie przeszkód wodnych grożących zalaniem wnętrza nie unieruchomi silnika. Układ kierowniczy zapewnia wystarczającą ilość informacji o podłożu, choć o ostrej jeździe powinniśmy zapomnieć choćby ze względu na szybko pojawiającą się, zwłaszcza na mokrej nawierzchni, podsterowność.
Peugeot 301 1.6 Vti Active kosztuje (w promocji) 47 800 zł, a w wersji z instalacją LPG 50 900 zł. Oprócz oszczędności wynikających z niskich cen gazu LPG powinniśmy uwzględnić też wyższą wartość przy odsprzedaży. Dla przeciwników instalacji gazowych Peugeot przygotował słabszą, ale bardzo oszczędną wersję wysokoprężną z silnikiem 1.6 HDI (82 KM) Active za 51 000 zł. Niestety na tle konkurencji 301 wypada słabo. Identyczny technicznie Citroen C-Elysee kosztuje już 42 200 zł.
Marka model
|
Silnik | Cena |
Citroen C-Elysee Seduction LPG |
1.6 (115 KM) | 42 200 zł* |
Chevrolet Cruze LS+ LPG | 1.8 (141 KM) | 45 990 zł* |
Skoda Rapid Active LPG |
1.2 (75 KM) | 48 200 zł* |
* cena w promocji
Summa Summarum
Peugeot 301 to niedrogi, pojemny i komfortowy samochód stworzony z myślą o niskich kosztach utrzymania. Instalacja LPG pasuje do niego jak ulał. Ucieszą się z niej zwłaszcza przeciwnicy "klekotów". Jedyną wyraźną wadą jest "wyeksmitowanie" koła zapasowego, które pozostaje nam wozić w bagażniku.
Gaz
- komfortowe zawieszenie
- sporo miejsca w środku
- solidne wykonanie wnętrza
- wpust gazu LPG schowany pod klapką baku
Hamulec
- słabo wyciszone wnętrze
- metaliczny dźwięk zamykania klapy bagażnika i drzwi
- koło zapasowe zajmuje miejsce w bagażniku
Peugeot 301 1.6 VTi Active LPG | Kompendium
Nadwozie | sedan, 4d, 5-os. |
Silnik |
benzynowy, R4, 1587 cm3
|
Moc | 115 KM przy 6050 obr./min |
Moment obr. | 150 Nm przy 4000 obr./min |
Skrzynia biegów | 5-ręczna |
Napęd | na przednią oś |
Wymiary | 4442 x 1748 x 1466 mm |
Rozstaw osi | 2652 mm |
Masa własna | 1090 kg (bez inst. LPG) |
Poj. bagażnika |
506 l. |
Poj. zb. paliwa/LPG | 50/35 l |
Śr. zużycie paliwa* | 6,5 l/100 km |
0-100 km/h | 9,4 s |
V maks | 188 km/h |
Cena | 50 900 zł |
* zużycie benzyny - dane fabryczne
ZOBACZ TAKŻE:
-
Już w 2021 r. kierowcy z prawem jazdy kat. B zyskają nowe uprawnienia. Pod dwoma warunkami
-
Też tak robisz? Siedem złych nawyków, które wykończą twój samochód
-
Każdy może poczuć się jak Robert Kubica i wynająć bolid Formuły 1. Ale zabawa nie jest tania
-
Nowa Lada Niva będzie najtańszym SUV-em w Europie. Renault chce powtórzyć sukces Dacii Duster
-
Jakość w doskonałej cenie. Lexus rozpoczął wyprzedaż swoich modeli. Oferty są rewelacyjne
- Zmiany w przeglądach w 2021 r. Zdjęcia, które zrobi diagnosta to tylko początek listy
- Uciekamy z zimowych pułapek. Czarny lód, śnieg na drodze, zasypane linie i zaspa
- Nie myjesz samochodu zimą? To błąd. Podpowiadamy, jak to robić właściwie
- Czym jest ujemna emisja?
- Jak się jeździ Unimogiem? Terenowa ciężarówka jest pełna niespodzianek
Forum
- Kleber Quadraxer 2 - test kompletny (21)
- NX czas wymienić na RX czyli rabat 100 tys zł (23)
- O/T? czy jak najbardziej T? Edukacja seksualna (28)
- OT - więcej religii, mniej edukacji seksualnej.... (98)
- Kolejny wypadek. (63)
- U mnie wreszcie troche bialo :-) (12)
- Kuny nie są fajne (45)
- OT - Prezes nadal nie wydał "czerwonej książeczki" (18)
- Cały Top Gear online - jest (11)
- Czymu pug 2008 taki drogi? (41)