9G-TRONIC | Nowy automat Mercedesa

Dziewięciobiegowe skrzynie biegów zyskują coraz większą popularność. Po firmie ZF taki automat opracował właśnie Mercedes. Po raz pierwszy nowa przekładnia zostanie zamontowana w Klasie E 350 BlueTEC
Mercedes E350 BlueTEC Kabriolet Mercedes-Benz E350 BlueTEC Kabriolet | Test

Nowa skrzynia biegów 9G-TRONIC jest przeznaczona do samochodów z napędem na tylną lub osie, a także z napędem hybrydowym. W najbliższych latach będzie stosowana w niemal wszystkich modelach oraz odmianach napędowych koncernu ze Stuttgartu.

Mercedes Klasy E - oferty używanych

Pierwszym modelem, w którym seryjnie znajdziemy nową przekładnię, jest Mercedes-Benz E 350 BlueTEC napędzany jest wysokoprężnym silnikiem V6 o mocy 252 KM. Według danych producenta model ten zużywa średnio 5,3 l/100 km (dane dla limuzyny; kombi: 5,5 l/100 km). Wyższa liczba biegów oraz szersza całkowita rozpiętość przełożeń przyczyniają się do obniżenia zapotrzebowania na paliwo i zwiększają poziom komfortu - zmniejszenie prędkości obrotowej silnika pozwala na ograniczenie wibracji i drgań oraz cichszą pracę silnika.

Mniejsze zapotrzebowanie na paliwo modelu E 350 BlueTEC ze skrzynią 9G-TRONIC to zasługa wysokiej wydajności nowej przekładni. Szeroka rozpiętość przełożeń od pierwszego do dziewiątego (9,15) umożliwiła wyraźne zmniejszenie prędkości obrotowych silnika (dla przykładu, na 9. biegu przy prędkości 120 km/h obrotomierz wskazuje zaledwie 1350 obr./min.), a krótszy czas zmiany biegów i reakcji zwiększa przyjemność z jazdy, zwłaszcza w trybach M i S. Gładką pracę nowej konstrukcji zapewnia kompleksowy zestaw rozwiązań, w tym system bezpośredniego sterowania, pozwalający na szybkie, ledwie wyczuwalne przełączanie biegów, oraz połączenie podwójnego tłumika drgań skrętnych i wahadła odśrodkowego w przekładni hydrokinetycznej.

Kolejnym celem było ograniczenie liczby zestawów planetarnych oraz elementów przełączających. Zrealizowano go dzięki przeprowadzeniu analiz komputerowych i zbudowaniu makiet - w skrzyni pracują jedynie cztery zestawy planetarne oraz sześć elementów przełączających. Trzy czujniki prędkości monitorują jej pracę i dostarczają do systemu sterowania dane potrzebne do efektywnej zmiany przełożeń. W rezultacie podczas przyspieszania lub hamowania przekładnia może "przeskoczyć" albo "zrzucić" kilka biegów naraz, o ile warunki na drodze tego wymagają.

Aby zapewnić niezawodne i wydajne zaopatrzenie w syntetyczny olej drugiej generacji, nową skrzynię wyposażono w dwie pompy. Mniejsza z nich, mechaniczna pompa główna o konfiguracji niewspółosiowej umieszczona jest obok głównego wałka i napędzana łańcuchem. Wspomaga ją osobna, pomocnicza pompa elektryczna. Taka architektura pozwala kontrolować przepływ oleju zależnie od potrzeb, a jednocześnie umożliwia zastosowanie systemu start/stop oraz funkcji "żeglowania" (utrzymanie stałej prędkości bez udziału silnika spalinowego). Dzięki pierwszemu na świecie systemowi bezpośredniego sterowania w 9-biegowej skrzyni automatycznej z przekładnią planetarną, możliwe było również znaczne zwiększenie efektywności hydraulicznej wewnątrz skrzyni, decydującej o ograniczeniu strat w przenoszeniu momentu obrotowego. Efektywność przekładni hydraulicznej względem skrzyni 7G-TRONIC wzrosła z 85 do 92 proc.

ZOBACZ TAKŻE:

Automatyczne skrzynie biegów | Ręce przy sobie!

Skrzynie biegów