Renault zakończył produkcję Fluence'a ZE

Renault zakończyło produkcję Fluence'a ZE, swojej limuzyny o napędzie elektrycznym. Powodem jest brak zainteresowania tym modelem

Renault Megane po liftingu | polski cennik

Nissan postawił wszystko na jedną kartę prezentując całkowicie elektrycznego Leafa. Udany i stosunkowo niedrogi (względem ceny akumulatorów) samochód radzi sobie całkiem nieźle, zarówno w USA, jak i w Europie. Zdecydowanie mniej szczęścia ma Renault. Francuzi zachłyśnięci powodzeniem Nissana postanowili zbudować od razu całą flotę samochodów elektrycznych. Zaprezentowali Fluence'a ZE, Kangoo ZE, Zoe i samochodopodobne Twizy. Zanim jednak ich produkcja ruszyła pełną parą, Fluence ZE wypadł z oferty.

Powodem zakończenia produkcji (fabryka w Turcji) Fluene'a ZE jest bankructwo Better Place. Była to izraelska firma, która zainwestowała 800 mln dolarów w sieć stacji wymiany akumulatorów w całym Izraelu. Jedynym partnerem Better Place było Renault, a jedynym modelem dostosowanym do szybkiej wymiany był Fluence. W latach 2011-2013 Renault wyprodukowało ok. 3,5 tys. sztuk tego modelu, z czego tysiąc zamówiło Better Place.

Idea była prosta. Kupujemy samochód elektryczny, ale zamiast wielogodzinnego ładowania, lub poszukiwania stacji szybkiego ładowania, jedziemy do serwisu Better Place (jak na stację benzynową) na szybką wymianę akumulatorów.

Ile trzeba było zapłacić za Renault Fluece'a ZE w Polsce?

Pierwszym problemem Better Place było stworzenie od razu dużej sieci wymiany. Drugim problemem było znalezienie partnerów. Poza Renault żadna firma produkująca samochody elektryczne nie była zainteresowana dostosowywaniem swoich modeli do wymogów Better Place. Brak współpracy widać nawet w zakresie standardów wtyczek, każdy producent chce mieć swój własny.

Fluence ZE nie umarł całkowicie. W fabryce Busan w Korei powstaje od października zeszłego roku jego bliźniak, Samsung SM3 ZE. Produkcja ma wynosić 4 tys. sztuk rocznie, co jest wynikiem realnym ze względu na duże wsparcie dla samochodów elektrycznych oferowane przez rząd Korei Południowej.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody hybrydowe i elektryczne | przegląd rynku

Więcej o:
Copyright © Agora SA