Sprzedaż nowych samochodów | Rok na plusie

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że obywatele Unii Europejskiej kupili w listopadzie 938 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o nieco ponad 1% więcej niż rok temu. W tym samym czasie z polskich salonów wyjechało ponad 24 tys. aut osobowych, czyli o 4% więcej niż rok temu, ale już o ponad 8% mniej niż w październiku

Po jedenastu miesiącach polski rynek jest 4,7% plusie. Nawet biorąc pod uwagę zjawisko reeksportu to i tak niezły wynik. Sprzedaż spadła dopiero w listopadzie (w stosunku do października), chociaż w stosunku do tego samego okresu ubiegłego roku rynek zanotował wzrost o 4%. Mniejsze zainteresowanie wynika z braku decyzji w sprawie derogacji przepisów związanych z odliczaniem podatku VAT. Firmy czekają z zakupem, aż sytuacja się wyjaśni.

Ostatnie dane makroekonomiczne, jak i te dotyczące przemysłu motoryzacyjnego - listopadowy PMI na poziomie najwyższym od dwóch i pół roku oraz ponad 4% wzrost produkcji przemysłowej w październiku - sprawiają, że podtrzymujemy zdanie na temat wzrostu rejestracji nowych osobówek w Polsce w całym 2013 r. Grudzień to okres uruchamianych przez dealerów samochodowych promocji cenowych i wyprzedaży roczników, które skutecznie przyciągają uwagę zarówno klientów indywidualnych jak i instytucjonalnych. Liczba 285-290 tys. nowych rejestracji w tym roku, co da nam ok. 5% wzrost r/r, wydaje się więc możliwa - ocenia Paweł Gos, prezes Exact Systems, ekspert PIM.

W listopadzie, jednym z najsłabszych w ciągu ostatnich dziesięciu lat, w 27 monitorowanych rynkach Europy, właścicieli znalazło 936 tys. nowych osobówek, czyli o 1,2% więcej niż w analogicznym okresie rok temu. Spory wzrost zanotowano w Wielkiej Brytanii (7% r/r), niestety spadki widzimy w Niemczech (-2% r/r), Włoszech (-4,5%) i Francji (-4% r/r).

W Polsce: Skoda, w Europie: VW

Jak podaje IBRM Samar, najchętniej kupowanym samochodem w segmencie marek popularnych w Polsce w okresie od stycznia do listopada br. była Skoda (ponad 33 tys. sprzedanych modeli), tuż za nią uplasował się Volkswagen i Toyota. Nieco inaczej prezentuje się europejska mapa producentów. Po jedenastu miesiącach, pomimo kilkuprocentowego spadku, liderem sprzedaży pozostaje marka Volkswagen z 1,4 mln sprzedanymi modelami.

Skoda Fabia - ogłoszenia motoryzacyjne

Źródło: Exact Systems